tisdag, mars 10, 2009

Parkeringspaxaren

Jag har lite dåligt samvete.

I fredags när vi hade besökt mina föräldrar och kom hem till trygga fina Majorna igen så började parkeringsletandet med en gång. För att vara säker på att få en parkering i mitt område bör man sluta senast 15.00 på en vardag. Helger är rökta dygnet runt. Fattar inte vad som är grejen. Har folk inga jobb eller tänder de på en bra parkering? Nu när jag tänker efter kan jag nästan själv bli lite upphetsad av en lyckad parkering. Allra bäst är när det finns en fet lucka precis utanför porten, så det bara är att plöja in i 50 som en annan jävla taxichaffis, istället för att mecka med fickparkering och sån skit. Fickparkering är sjukt avtändande. Visst kan det vara gött att få till en sådär riktigt snygg och rätt igenom perfekt fickis. Fast det är mer som att bajsa. Skönt men osexigt.

I alla fall så var livet snällt mot mig. I vanliga fall brukar jag räkna med att lätt få scouta runt som en torsk, ett tiotal varv innan jag slutligen flippar ur och svärande kör biljäveln till garaget, som ligger lite längre bort. Men nu hann jag inte ens köra ett helt varv innan två parkerigsplatser uppenbarade sig. Det var två bilar som hade varit på besök någonstans i kvareteret som var påväg. Jag kände adrenalinet utsöndras. Nu gällde det att handla snabbt. Eftersom jag kom från fel håll och parkeringsrutorna var snedställda stod valet mellan att göra en bonnaparkering genom att avigt svänga in från fel håll, hamna snett och behöva trixa fram och tillbaka. Eller att passera, vända blixtsnabbt i korsningen och hamna rätt direkt. Jag valde det sistnämnda. Jag var ändå först och endast en mötande bil kunde konkurrera om platsen men skulle inte ha en chans.

Nöjd som en hankatt med nötterna i behåll gjorde jag min manöver som planerat och svängde in mot platsen jag hade sett ut. Jag log malligt för mig själv och kände mig upprymd men insåg snabbt att något var fel.

Mitt i parkeringsrutan stod en gubbe med två willyskassar och gestikulerade vilt. Jag stirrade på honom som att han var efter och fortsatte att köra. Han backade men gesterna blev bara mer yviga och intensiva. Jag insåg att han gjorde anspråk på platsen och kände med ens hur mitt humör mulnade till. Där stod en fotgängare och försökte hålla en plats som var så uppenbart jävla min. Nädu gubbe, den där funkar inte på mig, tänkte jag när jag vevade ner rutan och sträckte ut huvudet för att fråga vad han sysslade med.

Vad är det med dig, frågade jag med irritation i rösten.
Jag ska ha den här parkeringen, jag ställde mig här för att ta den.
VA?
Ja, jag sprang fort längre ner från gatan för att ta parkertingen.
Men vad i helv... så kan du ju inte göra.
Jo det kan jag väl.
Nä det kan du inte och det finns ju en plats där,
sa jag och pekade på en ledig plats en bil bort.
Ok, sa mannen och försvann.

Jag fortsatte att parkera och kände hjärtat klappra intensivt. Jag hade varit beredd att gå ut och ta till handgemnäng för att flytta på gubben. Plötsligt knackade det på min ruta och jag såg att
det var samma gubbe igen. Jag suckade djupt och vevade ner rutan.

Du, jag vill be om ursäkt!
Ok.
Jag känner mig faktiskt ganska dum nu ska du veta.
Ja, svarade jag torrt och stängde rutan utan att se på honom.

J tyckte det hela var en mycket prekär situation. Hon skämdes men jag försvarade min svala attityd med att det var HAN som hade gjort fel genom att försöka sig på en regelvidrig paxning. Jag förklarade att jag själv i unga år hade försökt mig på ett liknande trick på Heden och att det för min del nästan slutade med stryk av en riktigt kombipappa den gången. Den här gubben borde minsann vetat bättre.

Nu har det ätit på mig i flera dagar. Dels för att han sa förlåt men att jag slängde upp handflatan och bad honom prata med den. Men dels för att han kanske gjorde rätt. Jag vet faktiskt inte riktigt. Vem säger att parkeringsrutor är opaxbara? Egentligen. Det är bara något jag har fått för mig. När jag tänker efter ser jag egentligen inga stadgar i pax lag som hindrar en från att köra en sådan fuling. Eller?

Parkeringsmannen: Om du läser det här så vill jag bara säga att du är förlåten. Och att jag ska kolla hur det egentligen ligger till med parkeringspaxning.

Och ni andra. Vad säger ni? Får man eller får man inte springa och ställa sig och försöka hålla en parkeringsplats, fast man ser att någon annan egentligen är före?

