Jag har gjort något dumt. Väldigt dumt. Visst ångrar jag mig bittert, men det är så dags nu.
En lördag eller söndag i maj ringde en telefonförsäljare från en stor teleoperatör till mig och började nasa sköna paketerbjudanden på tv, bredband och telefoni. Vanligtvis brukar det inte hända så mycket mer än att jag svarar och att vi båda rätt snart enas om att lägga på. Just för att det enligt min åsikt inte finns några leverantörer inom det skrået som är bra, utan bara olika nyanser av skitdåligt. Samt för att jag anser att telefonförsäljning, för samhället i stort, är ungefär lika attraktivt som skörbjugg. Så dock inte den här gången.
Av någon outgrundlig anledning, kanske plötslig sinnesförvirring, tillfällig debilitet, någon form av pervers medömkan eller vad vet jag, lät jag honom hållas. Inte nog med det. Jag nappade. Trots att han till och med inledde hela samtalet med "Tjena mannen, jag har ett erbjudande som du inte kommer kunna tacka nej till". Jag tror att mitt förakt för honom i den sekunden svällde över alla gränser, neutraliserades och övergick i en känsla som närmast kan beskrivas som någon form av faderligt uppfostringsansvar. Han var liksom så jävla fel ute att jag tyckte synd om honom från start.
När han märkte att jag inte reflexmässsigt smällde på luren gick han igång och jibberjabbade mig med sina glättiga säljsnack. Jag bröt bryskt av och bad killen i andra ändan att skippa glidmedlet och snabbt komma till vad han försökte sälja på mig. Jag sa att jag ville ha ett enda vettigt skäl till att inte lägga på. Han lovade guld och gröna skogar. Snabbare uppkoppling med hastighetsgaranti, billigare telefoni, digital-tv och yada yada yada... Min sunda skepsis ifrågasatte precis allt han sa. Erbjudandet visade sig innebära cirka 300 kr mindre i månaden om jag tecknade avtal. Inte kattskit när man står inför en påver föräldraledighetslön. Eftersom han dessutom ringde från samma leverantör som jag redan har, gjorde jag ett synnerligen vårdslöst och naivt överslag. Hur mycket strul kan det rimligtvis bli? Inget lovade killen. Inget. Han var så erbarmligt desperat och fullkomligt säljsvulten, han matade på så hårt om ångerrätten på 14 dagar att jag till slut inte hade hjärta att tacka nej. FAIL!!
Redan när paketet kom hade jag ångrat mig. Jag hade börjat drömma svettiga inredningsmardrömmar där inredningsbögarna Simon & Tomas utropade mitt hem till Sveriges fulaste och bygger om hela skiten till ett vansinnigt cirkustält. Prylstressen visste inget motstycke. En ny router (jag som redan har en så fin Airport Extreme) skulle innebära en ny apparat. IP-telefoni. Ännu en apparat. Och digital-tv. Ytterligare en box, med tillhörande fjärrkontroll dessutom. Mitt hem skulle se ut som ett jävla LAN-party när jag var klar.
Så jag skickade tillbaka paketet utan att packa upp det. Ringde upp och sa upp avtalet med hänvisning till min ångerrätt. Inga problem. Bara några klick i datamaskinen och saken var biff. Ur världen.
Sedan började det...
Vår vanliga telefon kopplades ur. De hade missuppfattat och trodde att vi sa upp ALLT. Vi bad dem koppla in igen omgående. Visst kunde de göra det, men vi skulle tyvärr inte kunna få vårt gamla telefonnummer. Det hade gått ut i systemet och skulle kanske gå men tidigast om ett par veckor. Fine. Sedan kom första räkningen. Ny abonnemangsavgift plus närmare tusen spänn i inkopplingsavgift. Ny telefonkö och sedan ännu en lång redogörelse för hela händeseförloppet. Vi la på och nu skulle allt vara utrett. Några dagar senare kom första räkningen på paketet jag skickat tillbaka och redan hunnit ångra bittert att jag tackat ja till från början. 1600 spänn. När jag satt i telefonkön funderade jag på om de inte borde införa någon form av vip-fil för oss stamkunder. Vi som har osunt mycket kontakt med vår telefonoperatör. Samma visa en gång till. Efter ytterligare ett varv skulle jag ändå slippa behöva ringa upp igen. Det höll i två veckor.
