söndag, augusti 13, 2006

Brev till Johan Esk

Hej på dig Johan.

Jag tänker härmed ge dig en liten verbal bitchslap (fast i textform) för din krönika "Känn ingen sorg för Göteborg"

Det första jag tänkte när jag läste den var: "Bär denna killen verkligen lön från DN? Isåfall är allting verkligen möjligt."

Jag tänker inte ens kommentera att du försöker göra dig rolig över Göteborg genom att dra in Weiron i ottan, men det är lite tjatigt måste jag erkänna, att som göteborgare ständigt bli förknippad med en sliten stockholmkomikers nidbild av Göteborgare. Tröttsamt och extremt gammalt. Snudd på efterblivet. Schablonartad sportjounalistik (hur orkar du).

Du ondgör dig över hur Stockholm losar evenemang efter evenemang till Göteborg och radar upp två konserter samt friidrotts-EM som bevis. Buhuuu... Ja fy fan vad det händer mycket här och verkligen INGENTING i Stockholm. Jag får fanimej lust att lappa till dig.

Göteborg blir gång på gång bortvald som konsertstad eftersom det finns så få mellanstora lokaler här. Antingen är det skitstora band eller extremt små. Malmö får tiofallt fler spelningar än Göteborg. Och Stockholm får allt. Är du fortfarande purken för att Stockholm inte lyckades muta till sig OS? Snyt dig nu för fan.

Det mest provocerande är att du påstår att du inte träffat en enda göteborgare som varit neggo mot Göteborgskalaset. Du har verkligen inte en janne. Sluta lyxrunka till hotellporr och gå ut på stan och se efter för fan!

Jag känner gissningsvis fler göteborgare än du och INGEN av dem har nåt positivt att säga om Göteborgskalaset. Alla hatar det. Du har snackat med bönner och boråsare, ifall du lämnat rummet alls, men inga göteborgare. Det är lögn.

Hela innerstan blir ockuperad av bös och gruppvåldtagen dag efter dag i över en vecka. Jätteball. Det är möjligt att businessen rullar på fint under EM-veckan men det är inget som påverkar invånarna positivt. Skatteintäkterna ser vi fan inte röken av serru. Jag hade lätt bytt till mig vägtullar om jag slapp Göteborgskalaset. Vad har ni mer för skit ni vill bli av med. Vad som helst är ett bra byte vågar jag påstå.

What the fuck, du får gärna ta Gothia Cup, Partille Cup och alla annan skit på en gång så får vi se hur jävla nöjd du skulle vara då.

Det exakt är sån skit du skriver som skapar en barriär mellan Göteborgare och Stockholmare. Ocharmigt och töntigt. Nästa gång, stanna hemma är du snäll... du är inte välkommen tillbaks.

Allra ödmjukast

/mikael

49 kommentarer:

  1. Anonym4:51 em

    Bra rutit. Vi lever i en ockuperad stad när det är olika evenemang (hela sommaren, varje år). Vi som ska leva i denna röra kan inte ta oss någonstans utan lever i praktiken i husarrest. Det enda "musikaliska" inslaget vi får i överflöd av är dansbandsskiten nere på Packhuskajen.

    SvaraRadera
  2. Alla göteborgare tycker om göteborgskalaset , haha
    snacka om att ha noll koll , jag har bott i Göteborg i 10 år och inte träffat en enda som tycker om kalaset.

    SvaraRadera
  3. dom får gärna ta över det jävla kisskalaset. vi är less på skiten.

    SvaraRadera
  4. Anonym5:48 em

    öh.. som stockholmare gillar jag göteborg.. och avskyr kalaset... får jag vara med o leka nu?

    SvaraRadera
  5. jontas: precis. de bästa veckorna är vi fångar i vår egen stad. inte ett ont ord... bahhh!

    Therese: ja du hör ju så dumt.

    seicea: fast jag har hört att du ska flytta till sthlm. vill du ha med dig kalaset verkligen;)

    nellie: klart du får. det är bara johan esk som itne får;)

    SvaraRadera
  6. Anonym6:10 em

    Gott jobbat mikebike. Jag tillhör sama kategori. GÖTEBORGS"KALAS" och annan skit typ EM suger fårballe!!!!!!! Jag HATAR det!! Jag har rör mig mellan två punkter A (hemma) och B (jobb) i Majorna denna vecka, därmed slipper jag komma i kontakt med centrum som är under belägring f n.