68 kommentarer:

  1. Anonym2:11 fm

    Som den här kanske:
    http://tjuvtittat.se/lappar/du-kommer-hata-mig-nu-men-jag-behovde-den-dar-till-min-hall-sa-jag-bix-baxade-den/

    SvaraRadera
  2. Min åsikt är att man kan inte som fotgängare paxa en parkeringsplats, har stött på fenomenet utanför välbesökta shoppingcenter och det håller helt enkelt inte. Det räcker liksom med att slåss med andra bilar om platserna.

    Och OJ förresten vad jag känner igen det där med parkeringsplatssituationen inne i stan, när jag bodde inne i stan var det ofta att man tvekade att ge sig ut med bilen just pga att man inte skulle hitta någon plats när man kom hem. Nu har jag två helt egna parkeringar på tomten och dessutom en hel gata om det är gratis att stå på.

    Parkeringsplatspaxning är tack och lov inte särskilt vanligt, ett liknande beteende som däremot borde förbjudas är att paxa bord genom att hänga sina kläder på stolarna på välbesökt lunchställe innan man ens hunnit ställa sig i kön, fy fan!

    SvaraRadera
  3. Anonym8:04 fm

    Paxning är aldrig OK. Det är en styggelse. Du gjorde helt rätt som visade gubbtjyven var skåpet skall stå.

    SvaraRadera
  4. Anonym8:29 fm

    Hähä. Åk till GeKås (i Ullared) och testa ditt parkeringssinne. Där finns det nog alla varianter av paxning. Paxning med litet barn, kundvagn eller fru. Där finns allt.

    http://hn.se/nyheter/falkenberg/1.249336

    SvaraRadera
  5. Nej de som paxar en plats ska ha huvudet bankat mot asfalten. Det är ju vilken bil som hinner först som gäller. Eller det är i alla fall min blygsamma åsikt.

    SvaraRadera
  6. Ytterst tveksamt... Då måste bilen vara vääääldigt nära i såna fall.

    SvaraRadera
  7. Anonym8:53 fm

    Jag trodde att paxning var nånting man sysslade med i skolan, upp till högstadiet typ. Vill bestämt inbilla mig att det ingår i vår utvecklingsfas att hamna i paxnings-stadiet, men att man på vägen mot mognad växer ur det. Ungefär som orala och anala stadiet.
    Fast vem vet, du kanske råkade ut för en väldigt kinky gubbe som aldrig växte ur något stadie?

    SvaraRadera
  8. Jag hävdar att man inte kan paxa en parkeringsplats, trots att det är ett väldigt vanligt fenomen här i el stockholmo. Först till kvarn med bil anser jag, allt annat är rent och skärt fusk.

    SvaraRadera
  9. Anonym9:10 fm

    På min gata (Burgårdsgatan) pågår ett större byggarbete och i några dagar försökte hantverkarna paxa platser genom att ställa ut vägkoner som de sedan flyttade undan på morgonen när de kom. När de åkte på eftermiddagen ställde de ut konerna igen. Efter några dagar insåg folk vad de höll på med och slängde undan konerna. De har inte försökt igen... Vi var några som dessutom för säkerhets skull kollade med trafikkontoret (gud vet vilka märkliga regler som gäller för hantverkare ibland och som löjlig svensk vill man ju inte riskera att stöta sig med någon) men det är absolut inte tillåtet att göra så. Paxning förbjuden, kort och gott.

    SvaraRadera
  10. Anonym9:33 fm

    Ja, Majorna "is da shit" när det gäller parkering, speciellt dom dagarna det är sopning på andra gator i kvateret, det är som att alla sociala regler slutar att gälla när griniga gubbar inte hittar en plats inom 5 minuter, det skönaste hände ändå för ca ett halv år sedan, jag kommer på en gata i Mjorna där man parkerar på båda sidorna men endast en bil från ett håll kan köra på gatan, när jag kommer körande ser jag en plats som är ledig i min färdrikning och tänker Gött den är min. Just då kommer "rally ragge" från andra hållet och även han har fått syn på samma plats, dock på "fel sida" från hans håll, han trycker gasen i botten för att hinna före mig????? svänger in och parkerar "mot trafiken". Jag kör förbi och vevar ner rutan och säger, Tack, lite syrligt, han skrattar och ger mig fingret????? Kul kille, tänkte jag. 2 min senare fick jag en plats 2 bilar bort. Men det roligaste var när vi nästa morgon kommer ut samtidigt och han har blivit "lappad" för att han står åt fel håll,(Han svär och skriker, fastän han är helt ensam), han har än inte sett mig. jag bestämde mig då för lägga upp ett gapskratt. Han vänder sig mot mig och förolämpar mig ca 1 minut och jag kör iväg med ett stort leende på läpparna, hela dagaen var räddad. KARMA =))

    BTW det finns några platser i Majorna som folk inte vet om, hör av dig om du vill ha reda på dom Mike. Good spots. =)

    Och, NEJ man får inte paxa.

    Johan I Majorna

    SvaraRadera
  11. Anonym9:41 fm

    Bilar är hårda, gubbar är mjuka!