Sedan kom en påminnelse med ett litet pikant hot om inkasso, på en helt ny summa (859 kr), och sista inbetalningsdag bara ett par dagar senare. Märkligt. Någon sådan faktura hade jag inte sett röken av. Jag kände att mitt tålamod med dem var ungefär lika slut som Göran Lindbergs poliskarriär. Jag frågade vad det gällde och fick svaret att det var en bredbandsräkning. Med en jävligt syrlig ton förklarade jag då att jag brukar uppskatta att få en vanlig faktura innan jag får en påminnelse. Fakturamänniskan lovade att skicka en kopia på originalfakturan som troligtvis aldrig hade skickats. Veckan därpå kom den. Lustigt nog gällde det mitt nya bredband, det jag ångrat, tackat nej till och aldrig kopplat in. Det började brinna i huvudet på mig. När jag blev satt i kön var jag tvungen att bita mig själv i knytnäven för att inte implodera i ett raserifyrverkeri. Sakligt förklarade jag för dem att jag nu totalt spenderat bortåt en arbetsdag i ren tid, bara för att jag var något så in i helvetet naiv att jag för en sekund hade trott att något överhuvudtaget skulle kunna gå smidigt i deras myllrande byråkratistack. Jag sa att jag var så trött på att dra hela historien för dem att jag skulle drabbas av ett mentalt framfall om de strular till det en endaste lite gång till.
Så nu sitter jag hemma och håller andan varje dag när jag hör brevbärarens steg i trappan.
Behöver jag förresten säga hur mycket jag längtar tills nästa telefonförsäljare ringer. Det kommer bli episkt.
Jag har jobbat på en kundtjänst för ett lågt bredbandsbolag - alltså där folk folk ringer när de t ex vill säga upp sina abbonemang.
SvaraRaderaDet finns nog ett par tusen personer där ute som fortfarande betalalar för de abonnemang jag fick dom att byta till istället för att avsluta sitt förhållande med Glocal.. det låga bredbandsbolaget.
Det finns röstinspelningar som "bevisar" att de sagt ja, och mina lönebesked bevisar att det jobbet (ibland) var mer lönsamt än mitt nuvarande.
Lycka til!
Oj, det låter jobbigt! =/
SvaraRaderaVet inte vilken leverantör det gällde men jag kommer så väl ihåg min traumatiska tid med Glocalnet. *Ryser* Senast en säljare från Glocalnet ringde sa jag att jag inte ens skulle välja dom om jag så FICK pengar för det.
Och de andra telefonförsäljarna, ja de går också bort! Vidrigt sätt att sälja varor på! Borde förbjudas. Tur att NIX finns, men en del fula fiskar slinker alltid igenom ändå.
Jag snubblar ständigt på den dör NIX-regeln att man måste ringa två gånger för att bekrfta att man verkligen inte vill ha telefonförsäljare på tråden. Glömt det tre gånger nu... Men under tiden roar jag mig med motmanuskriptet: http://www.xs4all.nl/~egbg/motmanuskript.html
SvaraRaderaDET är episkt roligt!
Been there done that. Nu gnisslar jag tänder varje gång min leverantör ringer (som strulade till det åt helvete för mig) och vill packa på mig något nytt.
SvaraRaderaLåter som det är Tele2 du har att göra med. Deras ångertelefon är rena skämtet och om de inte själva snart rensar upp i träsket bland sina kassa medarbetare kan jag gärna göra det själv. Jag har spenderat X antal timmar i telefonkö hos dem (minst 30 minuter varje gång) och pratat med kanske sju olika personer. Jag hatar dem. Som fan!
SvaraRaderaDet är lätt Tele2. Jag gjorde samma sak med en slirig invandrasnubbe som lurade på mig att byta till ett företagsabonnemang för mig och flickvännen, då hon har eget företag. Vi skulle ringa varandra gratis och få värsta telefonerna.
SvaraRaderaHerrejösses. Vi båda grät, skrek och nästintill mordhotade i telefon säkert 35 timmar. Minst 12 personer pratade vi med, tills vi fick en privat felhanteringsperson som skötte hela vårt ärende.
Det gick till inkasso och vi skulle få betala för de två telefoner som utlovats (som så klart aldrig kom).
Jag är ännu ett år efter katastrofen så matt att jag inte kommit mig för att byta från deras skitbolag till vadfan som helst.
Vi bråkade hemma varje dag i fyra månader, och ungarna grät, jobbet blev lidande, bara för att jag tackat ja i hennes namn, något slirkillen försäkrat inte skulle spela någon som helst roll... visst, serru.
