Igår var jag i Stockholm på möte. Vi hade varit sent ute med att boka biljetter hem vilket gjorde att alla resor mellan Sthlm och Gbg var slut. Jag var verkligen tvungen att komma hem så till slut fick det bli flyg till Halmstad och tåg därifrån och hem.
När jag och min kollega J kom till Arlanda gick vi fram till en informationstjej på SAS-mark. Vi frågade vart man checkade in om man reser med Skyways. Hon fick fundera en stund vilket inte kändes som en lovande start. Till slut gick det upp ett ljus och hon sa att det var på terminal 3. Vi gick och gick och gick. Genom gångar, trappor och passager. Ju längre vi gick desto rackigare kändes allting. Temporärt. Jag började få dåliga vibbar och när vi slutligen var framme vid vår gate såg jag planet vi skulle flyga med. Ett litet skitet propellerplan som borde gått i pension för längesedan. Jag blev nervös på riktigt. Distanseringen gjorde det extra påtagligt hur oviktig man är när man flyger till Halmstad. Jag fick för mig att de nästan, vill kanske är att ta i, men ialla fall räknar med att minst hälften av de planen ska störta. Jag är inte flygrädd alls i vanliga fall men det finns gränser även för mig. Planet lät som en trimmad epa-traktor och skakade så att jag trodde att det skulle lösas upp i delar vilken sekund som helst. Värst var det på väg upp och ner.
Vad är det för piloter som tar jobbet att flyga propellerplan egentligen och vad säger man till sin partner när man går till jobbet på morgonen? Min tes är att det är motsvarigheten till de promillestinna gammelryssarna som är satta att köra någon lokal busslinje uppe i uralbergen. Att de lever solokvist men brukar dricka sprit och kurtisera lite med seniorvärdinnorna för att lätta på trycket då och då.
Mike: Snackar vi rostig cessna här? Halmstad... är det inte där luftvärnet håller hus? Det ger kanske lite extra krydda att veta att det står ett gäng artonåringar med luftvärnsrobotar och tvåsiffrigt IQ under en.
SvaraRaderaKom för övrigt att tänka på en stand up-sketch från en komiker jag gillar och efter din plug av Louis C.K så skäms jag inte för mig:
http://www.livevideo.com/video/9638C11D6DB24A69982E15C90AA68378/ron-tater-salad-white.aspx
verkligen precis så! lyckas fastna på just sådana flygplan ungefär 50% av gångerna jag flyger. det känns sådär bra när man ska landa i kastvindar och spöregn. ungefär lika säkert som att sitta i ett pappersflygplan.
SvaraRaderaSatt på ett Skywaysplan till Gällivare en gång för länge sedan. Plötsligt ramlade en list i taket ner rätt i huvudet på tio rader passagerare framför mig. Flygvärdinnan travade förbi och tryckte vant tillbaka den i taket. Jag undrar vad de gör när ena motorn faller av? Eller vingen?
SvaraRaderaFlög propellerplan till Glasgow Rangers v. Blåvitt för en herrans massa år sen... Var livrädd på vägen dit och kraftigt påstruken på vägen hem, något som numera är legio om jag ska flyga propellerplan.
SvaraRaderaDet känns ungefär lika tryggt som att man sitter i ett gigantiskt pappersplan som någon kastar iväg och hoppas att det svävar.
Tycker det är mer action om man åker propellerplan, visst det är alla gånger mer bekvämt och känns tryggare att åka jetdrivet plan men hur action är det?
SvaraRaderaHade de toalett på "planet"?
SvaraRadera-Luca
vitriol: jag vetefan vad det var. hemskt var det iaf.
SvaraRaderaoptikerdotter: vart flyger du it hälften av planen är mardrömsplan? finland? ;)
ewa: jag tänkte på det hela tiden. vad gör de när höger motor ramlar av (jag var säker på att det skulle hända). de är såna dödsföraktare - flygvärdinnorna.
anjo: det fanns ingen bar i terminal 3 efter säkerhetskontrollen.
sackboy: pffft... action schmäcktion!!
luca: glömde helt av att kolla. Den hade toppat x2000 i skaknivå åtminstone.
Jag gillar sma skakiga plan med propeller! Min pappa ar nybliven pilot for plan som kan halla 4 personer. Nar han lyfter och landar kittlar det i magen. Min pappa ar jatte duktig! Snart ska jag ta fallskarmscertificat sa att vi kan kombinera vara intressen.
SvaraRaderadestination sverige, lettland, filippinerna är topp tre i u-landsplan jag suttit på. (och nu ställer jag mig mentalt på ena knät och slänger upp armen i ett: svisch!) :D
SvaraRaderaIngen bar? Det är fan skandal.
SvaraRaderaPropellerplan är ofta säkrare än jet-turpinen. Då propellerplan inte antänder en kuslig mängd bränsle för att driva planet framåt.
SvaraRaderanär jag var på XXX så hade man några år "eget" flyg vilket innebar 2 st propar och en jet. det gick goa skrönor om en av proparna, en gång lär autopiloten fått krupp och dragit planet rätt upp i vertikal stigning, precis innan det skulle stalla fick piloten "loss" den och fick över planet i en dykroll, fikat och filofaxerna studsade runt, paniken låg tung. Landade själv en gång på säve med denna 2-motoriga piper cherokee i storm, jesus vilken ride det var, man ser hur frenetiskt piloterna jobbar med alla spakar, pedaler och gas, imponerande är ordet!
SvaraRaderamvh/exilväschötten
Riktigt flygrädd var jag förr, blankvägrade stiga in i ett flygplan i 13 år och drömde mardrömmar på nätterna om att jag satt i ett flygplan. I alla fall beslöt jag mig att nu ska jag börja flyga igen och träna på korta sträckor, typ Arlanda-Vasa och där är nästan alltid propellerplan. Engång var det Skyways och riktigt risigt och "motvind" sa de så det tog dubbelt så lång tid (både flygtid och för mig att fokusera på att det är roligt att flyga). Men nu flyger jag vad som helst och vart som helst... Tack Skyways. /Monika
SvaraRaderaVilka piloter som flyger propellerplan? De som gärna drar på sig goggles och läderhuva, medan de betraktar jetpiloterna som uniformerade fjollor. Förmodligen önskar de flesta av dem att de kunde byta ut turboprop:arna mot kolvmotorer, helst 18-cylindriga Wright Cyclone stjärnmotorer. Noshjul är f ö en styggelse. Riktiga piloter föredrar 'taildraggers'!
SvaraRadera