    SvaraRadera
  12. Anonym9:51 fm

    Det går INTE att paxa en parkering.

    SvaraRadera
  13. Anonym10:19 fm

    Well son, där kläcktes ännu en potentiell falling down snubbe.
    Tänk våndan han haft för att övertyga sig själv att parkeringsrutepaxning är fel samt att gå fram och be om ursäkt! OFFENTLIGT erkänna sina fel o brister och förkasta den i sten skrivna dogmen att paxning är ett heltkorrekt sätt att hävda egendom.
    Göra detta och bli bemött som Bonde söker fru karl-petter skulle bli bemöt om han sökte in på dramaten.

    När du läser i aviserna att en stolle gått "mental" i ett Willys varuhus för att naturgodiset var slut, jagat jultidningsförsäljare med machete, tanken kommer slå dig som en 2 tum 4.a i bakhuvuvudet - det kanske var jag som var upprinnelsen till detta......

    /Wolfram O´boy

    SvaraRadera
  14. Paxning är helt regelvidrigt. Flytta situationen till snabbmatshak. Finns inget värre än folk som placerar sina ungar eller kläder på platser för att på tyskens semestermanér paxa plats, särskilt om det är lite rusningstid på haket.

    om man gett fan i att paxa har oftast 2 sällskap hunnit både äta och gå på den platsen innan man fått sin sinnessvaga lekamen genom kön ut till bordet med sin flottiga mat.

    Ett tips om man ogillar sådant:

    Har någon paxat bord med sina kläder, ta kläderna till kassan och lämna in dom som bortglömda. Obetalbara småkonversationer man kan hamna i när paxaren återvänder och vill kläjma sitt bord och undrar var kläderna är.

    Våga hata paxare!!!!

    SvaraRadera
  15. Anonym10:34 fm

    "Störst går först".

    Men dålig stil att inte använda garaget om du nu har. Du tar upp plats för folk som verkligen behöver den.

    SvaraRadera
  16. Jag har varken körkort eller bil, de paxare som irriterar mig är de två personer som handlar tillsammans och för att vara smarta tar varsin kö. Så står man bakom dem och är lite glad för att man ska slippa stå i kön i flera minuter och så är det deras tur. Då kommer deras partner ångandes och så får man stå där dubbelt så länge. Ofta är det personer som har korgar men jag har varit med om när bägge haft två fullproppade vagnar. Det är jävligt irriterande!

    SvaraRadera
  17. Samma sak hände mig och en kompis, vi skulle för några år sen kolla på Pansarkryssaren Potemkin i Scandinavium med musik av riktig orkester. Vi kom dit i god tid och skulle ställa oss på närmsta parkering, det var många bilar som letade efter ledig plats, plötsligt såg jag en bil som backade ut och visste att jag skulle hinna först. Sen började det....en tanta från en annan bil slängde sig ur sin bil och rusade fram till parkeringsplatsen och bara stod där som ett fån med armarna i kors. Jag blev givetvis förbannad och undrade vad hon höll på med....det slutade iallafall med att jag sakta med säkert körde in på parkeringsplatsen tills hon var tvungen att backa, hon försökte mota med händerna men mina 100st hästkrafter var starkare än hennes 1st kärringkraft. Som tur är så insåg väl hennes man som satt i bilen hur korkat hon hade uppfört sig så han vågade aldrig lägga sig i, annars hade det lätt blivit bonk.

    SvaraRadera
  18. Anonym11:49 fm

    Spader Ess, runt förmiddagsfikat så kände jag nåt som krängde till i kindpåsarna och rev till via gomen och tungan för att sedan sippra ut mellan mina läppar. Förundrad och väldigt tillfreds satt jag vid min kaffekopp och undrade vad som hade hänt. Det visade sig att det var du som tog orden ur munnen på mig. Bra där! (och jag ska garanterat nyttja hittegodstipset framöver)

    SvaraRadera
  19. Anonym12:13 em

    Jag säger nej till paxning av p-ruta. Mest för att det skulle vara så jävla pinsamt att stå där och förklara att platsen är upptagen av en bil som inte syns till. Det skulle nog inte ens kännas dummare om man så hade ballonger knutna på öronen.

    SvaraRadera
  20. Anonym12:52 em

    Fantastiskt roligt inlägg, bästa på länge!!

    //Felix

    SvaraRadera
  21. Anonym1:10 em

    Nej nej nej nej nej, det finns mig veterligen inget som heter parkeringspaxning, vare sig i praktiken eller i SAOL och det borde gubbafan ha vetat om. Där gjorde du helt rätt. Däremot är det väl aldrig fel att kunna ta emot ett förlåt men när man är förbannad så funkar man ju inte så rationellt. Inget snack, gubben försökte sig på en bluff och du synade.