    Jag hoppas att regnet denna helg får dem att fatta att Gbg är för regnig för såna här utomhusevenemang. JAG HATAR DET HÄR!

    SvaraRadera
  7. Anonym6:12 em

    prova bo i en liten kommun då bike. halva lönechecken går till statoil när man ska leta efter ett mysigt kalas. och om man mot förmodan lyckas stjäla ett nyp så hör mna av polarna att 75% av dom lyckats med samma bedrift.

    SvaraRadera
  8. Anonym6:12 em

    Off topic..men det här med knark-patrik sjöberg etc... Jag hånskrattar ashögt åt honom.. men det enda som grumlar glädjen är att Holma-put-rövs-karlstads-pinsammaste-messerschmidt-homot nog också hånskrattar åt det :(

    SvaraRadera
  9. Anonym6:20 em

    Haha, instämmer till fullo. Hela stan suger röv i början av augusti när det vankas "kalas"...

    SvaraRadera
  10. Det ska bli SÅ intressant att följa ett eventuellt svar... Esk är verkligen sinnebilden för en skitnödig krönikör utan koll.

    SvaraRadera
  11. Anonym7:05 em

    Hur många stockholmare älskade vattenfestivalen medans den pågick?? räcker upp en hand Nuuuu!!
    Ingen,nä serru borde va lika med Göteborgskalaset,kul för alla utom dom som bor i det! :/

    SvaraRadera
  12. Esk har lika mycket på DN att göra som ESK hade i Allsvenskan.

    SvaraRadera
  13. Anonym7:49 em

    Hahaha, sjukt kul. Själv har jag bara jublat sen vattenfestivalen försvann så jag har en liten förståelse för hur ni känner där borta på andra sidan!

    Och att dra in Veiron är ju bara det tråkigaste av alla tråkiga saker i hela jävla historien.

    Utmärkelsen DAGENS SUPERFLÄNS går härmed till Johan Esk!

    SvaraRadera
  14. Anonym7:56 em

    Du ser ut som Lars Winnerbäck!:O

    SvaraRadera
  15. anonym: du har väldigt fel. jag ser inte ut som LW någonstans.

    SvaraRadera
  16. DN är väl liberal socialdemokratisk? Jag anar ett Göran J-samband.

    SvaraRadera
  17. Anonym9:21 em

    Jag ser fram emot svaret.

    Jag är inte så förtjust i kalaset men jag gillar att Göteborg sätts på kartan och att folk reser hit för att uppleva staden. Jag är stolt över den och tycker det är kul att träffa på turister från alla möjliga länder lite varstans.

    Men så är jag också inflyttad helsingborgare (via afrika, iofs).

    SvaraRadera
  18. Det är tur att GBGkalaset finns så vi bönner från småstäderna runtomrking får göra nåt kul. Här i vbg finns endast Vänersborgsfestivalen. Största bokningen var Rydell & Qvick. Låt oss ta över er stad i alla fall 9 dagar om året, tack :P

    SvaraRadera
  19. Anonym11:23 em

    dn socialdemokratisk? haha.. bra koll...

    SvaraRadera
  20. Anonym11:25 em

    Jag har inte varit på Göteborgskalaset, men jag antar att ni tycker det är lika kul som vi tyckte att Stockholm Water Festival var när det begav sig. Vi flydde faktiskt Stockholm en sommar under festivalveckan och lyckades pricka in Norrköping dansar och ler, och nåt liknande i Malmö, så jag tror att det är same shit different stad...
    Bra skrivet! DN suger! Speciellt kultursidorna!

    SvaraRadera
  21. sara: hallå där. jag har varit ganska tydlig med att jag inte anser att man till hör kategorin "bönner" bara för att man kommer från en småstad. absolut inte. det är inte geografiskt utan beteendebaserat. jag tror att du är toppen. du är välkommen 365 dagar per år isåfall. men det måste väl inte vara "kalas" för att det ska bli aktuellt med en gbg-tripp?

    anneli: ja det är exakt samma så fort det vankas "folkfest"... brrrr.

