Det är pampigt med symfoniorkestrar. Måste kännas väldigt speciellt att gå till jobbet i frack och skit - stiliga grejer. Sedan sitta där i sitt dike och spela supertajt. Disciplinerat. Så finkulturellt det bara kan bli typ.
Nu i helgen slog det mig plötsligt hur superhierarkiskt det är. Som på ett sjukhus skulle jag tro. Jag försöker mig på en gissning och jag tror faktiskt att jag hamnar ganska rätt:
Dirigenten är sjukhusdirektören som står där, vevar och lever om. Alla vet att han är övertbetald men vågar inte jiddra för att han har makten. Violinisterna är lite som överläkare, kirurger med hjärna och hjärta som specialområde. Kreddiga och de vet det är de som har första tjing brudarna/killarna. Resten av stråkarna rymmer alltifrån ortopeder och narkosläkare till at-hjon på cello och kontrabas.
Blåsorkestern är en vild mix av skolade musiker. De räknas kort och gott som "blåset" av de högre skattade musikerna men internt finns en hackordning precis som mellan sjuksköterskor på en intensivvårdsavdelning och undersköterskor på långvården. Först kommer de delikata oboespelarna, sedan klarinetterna som är orkesterns käckisar och fagotten som bara vill verka svår.
Brasset är lite mer obskyra. På pappret lika värda men trumpetare och trombonister vill inte förknippas med orkesterns misfits - de tjocka grabbarna på tuba och de sjuka jävlarna som spelar valthorn. Inte så lite kusliga. Vem i helvte väljer att börja spela valthorn liksom.
Slagverkarna är slitvargarna. Stolta som underskötersor bär virveltrummorna och bastrummorna orkestern på sina axlar. Inte rädda för att få lite skit under naglarna. Xylofonisten är ett underbetalt vårdbiträde och triangelspelaren är kuvad av alla. Jag tycker mig alltid kunna ana hat i deras blick. Om någon i orkestern en dag får en knäpp och tar med sitt pumphagel till kontoret är det triangelspelaren - och då ligger violinisterna ganska så pyrt till.
Sist i hierarkin har vi cymbalkillen. Det mest otacksamma jobbet. Han är orkesterns vaktis - hopplös och hatad av alla. Ingen vill ha med honom att göra men han kommer in överallt och oavsett vad man tycker så fyller han faktiskt en viktig funktion. Vem som helst KAN spela cymbal, men inte vem som helst KAN MED.