    SvaraRadera
  22. Anonym2:18 em

    Man kan inte paxa...men hallå!! - han bad ju om ursäkt. Han hade säkert utsöndrat lika mycket adrenalin som dig vid åsynen av p-rutan och reagerade på ren instinkt, eh...ni pojkar har ju en förmåga att så lätt göra det... fast denna pojke, han fann ju sig snabbt igen..
    Men återigen - Nej paxa får man inte...

    SvaraRadera
  23. Anonym2:21 em

    jag fattar att man kan paxa en stol åt någon. men paxa en parkering?? aldrig i livet! speciellt inte när det är ont om parkeringar. då är det den som först är på plats med sin bil som får parkeringen!
    dessutom är det aldrig okej att paxa om det inte finns fler platser lediga, isf är det först till kvarn som gäller!

    SvaraRadera
  24. Anonym2:37 em

    Apselut otänkbart att man skulle kunna paxa en p-plats med två willyskassar. Om det var så att han tänkte stå där med sina willyskassar under natten så ok, men inte om han tänkte byta ut dem mot en bil.

    Men, mikey... Håller helt med Wolfram O'boy. Om man nu är så stor att man ber om ursäkt (och det är tyvärr rätt stort och ovanligt idag) så skall man möta utsäkten snyggt för att uppmuntra sådant. Kanske inte risken är övehängande för en falling down, men man kanske på sikt kan få en liten trevligare ton i vardagen.

    /mk

    SvaraRadera
  25. Anonym3:30 em

    Man kan INTe paxa en parkeringsplats!!! Lika lite tillåtet som att paxa ett bord på en överfull lunchrestaurang genom att lägga jackan där och sedan gå och ställa sig i kön!! Ser jag en jacka ligga vid ett bord går jag dit och sätter mig, även om det finns andra lediga platser! Borden är till för matgäster som redan har fått sin mat. //e

    SvaraRadera
  26. Anonym3:30 em

    paxning är ett jävligt stört beteende såvida det inte gäller bord på uteställen där mer än 80% av sällskapet först slår sig ner vid bordet och paxar resten av sittplatserna åt sällskapet som vaggat bort till baren.

    vad allt otyg med parkeringsplatser och paxning i innerstäder anbelangar så är det totalt jädra gôtt åt alla er som äger och kör bensin- och dieseldrivna personbilar i storstäder. glöm inte ha i huvudet hur mycket pengar och andra omkostnader som tickar iväg för varje sekund du äger bilen i skatt, försäkring, bensinkostnad, värdeminskning och tid i helvetet för att du väljer att förpesta miljön.


    Med Vänlig Hälsning,

    Thomas

    SvaraRadera
  27. Anonym3:54 em

    Nja, rörande paxande på restauranger och liknande är jag inte så säker på vad som egentligen gäller. På en överfull lunchrestaurang kan man nog inte göra så, men vid ett cafébesök är detta beteende rätt normalt. Man tar ju ofta ett bord först och går och beställer sedan, det är ju kutym i dessa sammanhang. Och om alla följer den principen så får man ju automatiskt ett först-till-kvarn-system utan orättvisa.

    SvaraRadera
  28. Sällar mig till INTE PAXA -gänget.
    Man kan absolut INTE paxa en p-ruta.
    Paxning är ett otyg med undantg för om man råkar befinna sig på samma ställe- vilket Gud iof förbjude - som en horder Tyskar. Då är paxning tillåtet i alla sammanhang; restaurangbord, solstolar, delar av stranden, toaletter (!!), platser på after ski´n, p-platser mm.

    SvaraRadera
  29. Anonym4:52 em

    Haha, fan vilken skön snubbe ;)

    SvaraRadera
  30. Jag och min bror höll på med det där under hela uppväxten, att paxa saker, fast vi använde ett eget ord, timp. (Ta Inte Min Plats) Så fort något i huset var timpat så var det allmän regel att man inte fick röra det. Samma sak om man glömde att timpa. Så kom man tillbaka från köket med sina mackor och så sitter han där malligt och ba "Du timpade inte! Platsen är min!".
    Det var tider det.

    SvaraRadera
  31. Anonym7:16 em

    nu är jag helt förvirrad. menar ni verkligen att det är ohyfsat att ta ett bord och hänga av sig jackan innan man köper mat? och här har jag levt i föreställningen att det är så man gör. 1. kolla att det finns bord och ta det som passar bäst. 2.köpa mat. annars riskerar man ju att stå där med sitt fika och inte ha något bord. paxa parkeringsplats däremot, det är en helt annan femma...

    SvaraRadera
  32. Anonym7:29 em

    Nje jag är nog skeptisk till paxning.
    Försöker för övrigt lura ut vart du bor.. bangatan... någonstans i närheten..

    SvaraRadera
  33. Anonym8:25 em

    Jag håller med Olivia - aldrig i livet skulle jag FÖRST ställa mej i kö till lunchstället, köpa maten, komma ut i lokalen med min bricka och SEN upptäcka att det är fullt och jag får stå och balansera min bricka medan lunchrasten rusar iväg och maten kallnar... glöm det! Först bord, sen mat. Annars går jag nån annan stans.