    SvaraRadera
  22. Detta är inget ställningstagande till huruvida sthlm får mer prylar än gbg eller tvärtom.


    Du tenderar att överdriva dina sågningar i jakt på den "perfekta formuleringen" eller dylikt.

    T ex det lilla du skrev om hans lyxrunkning på hotellet.

    Det finns fler exempel.

    Så onödigt.

    SvaraRadera
  23. Jag var i Kalmar och på Öland i helgen, kan berätta att stadsfestivaler eller kalas eller vadfanmannuvillkalladet suger lika mycket hästpenis överallt. Kunde ju knappt gå ut där.

    Jag rör mig aldrig bland mycket folk när jag inte har en Uzi med mig.

    Jävligt skönt att Göteborgsschabraket är över och att fokhemshjältarna har trestegat hem. Och hoppas att gångarna bryter lårbenshalsen påväg tillbaka till Motala eller vart fan nu såna kommer ifrån

    SvaraRadera
  24. Anonym12:03 fm

    Å andra sidan håller sig ju kalasfirarna väldigt centralt eftersom dom inte har nån koll. Man behöver ju inte gå så värst många meter ifrån avenystråket för att komma bort ifrån stöket, eller hur? Likadant är det med parkeringsplatser i stan; alla utsocknes ställer sin bil på heden eller vid Liseberg. Det finns hur mycket plats som helst bara några kvarter ifrån de värst härjade promenadgatorna.

    SvaraRadera
  25. Anonym12:25 fm

    Vet du? Jag har länge tyckt att göteborgare i allmänhet är ett glatt men.. hm.. jobbigt folkslag. Jag har gillat göteborg, men liksom, alla är så högljudda och ska ta så himla stor plats. Jag antar att göteborgare har varit, för mig, som ett stort event är för dig. Kanske inte riktigt lika illa, men ändå. Och nu så.. jag vet inte. Du är ju göteborgare, men.. det är skönt att höra att alla göteborgare inte är ett stort event . Du gör ett gott intryck helt enkelt. :)(och så en massa respons från vad som verkar vara göteborgare som oxå krossar alla mina dumma fördomar ;)

    SvaraRadera
  26. Jo men, ja.. jag åker inte bara till GBG under gbgkalaset, men det är bra band och mycket folk då. Och det är gratis.

    SvaraRadera
  27. Anonym1:18 fm

    Du lägger ut detta för att...vad? Få en klapp på ryggen?

    SvaraRadera
  28. Gött Mike, så ska de tas. Är själv i den kungliga huvudstaden och hur mycket det än svider att erkänna det så e det här fan en riktig storstad. Göteborg är som en liten håla i jämförelse.
    Hans syn på kalaset behöver väl inte ens kommenteras, jippi med massa fjortisar och bönner som kryper ut ur sina hålor och skitar ner vår stad.
    Att sedan tro att man får rätt bild av staden genom att sitta uppe i gothia towers och dra i sig en av stans dyraste räckmackor är bara befängt.

    Bra jobbat Mike!

    SvaraRadera
  29. Anonym5:26 fm

    Ooooh. Jag hoppas att du har skickat det här till honom. Han har jobbat ihop till en omgång bara på usla krönikor om allsvenskan. *högfemma*

    SvaraRadera
  30. Anonym8:22 fm

    Tror vi är där och klampar lite igen... Alla påstår sig HATA kalaset, men ändå är det hutlöst mkt Göteborgare där. Tror sjutton att man passar på att gå på gratiskonsert om det är ens favvoband som spelar. LÄTT att jag hade besökt kalaset varje dag om Robbie hade spelat gratis!!

    Nej, jag besöker inte kalaset på kvällen, gjorde det en gång för många år sen och aldrig mer. Däremot är jag där varje år på dan med mina kids då det finns hur mkt som helt att göra för dem. De har hur kul som helst,åker karusell, planterar blommor, trär halsband etc etc. Men att de har så kul kan ju bero på att det är kalas, när vuxna festar brukar det ju heta nåt annat.....