Hela tele2 kan gå och knulla sig själva rejält i röven!
mrarboc: skäms du inte? Hur kan man jobba med ett sånt nedrans kundförakt?
SvaraRaderaJag har mer respekt för tårtätande och champagneskålande migrationstjänstemän än telefonbolagskundtjänstehjon.
Fy fan för er!
Jag brukar ladda upp de där sekunderna i början då det är tyst och man bara vet att det är en säljare som ringer. När jag hör honom eller henne andas svarar jag istället för mitt namn med lugn och tydlig röst: J a g ä r m e d i NIIIXXX. Tjejen sist skulle precis började rabbla med smörig och käck ton men kom under tiden på vad jag sagt: Ja, hejsan, har du tid...eller...jamen..jaha...suck...och så slängde hon på luren. haha /pocahontas
SvaraRaderaJa, vad skall man säga?
SvaraRaderaLider verkligen med dig.
Teleoperatörers "service" är en nedskalning av Satan. En slags koncenterad ondska.
Minns ännu med fasa när bredbandet i vårt hus kopplades ur över en helg efter att vår granne kontaktat operatören i ett annat ärende...
Jag har även den hårda vägen fått erfara att man aldrig någonsin skall be en teleoperatör göra mer än en sak.
Blir det mer komplext än så fuckar de garanterat upp det och du hamnar i ett jobbigt läge.
Ditt drag att byta rubbet (tv, tele etc) kräver nerver av stål och rikliga mängder fritid att spendera på att styra upp det.
Nu när du har lärt dig detta den hårda vägen (vi skall alla den vägen vandra), så är det en sak jag vill tillägga:
Du måste jobba på att bli hårdare mot tele- och dörrnasare. (Påminner mig om ett dörröga. Eller var ett brytskydd till ytterdörren?)
Det som gåller är att ha planen klar när asen pockar på uppmärksamheten. Jag är övertygad om att en man med din verbala kapacitet kan preparera ett antal direkt dödliga standardfraser. Och ja, jag har själv instruerat barnen att säga "Jag är omyndig och får därför inte ingå avtal", "Nej, det finns ingen här som vill prata med dig om du inte talar om vad du heter och vad ditt ärende är", samt "Mina föräldrar köper aldrig av någon som söker upp dem."
äsch då, jag hamnade nog i spamfiltret för att jag hade länkar med i kommentaren jag skrev tidigare.
SvaraRaderaMen alltså. Nix. Finns det nån anledning att INTE spärra sin telefon? Förutom om man har ett masochistiskt drag, är adrenalinknarkare och njuter av att känna hjärtinfarkten komma rusande.
Nästa grej - reklamspärr. Företag du är kund hos får ringa trots Nixregistrering - om du inte ringer och säger nej tack. Så gör det. Väl värt tiden det tar, telefonen blir välsignat tyst sen!
Larsson: Jag jobbar inte kvar där, är det svar nog?
SvaraRaderaNär jag jobbade där skämdes jag inte - det går ofantligt fort att lära sig att koppla bort att det är människor man pratar med. Skrämmande fort.
Hmm.. finns också en ganska stor sannolikhet att det är praktmongonen på Com Hem vi talar om..
SvaraRaderaÅh stackare! Själv blev jag uppringd när ajg var i mitt allra sköraste höggravida tillstång och helt bortkollrad av en slajmig försäljare som snackade norrlänska (åh, jag faller alltid för det), och började prata urtrevligt om tv-spel då jag försökte slingra mig genom att ljugga och säga att vi inte tittade på tv:n, bara spelade på den. Han lurade på mig ett jävla paket som innebar att vi skulle få ännu en apparat, allt skulle bli så käkt och trevligt och för bara 29 kornor mer i månden de första tre månaderna skulle vi få hela tre (!) kanaler vi inte ens vill ha. Och så gick han på om ångerrätten, och där hade han mig i en liten ask. När jag lagt på luren och tänkt efter, ångrade jag ig så klart, men fick likförbannat betala returporto på den där apparaten. Nu, tre månader senare, ser jag på nummerpresentatören att de har börjat ringa igen, men jag måste tänka ut något riktigt evil att säga innan jag tänker ta deras samtal. Mouahaa.