    P-platser är en annan sak. Fast det var stort av gubben att be om ursäkt. Du kanske borde ha godtagit den ursäkten.

    /Jenny

    SvaraRadera
  34. Anonym9:06 em

    Jag fattar inte! Det är klart man kan paxa en p-plats. Jag gör inget annat på dagarna.

    Faktum är att jag ibland går ut på Mäster Samuelsgatan (en rätt så svår gata i stan) och ställer mig på en tom p-plats och chillar. Ibland har jag inte ens bil med mig. Jag bara låtsas. När det kommer en bil så säger jag med en clint eastwood viskning "get away punk this parkeringsplats is paxad". Och för att ge tryck åt orden bakar jag en hård prilla som jag nonchalant slänger in.

    Muttras det kommer obönhörligen frasen "make my day punk".

    Fan! Klart man kan paxa p-platser! Och bord på en fullsatt restaurang under lunchen. Om inte då när ska man paxa?

    Enligt min mening är det nästan lite fulare parkera på gatan trots att man har garage 3 sekunder bort ;)

    SvaraRadera
  35. Nejmen för helvete. Jag har skrivit om det själv i ett liknande ämne och paxning är ALDRIG OK. Det är ett jävla oskick. Lite som att bajsa på allmän plats.

    SvaraRadera
  36. Anonym9:39 em

    Bajsa på allmän plats (beror väl på hur allmän) är förvisso ett otyg men ibland MÅSTE man, man måste aldrig paxa. Jag minns en gång på gotland under medeltidsveckan, vaknade upp på morgonkvisten och var i desperat behov av att få björna ur mig lite. Typ 30 min kö till toaletterna på campingen så jag kilade upp i skogen och satte mig mot ett träd bara för att halvminuten senare upptäcka att jag satt precis intill en motionsslinga och självklart kommer ett par svårt chockade hurtbullar och springer förbi.

    Rätt skoj i efterhand men just då hade jag hellre gått upp i ufc-ringen mot Danny Trejo.

    SvaraRadera
  37. andreas: kommer inte in på den nu. får kollla sedan.

    jonas: ja visst är det skevt att paxa parkering till fots. gott så. men bordsgrejen.... hmmm ja jag vet inte. alla gör det ju. det är som med pirate bay. alla gör det man får anpassa sig.

    ls: jo jag älskar pax lag. men det finns ju saker som helt enkelt är opaxbara.

    fbg: haha du jag har varit där det tog fram parkeringsdjävulen i mig. jag började stalka ett pensio-par medbilen för att ro åt mig deras plat. men aldrig paxa till fots.

    cat: haha det var ord och inga visor. men japp så måste det fan vara den bil som först hitttar platsen för det har även hänt att man kommit körande och en bil backar ut och man börjar blinka för då har man ju hittat den men så kör bilen ut åt fel håll och en annan mötande bil hinner komma och svänga in. då vill jag plocka upp ett pumphagel och gå loss. det är ännu värre än p-paxning.

    jenny: hur då menar du?

    per a: pax lag är en jävla bra lag egentligen men problemet är när någon kommer och tjuvpaxar något som man mer eller mindre faktiskt har paxat genom att vara först till en parkering.

    jo tjena: japp!

    karin: det är gött när man genomskådar en sådan bluff. jävla jobbargubbar.

    johan i majorna: bibliskt. fy fan jag hade nog kommit så skönt hade jag upplevt det att få bevittna när han fick se boten. han hade ju lätt varit värd en nyckelrepa i lacken för det svinandet. jag hade nog inte kunnat hålla mig. eller kanske bara plockat en backspegel. japp klart jag vill. förhelvete. maila mig om parkeringsplatsen. jag är idel öra.

    anonym 1&2: sant!

    wolfram: mohahahah fy fan vad målande bild med karlpedder. jag skrattar högt.

    spader ess: men det är ju normen. alla gör ju fan så. jag håller med i sak men jag har anpassat mig. annars står man där som en jävla mupp med fika för en hundring men ingen plats att käka den. parkeringspaxning är en anan sak:)

    ays: ehh dålig stil? jag bor i kvarteret och har väl rätt att använda parkeringen om jag betalar för mig? jag skulle upp tidigt dagen därpå och packa bilen för att åka iväg över helgen. kom hem sent med ett sovande barn. vaffan är det dåligt att betala för en parkering för att jag har garage tio minuters gångväg bort? bah!

    solsara: ja fy fan.

    isvar: hahaha fy fan vad skönt att se det. önskar jag hade fått vara där.

    klas: äh det är ett otyg som blivit en norm. sådant får man bara acceptera.

    harry: ja fy fan. jag skulle nästan vilja ha stryk om jag försökte mig på något sådant.

    felix: tack tack! mycket roligt att du tycker det.

    anonym japp jag synade,.

    sahraserenad: japp och jag fick ju dåligt samvete för att jag betedde mig konstigt.