    SvaraRadera
  31. Anonym10:25 fm

    Mikebike: Mina komplimanger.
    De försökte ju döpa det till kulturkalas, fast dansband och blaskig öl i plastmuggar är väl nivån på den kulturen... Kalas... BLÄK!

    Jonas på DN är ju tokstörd, ju mer du ruskar honom, desto mer kommer du inse att det e en idiotåtgärd. Han e nämeligen irreparabel...

    SvaraRadera
  32. Anonym10:41 fm

    Kalaset är något man undviker så mycket man bara kan. Usel mat till hutlösa priser, ännu uslare öl i stora platsmuggar till ännu hutlösare priser.

    Krögarna gör pengar utan att ge någon som helst valuta för pengarna.

    Kalaset är bara till för bönner och andra amatörer som går ut för att det är så många andra som går ut.

    SvaraRadera
  33. Anonym11:08 fm

    Håller med Oscar ang att stadsfestivaler är lika sugiga överallt oavsett ortens storlek - vi har en matfestival här i Skövde i augusti, fast den borde döpas om till "stora fyllefestivalen" eftersom mat fyller en ganska liten funktion, speciellt framåt kvällen och natten. Istället fylls stan av fulla medelålders som kissar i parker och busskurer, av snubbar i skinnväst som försöker ragga upp apfulla fjårrtisar, osv. Jippiii....

    Göteborg har betydligt bättre saker att bjuda på. Och ja, jag föredrar Götelaborrg många gånger framför Tokholm, för i den vackra staden Tokholm bor det dryga Tokholmare med en överlägsen och dryg dialekt...

    SvaraRadera
  34. oskar1: jag tar i. det är ingen jakt. men det är varken roligt att skriva eller läsa sågningar om de är helt platta. alltså inte onödigt alls tycker jag.

    oskar2: hahaha uzi-tricket. ja det är fint;)

    adde: ja det är sant. majorna är som vanligt och det är en jävla tur det. annars hade det varit outhärdligt. det är ganska lätt att hålla sig från centrum.

    optikerdotter: ja den bilden du har av göteborgare är just den nidbild som kommit att bli synonym med göteborgare. jag kan säga dig att det är inte många jag känner som är sådär goa glada göbbar. jag skulle inte stå ut. kul att du tycker jag gör ett gott intryck. kul att se dig här igen förresten. hur var semestern? resan?

    sara: det är bra!

    klapp: hmm jagf vet inte vad jag ska svara ärligt talat. inte just för detta inlägget utan skulle du fråga mig om vilket annat inlägg så skulle jag bli lika ställd. vilken konstig fråga.

    mjukispolacken: hmmm ja stockholm är ju en storstad eller iallafall så nära vi kommer en storstad i detta landet. åk till NY med dig. då jävlar får du se på storstad i dess yttersa bemärkelse.

    nattskift: klart den gicvk per mail till honom.

    lauren: hmm ja det skulle vara för barnens skull och på dagtid då. men jag håller mig helst undan helt.

    jockepocke: jag tror att det är bestämt att det ska gå under täcknamn kulturkalas från och med nu. lustigt;)

    jeffrey: ja visst är det så. det är det som är sjukt. restaurangerna håller bamba-nivå och lägger på 25% på priset. ingen annanstans kommer man undan med sånt.

    SvaraRadera
  35. Anonym12:30 em

    anonym: Nej inte LW, han ser ut som Fredrik Strage fast inte ful.

    Robert Gustavsson är från Skövde.

    SvaraRadera
  36. Anonym1:04 em

    Herr Esk och hans genuina folka dynga kan hålla sig långt bort från Stockholm.

    Blöteborg är en fin stad som inte behöver mastodontjippon för att man skall åka dit- men vad skall annars de lokala småpamparna ha att gotta sig i?

    Mike om du fick bo på lyxrunkhotell för att såga saker skulel du inte vilja h Esks jobb då? Det skulle jag, tom kunna hylla Söööööder ealler Stefan Holm. Men då skall det vara jäkligt bra hotell.