SvaraRaderaJag har övat in ett par meningar på ett hittepåspråk som låter lite som finska och arabiska. När jag kört dom ett par gånger i varierande tonfall och fart brukar dom lägga på. Dessutom tror jag att dom lägger in en notering om "Meningslöst pga språkförbistringar" på mitt telefonnummer.
SvaraRaderaMåste vara ComBort.
SvaraRaderaNär min flickvän och jag flyttade ihop så hade jag ett Medium abonnemang och hon hade ett Small. då hon reste mycket hade hon förbetalt sitt abonnemang för hela året.
Vi tyckte att det var ett ypperligt tillfälle att slå ihop våra abonnemang till ett Large. HOn kunde ju ändå inte utnyttja sitt gamla abonnemang då det var kopplat till en adress hon ej längre ockuperade.
Efter oräkneliga samtal och flera olika löften från olika personer på ComHem. Bland annat ett löfte om att min sambo skulle få tillbaka sina pengar på abonnemanget hon inte kunde använda.
Det slutade med att vi inte är kunder längre och Telias oäkting är fortfarande skyldiga min sambo ett par tusen.
Död åt ComHem.
Mike: Jag är ledsen över att säga det, men det där var en nästan sterotypt svenssonaktig reaktion på att köpa över telefon. Du kommer vara en riktigt kul förälder när barnen blir tonåriga hör jag redan nu.
SvaraRaderaLarsson: Du blir bemött med den respekt du visar och då närmare en tredjedel av alla man ringer till är direkt oförskämda blir man snabbt av med all form av sympati.
Erkänn att du gjorde det för vår skull, för att vi skulle få känna igen oss, skratta och skaka på huvudet när vi läste ditt inlägg? ;) /Ettan
SvaraRaderaJa fyfan, var utan telefon i två månader av precis samma anledning som du. Att man aldrig kan säga nej redan i telefon/dörren stör mig så förbannat.
SvaraRaderaJag får huvudvärk när jag läser! Herregud!
SvaraRaderaTelebolagen briljerar även via chatt:
SvaraRaderahttp://yfrog.com/f/3tlhyj/
Jag kan tipsa om www.fairshopping.se
SvaraRaderaLämna ett klagomål där sen ringer nån av dom som har annan befogenhet 0 upp dig och smörar så in i helvete så man tror knappt det är sant.
Just nu så håller fairshopping på med uppgraderingar och ligger nere.
Men dom borde vara igång inom nån dag.
Ja fy fasen, jag har också trasslat och trasslat, visserligen bara i 3 veckor och inga räkningar än men telefonen fungerar inte. Fast nu fungerar TV visserligen...
SvaraRaderaHarvest: "närmare en tredjedel av alla man ringer till är direkt oförskämda "
SvaraRaderaDe flesta är ganska ense om att telefonförsäljare är, för att låna från Åke Green, "cancersvulster på samhällskroppen", sådana som utnyttjar människors goda tro och tillit. De bör väl ligga nere på skalan någonstans bland katalogskojare, husbock och pyramidspel.
Att hela två tredjedelar ändå bemöter dig bra tycker jag är ett fint betyg för den svenska befolkningens oerhörda tolerans och självbehärskning.
Det är såklart tråkigt att du som individ får klä skott för ett helt skrå men jag beklagar det ungefär lika mycket som jag beklagar att en bortnypt fästing i armhålan behandlas orättvist, den gör ju också bara sitt jobb.
Hm, jag tror att han ringde i ett svagt ögonblick, som när du råkade vara hungrig och ditt blodsocker åg på 0 eller så.
SvaraRaderaHі theге аll, here eѵery one
SvaraRaderais sharing theѕe knοw-hoω, thuѕ it's pleasant to read this webpage, and I used to pay a quick visit this website everyday.
Also visit my homepage ; Suggested Internet Page
Нi theгe, еverythіng іs going fіne heгe and ofсoursе evеry οne is ѕhаrіng
SvaraRaderaіnformatiοn, that's in fact good, keep up writing.
Also visit my web page :: v2 cigs Reviews
I like what you guys tenԁ tο be up too.
SvaraRaderaThіs sοгt of cleѵer worκ and expoѕure!
Κеeр uρ thе very good worκs guys I've included you guys to my own blogroll.
Take a look at my web-site; Http://Viertelmeilenrennen.Esc2Zero.De
My web site :: Www.Freehookupnow.Com
Hey very nice blog!