    josefine r: så var det sagt :)

    grovt initiativ: haha... tack för remixen förresten. håller på med den nu. kul som fan.

    kronbladh: japp. jag har ju dåligt samvete. men jag var i chock då.

    anonym: jag får sträcka mig till att det beror på vilket ställe. man får rätta siog efter deras regler.

    t.edison: ha det är galet att köra straffretorik mot människor som har bil. låter så avundsjukt bara. finns lite större miljöbovar här i världen.

    andreas: jag är inne på din linje där.

    annapanna: hmm ja det är sant tyskart är paxare av naturen. fan och tyskar är ju proffs på ordning och reda. jag gillar ju pax lag så länge man inte paxar opaxbara saker.

    amanda: ja nu i efterhand får jag säga att han var lite gullig med sina willyskassar.

    dummie: ja fan det är en rätt bra lag men det funkar ju inte på allt. då skulle det bli anarki.

    olivia: japp jag håller med. det är så det funkar ju. men parkeringsplatser... det är som att paxa luft.

    anja: ja jag bor inte långt ifrån bangatan kan jag säga:)

    jenny: du har rätt. ja jag borde tagit emot ursäkten men var paralyserad. jag skrev ju det.

    stefan: haha din sure jävel. bara för att få käfta :) du börja inte med garagegrejen. jag hade mina skäl.

    30+: hahahha du borde nog fundera på att byta namn på bloggen till 40+ :)

    SvaraRadera
  38. andreas: kommer inte in på den nu. får kollla sedan.

    jonas: ja visst är det skevt att paxa parkering till fots. gott så. men bordsgrejen.... hmmm ja jag vet inte. alla gör det ju. det är som med pirate bay. alla gör det man får anpassa sig.

    ls: jo jag älskar pax lag. men det finns ju saker som helt enkelt är opaxbara.

    fbg: haha du jag har varit där det tog fram parkeringsdjävulen i mig. jag började stalka ett pensio-par medbilen för att ro åt mig deras plat. men aldrig paxa till fots.

    cat: haha det var ord och inga visor. men japp så måste det fan vara den bil som först hitttar platsen för det har även hänt att man kommit körande och en bil backar ut och man börjar blinka för då har man ju hittat den men så kör bilen ut åt fel håll och en annan mötande bil hinner komma och svänga in. då vill jag plocka upp ett pumphagel och gå loss. det är ännu värre än p-paxning.

    jenny: hur då menar du?

    per a: pax lag är en jävla bra lag egentligen men problemet är när någon kommer och tjuvpaxar något som man mer eller mindre faktiskt har paxat genom att vara först till en parkering.

    jo tjena: japp!

    karin: det är gött när man genomskådar en sådan bluff. jävla jobbargubbar.

    johan i majorna: bibliskt. fy fan jag hade nog kommit så skönt hade jag upplevt det att få bevittna när han fick se boten. han hade ju lätt varit värd en nyckelrepa i lacken för det svinandet. jag hade nog inte kunnat hålla mig. eller kanske bara plockat en backspegel. japp klart jag vill. förhelvete. maila mig om parkeringsplatsen. jag är idel öra.

    anonym 1&2: sant!

    wolfram: mohahahah fy fan vad målande bild med karlpedder. jag skrattar högt.

    spader ess: men det är ju normen. alla gör ju fan så. jag håller med i sak men jag har anpassat mig. annars står man där som en jävla mupp med fika för en hundring men ingen plats att käka den. parkeringspaxning är en anan sak:)

    ays: ehh dålig stil? jag bor i kvarteret och har väl rätt att använda parkeringen om jag betalar för mig? jag skulle upp tidigt dagen därpå och packa bilen för att åka iväg över helgen. kom hem sent med ett sovande barn. vaffan är det dåligt att betala för en parkering för att jag har garage tio minuters gångväg bort? bah!

    solsara: ja fy fan.

    isvar: hahaha fy fan vad skönt att se det. önskar jag hade fått vara där.

    klas: äh det är ett otyg som blivit en norm. sådant får man bara acceptera.

    harry: ja fy fan. jag skulle nästan vilja ha stryk om jag försökte mig på något sådant.

    felix: tack tack! mycket roligt att du tycker det.

    anonym japp jag synade,.

    sahraserenad: japp och jag fick ju dåligt samvete för att jag betedde mig konstigt.

    josefine r: så var det sagt :)

    grovt initiativ: haha... tack för remixen förresten. håller på med den nu. kul som fan.

    kronbladh: japp. jag har ju dåligt samvete. men jag var i chock då.

    anonym: jag får sträcka mig till att det beror på vilket ställe. man får rätta siog efter deras regler.

    t.edison: ha det är galet att köra straffretorik mot människor som har bil. låter så avundsjukt bara. finns lite större miljöbovar här i världen.

    andreas: jag är inne på din linje där.

