Jag har för mig att köping har utnämnts till Sveriges tråkigaste stad vid en rad tillfällen. Jag som tycker att Göteborg har ett ganska påvert utbud har nog aldrig riktigt kunnat förstå hur i i helvete stor tristessen på mindre orter kan vara. NÅGONTING finns det ju alltid att göra. Eller?
Men när jag nyligen var i Skövde över dagen insåg jag plötsligt vidden av vad händelselöshet kan göra med människor.
På tågcentralen i Skövde håller de som bäst på att byta ut den gamle rulltrappan. Big shit. Tydligen har allmänintresset värderats såpass högt att kommunpolitikerna bemödat sig att ta fram en kampanj (i alla fall minst lite skyltar och en separat webbsida) för att informera om bygget. Ifall man skulle råka vilja veta mer om det stora rulltrappsbytet. Och det vill man väl?
Nä, jag ska inte vara sådan. Egentligen tycker jag att det är lite gulligt. På riktigt. De flesta kommuner skulle göra allt för att inte väcka uppmärksamhet och undvika jobbiga frågor. Där går budgeten åt till att bespara både medborgarna och sig själva medelst mörkläggning. Men inte i Skövde. Där fixar man webbsupport och upprättar en telefonlinje. Man uppmanar folk, nästan vädjar till dem att ställa frågor och undra över saker och ting som har med stadens stolthet, rulltrappan, att göra.
Det bara måste vara unikt?
Helt klart charmigt på sitt sätt, men varför är den undrande figuren ett barn, tro?
SvaraRaderaDu skulle ringt så kunde jag ha visat en massa tråkiga och fula saker med Skövde. Hade garanterat gjort stället mer intressant! Som statyn alla humpar på bild, eller den fula stenullsbocken som julpryder stan. Ah.
SvaraRaderaStryk ringt och lägg in "kommenterat på min blogg att du skulle vara i stan" istället.
SvaraRaderaEn liknande sevärdhet finns i Alvesta. Järnvägsstationen har nämligen fått en egen gångbro! Det firas förstås med en utställning i stationshuset, en bok och en egen slogan som hämtad från folkhemmet: "Bra med en bro!".
SvaraRaderaBifogar bildbevis på det sistnämnda: http://tinypic.com/r/k6kwn/6
Jag hoppas någon fått bra betalt för att komma på den :)
Vill inte vara petig men Trafikverket är faktiskt inte en kommunal verksamhet, de sorterar under Staten...
SvaraRadera/Jonas
Rätt självklart att Trafikverket hellre vill ha frågor om rulltrappor än om lövhalka, frusna växlar och nedrivna kontaktledningar.
SvaraRaderaÄsch, precis samma sak står ju i Londons tunnelbana. Där står det tom att det tar över 12 månader att renovera rulltrappan på en station...
SvaraRaderaVad är det med SJ:s järnvägsstationer och byggen egentligen, över huvudtaget? Jag pendlade till Uppsala under 1½ år och svor över de ständiga flytterna av trappor, avgångsperronger och gångvägar under uppförandet av det nya Resecentrum. Skyltarna på platsen berättade att bygget skulle pågå mellan 2005 och 2011 och att man under tiden bad om överseenda med olägenheterna.
SvaraRaderaSju år för att bygga en järnvägsstation med busshållplatser! Jag hann byta arbetsplats långt innan det var färdigt så jag har aldrig fått se den färdiga anläggningen men förstår att det måste vara ett arkitektoniskt och byggtekniskt mästerverk.
I sammanhanget tycker jag att det faktiskt är en intressant jämförelse att man byggde världens störst kontorsbyggnad, Pentagon i Washington DC på 16 månader mellan 1941 och 43. Byggtekniken har tydligen bara gått bakåt sedan dess.
SJ:s (i ärlighetens namn numera Banverkets) projekt med en liten tunnel genom Hallandsåsen ligger ju också liten (hrm!) efter byggschemat...
Kan du inte göra lite research om inredningsbloggare.
SvaraRaderaTex: http://www.bloggfamiljen.se/starwoman/?p=74555#comments
Och sedan, ja, skriva lite på ett sätt som bara du kan om fenomenet?
Nu är det ju Trafikverket, myndigheten jag själv jobbar på som informerar om rulltrappsbytet, inte kommunen. Efter två vintrar med tågkaos gäller det att informera om allt bra som verket gör :)
SvaraRaderaTrollhättan känns ju som kulturens högborg i jämförelse...Men nu ska vi inte vara såna! De har ju mycket intressant historia, icke att förglömma.
SvaraRadera