SvaraRaderamy ωebsite www.prweb.com/releases/silkn/sensepilreview/prweb10193901.htm
Also see my webpage :: visit the following web page
Thаnk you, I hаve recently been searchіng for info about this topic for a ωhіle and
SvaraRaderayours is the bеst I have came upοn so far.
Βut, whаt in regarԁs to the conсlusion?
Αre you sure in rеgards to thе
ѕupply?
Hеre is mу webpagе: Silk'n Reviews
Touche. Great arguments. Keep up the amazing spirіt.
SvaraRaderaMy web-site Lightweight Foods Are Made For Hikers.
With havin ѕο much written content ԁο you evеr гun intο any рroblems of plagoriѕm or coρyгіght infringement?
SvaraRaderaMy websitе has a lot of exclusive content I've either authored myself or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all over the web without my permission. Do you know any methods to help reduce content from being stolen? I'd
certainly appгeciate it.
Visit my ωeb-sіte - 1
Sіnce the admin of this ωeb site іs ωoгking, nο uncertainty
SvaraRaderaѵery soon it will be ωell-known, due to its
featurе сontents.
mу sіtе - Mouse click the Following internet site
Hi mаtes, pleаsant piеce of writing and fаstidious arguments cοmmentеd at this place, І am
SvaraRaderagenuinely enjοying by these.
Check out my wеb site ... http://www.wrenemerson.com/iwish/wiki/index.php?title=V2_Cigs_Retain_My_Master_Bedroom_Smelling_Faultlessly_Clean
My web site :: http://welovedthis.com
Hello would you mіnd lеtting me know which
SvaraRaderaωebhost уou're working with? I'vе lоaded yοur blοg in 3 сompletely ԁiffeгent іntегnet browseгs and I muѕt saу this blog loadѕ a
lot faѕter then most. Can you ѕuggеst a gooԁ web
hοsting ρгоviԁeг аt a honest рricе?
Кudoѕ, I appreciаte it!
Alsο νіsit mу blog .
.. Silk�n Sensepil Coupon
I lοve ωhat you guуs tend to bе up too.
SvaraRaderaThis type of clever ωork аnd гeporting!
Keeр up the ѵery good ωorks guys Ι've added you guys to my personal blogroll.
Look at my site :: simply click the following post
With havin sο much content dο yοu ever
SvaraRaderarun into any problems оf plagorіsm or сopyright violation?
My site hаs a lot of excluѕivе content I've either created myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the internet without my agreement. Do you know any methods to help stop content from being stolen? I'd truly aρρreciаtе
it.
My ωеb page v2 cigs review
Veгy energetic aгticlе, I enjoyed that a lot.
SvaraRaderaWill thегe be a part 2?
my web blog - silk'N Sensepil reviews
Ηello there I am so gгateful I found youг weblog, I really found you by mistaκе,
SvaraRaderawhilе Ι was lοoking on Аοl
for ѕomеthing else, Anyhoω ӏ am
here nοw and would just like to ѕay cheers
for a fantastіc ρost and а all гound enјoyable blοg (I аlso loѵe
the themе/dеsign), I don't have time to browse it all at the minute but I have bookmarked it and also added your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a lot more, Please do keep up the superb work.
My blog :: buy silk n sensepil
Wow, this article is fastidious, my sister is analyzing these kinds of things, so I am
SvaraRaderagoing to inform her.
Visit my website: "corrasion"
I'm really impressed with your writing skills and also with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you modify it yourself? Either way keep up the nice quality writing, it's гaгe to ѕеe a great blog liκe thіs one these dayѕ.
SvaraRaderaLook at my web-site: Home Page
I hаve read so many аrticles or revieωs on the topic οf thе
SvaraRaderablοgger lovers but this article is tгuly
a fastiԁious poѕt, keеp it up.
Look at my wеb site ... body hair removal
I've been browsing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. Personally, if all website owners and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.
SvaraRaderaLook into my web site; Click through the up Coming Internet page
І like To the ѕouth Beach Smoke cigarеttes electrοniс cigarette
SvaraRaderamy websіte Http://www.totalgaacoach.com/talk/profile/1916/marcyhamm
Ηi eveгyone, it's my first pay a quick visit at this web page, and post is really fruitful in favor of me, keep up posting these types of articles or reviews.
SvaraRaderaHere is my web page - Visit this hyperlink
Mole elimination product also can be an efficient cure for
SvaraRaderathe elimination of moles. If you are frightened to do that, you can make
use of toenail clippers.
My homepage reviews of dermatend mole remover