    annapanna: hmm ja det är sant tyskart är paxare av naturen. fan och tyskar är ju proffs på ordning och reda. jag gillar ju pax lag så länge man inte paxar opaxbara saker.

    amanda: ja nu i efterhand får jag säga att han var lite gullig med sina willyskassar.

    dummie: ja fan det är en rätt bra lag men det funkar ju inte på allt. då skulle det bli anarki.

    olivia: japp jag håller med. det är så det funkar ju. men parkeringsplatser... det är som att paxa luft.

    anja: ja jag bor inte långt ifrån bangatan kan jag säga:)

    jenny: du har rätt. ja jag borde tagit emot ursäkten men var paralyserad. jag skrev ju det.

    stefan: haha din sure jävel. bara för att få käfta :) du börja inte med garagegrejen. jag hade mina skäl.

    30+: hahahha du borde nog fundera på att byta namn på bloggen till 40+ :)

    SvaraRadera
  39. Paxa med två willyskassar. Nej det kan ju aldrig vara okej. Och jag fattar inte varför man inte skulle få stå med bilen på gatans pakeringsplatser även om man har garage. Så gör även vi vid behov, har inte sett nåt förbud mot det. Blir nyfiken på p-platserna i 414, men är ju inte med i ert "gang" så det får väl förbli en hemlighet för mig. :/ Ha det gôtt!!

    SvaraRadera
  40. Men om folk gav faan i att paxa bord, så skulle folk inte behöva stå där med sin 100 kronors fika.

    Inte helt utan att man vill låta baseboll-träet tala.

    Chuck norris skulle aldrig paxa...Fast han behöver ju inte heller:-)

    SvaraRadera
  41. Anonym11:27 em

    Nej, nej, paxning är aldrig någonsin ok. Kunde inte låte bli att skratta högt när jag läste Isvars kommentar. Underbart! Haha!

    SvaraRadera
  42. Anonym12:41 fm

    Aha, det står en sniken P-maskin där?
    Jamen då är du förlåten.

    Jag såg rött där ett tag måste jag erkänna. Är alldeles för van att tampas med lata garageägare här i området. Om man betalar för garage eller motorvärmarplats men envisas ändå att ställa sig på den där rutan som är närmare hem, så att man kan tjäna vadå?
    3 sekunder?
    Dålig stil, man tar upp plats så varken gäster eller boende som inte har någon annanstans att stå.....får stå.

    SvaraRadera
  43. Anonym2:19 fm

    Ännu en sak som är HELT sjuk är när man snällt står i kö i flera linjer och en extra kassa - eller vad det nu kan vara - öppnar. Helt plötsligt får folk som står bakom dig i kön för sig att de har "tjing" på den nya platsen.

    Är de helt cp i hela huvudet?

    /Svante

    SvaraRadera
  44. Paxa en parkering ...haha ...själv kör jag en bredsladd in...:)

    SvaraRadera
  45. Ha ha Du är för rolig..

    SvaraRadera
  46. Anonym8:32 fm

    Svante

    Ny kassa = först till kvarnen. Den kön du står i gäller bara den kassa du är vid. Så där har du och alla andra som tycker som du helt fel.

    Paxning av bord och parkeringsplatser är fel, fel och fel.

    SvaraRadera
  47. Byta namn till 40+? All in due time. All in due time...


    (Inte så långt kvar nu.)

    SvaraRadera
  48. Anonym12:16 em

    Vad som förundrar mig mest är att så många som absolut skall ha bil samtidigt absolut skall bo på ställen där det är ont om P-platser.

    SvaraRadera
  49. Anonym12:27 em

    Korrekta förfaranden:

    Paxande av bord vid cafébesök = rätt
    Först till kvarn vid ny kassa = rätt
    Paxande av parkeringsplats = fel

    SvaraRadera
  50. Har aldrig varit med om något liknande. Säkert att du inte drömt?

    SvaraRadera
  51. Anonym1:43 em

    Du har en hård bil, paxaren har en mjuk lekamen.

    Skaffa mördar-mustasch eller psykolook så kan du paxa vad som helst!

    -Luca

    SvaraRadera
  52. Anonym1:44 em

    Det enda som kan paxa platsen är en bil. En gubbe funkar liksom inte på p-platser. Stolar däremot, de kan paxas med rövar.

    SvaraRadera
  53. Anonym1:51 em

    Magdalena Ribbing har redan SLAGIT FAST att bara barbarer och drägg paxar platser på caféer och restauranger som inte skriftligen tillåter detta beteendet.

    SvaraRadera
  54. Anonym1:54 em

    Håller med Spader Ess, man paxar inte cafe'bord om man inte är helt jävla dum i huvudet.

    Man paxar absolut inte parkeringsplatser.

    SvaraRadera
  55. Anonym3:10 em

    Men, jag är faktiskt fortfarande konfunderad. (om ni ursäktar att jag fortsätter på sidospåret bord-paxning) Är inte en stor del av poängen att gå på café eller äta ute att man väljer ett ställe där man kan sitta så att man trivs och har det trevligt? Om jag inte hittar ett bra bord på ett ställe går jag helt enkelt därifrån till ett annat ställe där det finns bra bord. (om jag inte är i en matsal eller liknande som Lindholmens gigantiska matfabriker, där poängen är att få i sig lunchmat snabbt, men det är en helt annan grej) Det handlar verkligen inte om att man vill tränga sig före eller sno någons plats.

    SvaraRadera
  56. Anonym3:34 em

    Man får INTE paxa parkeringar. Ok!

    Här är det äckligaste du har läst i år. Garanterat.


    /Max

    SvaraRadera
  57. Anonym3:37 em

    Sååååå jävla ljuvligt! Jag besöker en bror på Carnegiegatan ibland (är bondlurk typ) och rustar mig alltid för krig....

    kram!

    SvaraRadera
  58. Anonym3:58 em

    Fan heller att man kan paxa parkeringsplatser! Första bilen är det som gäller.

    Jag bor i London och här ser man dagligen många fulisar i trafiken. Bilister som hejvilt genar över motsatt fil och tränger sig in på de mest trånga utrymmen då de fickparkerar. Om engelskmän anses artiga och vänliga i vanliga fall (och det där de) så rinner allt det av när de sätter sig bakom ratten. Men på något sätt så verkar det funka iaf, eftersom att alla är lika snabba och smidiga. Här får man dessutom parkera på båda sidorna av gatan, vilket såg helt sjukt ut då ja först kom. Det var nog förvirrande att lära sig det här med vänstertrafik, men när bilar sedan sicksackar över gatan blir det än mer förvirrande.

    Nåväl, paxning är bara okej i fotgängarnas värld.

    SvaraRadera
  59. Äh, jag erkänner att jag inte riktigt vet vad jag menade. Tror jag tänkte mig att personen i rutan kanske ska hjälpa den som kör med finliret vid typ fickparkering, men då är det väl knappast paxning. Apropå paxning så var det en gubbe på gymmet igår som paxade en maskin genom att lägga sin sportbag vid den medan han gick tillbaka och torkade av den han använt innan. Hur funkar paxning på gym?

    SvaraRadera
  60. Anonym11:07 em

    Nä, de e spöstraff på paxning.

    Men gubben var ju ändå dagens hjälte som kom och bad om ursäkt. DET är stort!

    Du får liggduscha en stund, så rinner det säkert av dig, all den här skiten med paxning. Jag vet inte om du har syskon, men jag är uppväxt med två äldre syskon och är man det så hatar man paxningar. Spöstraff var ordet!

    SvaraRadera
  61. Precis så Andreas (12.27 PM)! Här få du en high five och en ryggdunk!

    Andreas-citat:
    "Korrekta förfaranden:
    Paxande av bord vid cafébesök = rätt
    Först till kvarn vid ny kassa = rätt
    Paxande av parkeringsplats = fel"

    Visst fan är det rätt att paxa (eller reservera) vid vissa tillfällen. I fika-fallet måste väl rimligen Först till kvarn gälla även den som tänker efter före och lägger ut en jacka på en stol?

    Finns det något mer ledsamt än att stå med full cafébricka vid kassan och inte finna ett bord? Nästan ännu mer ledsamt är det att vid öppnande av ny kassa, bara stå som ett fån och artigt vänta på att alla andra tar för sig. Det sistnämnda är det klar loser-varning på.

    I Göteborg finns det väl ingen jävel, som inte lagt en mössa eller jacka vid det tänkta fikabordet - eller?

    Ja, ja, jag vet i alla fall hur jag gör för att få sitta ned och dricka min latte och käka min muffins.

    Go gôbbe

    SvaraRadera
  62. Anonym1:39 fm

    Störst är först, ALLTID!

    SvaraRadera
  63. Anonym3:57 em

    @ Mike - det finns en motpost till den här posten

    SvaraRadera
  64. Anonym9:53 em

    Hahaha, enormt roligt inlägg.
    Nej, en fotgängare kan självklart inte paxa en parkering. No way!

    SvaraRadera
  65. Anonym2:33 em

    En för mig helt orelevant fråga. Här uppe i skogen stänger vi helt enkelt av bilen och kliver ur. Parkeringsfickor är okända begrepp :)

    SvaraRadera
  66. Anonym2:57 em

    Jag parkeringspaxade igår. Jag erkänner, det kändes bra.

    SvaraRadera
  67. Anonym2:22 em

    Jag har varit med om samma sak på samma plats kanske, en kvinna stod och paxade en snedställd parkeringsplats i majorna på parkeringsrusnings tid.hon stod där när jag letade och stod kvar där 40 minuter senare när jag tittade ut från min balkong.
    Gör mig är det solklart man får fan inte paxa platser om man är till fots.Det är i nivå med att fråga om man får ställa sig efter den som är längst fram i bambakön.

    SvaraRadera