    SvaraRadera
  37. Anonym1:16 em

    Robert är inte från skövde heller. Han är född i Katrineholm om jag inte missminner mig.

    SvaraRadera
  38. Anonym2:25 em

    Fan vad hård du är! Hård men rättvis. Stor njutning att han faktiskt fått detta brev!

    SvaraRadera
  39. Anonym5:41 em

    Trött och tråkigt att klaga på Gbgkalaset, som att slå in en av de mest öppna dörrar som finns. Man måste absolut inte gilla spektaklet, men har man aldrig träffat en göteborgare som gillar Gbgkalaset beror det på att man umgås i för små, och fördomsfulla, kretsar.

    SvaraRadera
  40. Anonym8:23 em

    Jaa.. vad lustigt att jag har träffat dom goa glada göbbarna då, dom kanske dras till mig.. ;)

    Resan ja. (Jag har varit hemma ett tag nu.. ajaj..) Men vi hade det såå bra!! Tackar som frågar, men ja, det är en lång historia.. och när man kommer hem så blir man direkt inkastad i jobb. Tråkigt med abrupta slut. Känns nästan som om man inte varit borta öht. Hur man bevarar semesterkänslan och osvenskheten i Sverige utan semester är en bra fråga. Svaret förtjänar nåt sorts pris.

    SvaraRadera
  41. Anonym11:12 em

    Nämen, chilla nu ner killen.
    Tvingar någon dig att bo kvar i götet? Flytta ner söderut istället så lovar jag ta med dig på alla de fler i antal konserter vi har här enligt dig.

    Ps. Bissart nog tänker jag på dig ibland när jag sitter på dass och viker toapappert.

    /who

    SvaraRadera
  42. Anonym12:58 em

    Roffeckoviceniq:

    My bad, han är uppvuxen i Skövde.

    SvaraRadera
  43. Anonym6:02 em

    hoppas du får ett bra svar!!

    SvaraRadera
  44. Anonym11:49 em

    Alltså, jag håller helt och fullt med dig om det pinsamma i att herr Sportkrönikör larvar sig som ett avundsjukt, osnutet syskon i femårsåldern. Avundsjuka. Blähä-blähä.

    Men visst vänder han texten till att bli mer positiv mot slutet? Eller är det bara en illusion? Svårt att veta viserligen, för nån bra skribent är han inte.

    Gillar din blogg btw. :)

    SvaraRadera
  45. Jag orkade inte skriva vad jag tycker här så jag gjorde ett eget inlägg: Vad är grejen med att gnälla på Göteborgskalaset?

    SvaraRadera
  46. Dina åsikter om kalaset och om Johan får du ha hur mycket du vill, men jag tycker inte att du har rätten att representera mig och alla andra göteborgare och bestämma vad vi tycker!

    Jag är medveten om alla de baksidor kalaset för med sig, och håller med dig om att det är illa att detta inte syns i media.

    SvaraRadera
  47. Anonym9:05 em

    Tack!! Jag hatar Gbg-kalaset! Fan, så fort ja öppnar fönstret i min lilla vasa-etta så hör man nåt storband köra potpurri av grease och Carola. Nästa år, lets invade våra friends i Majorna under hela kalastiden!

    /Urbano K.

    SvaraRadera
  48. Anonym11:18 em

    Jag tycker du går i din egen fälla här, alltså, det är inte sådant som Johan Esk skriver om eller personer som honom som skapar "barriärer" mellan sthlm och gbg.

    Utan det är folk som du!... I sthlm är inte göteborgsfientligheten ens hälften så stor som jag upplever att den är i göteborg gentemot stockholmare.

    om du har något du vill säga så kan du mig på erik.hedenvind@gmail.com

    SvaraRadera
  49. Susanne8:21 em

    Oj, att du vågar sitta och yttra dig om saker du uppenbarligen inte har någon som helst uppfattning om. Jag är inte Göteborgare och inser att det säkerligen finns invånare i staden som avskyr kalaset, ändå är hela 85 % av alla besökare bosatta i just Göteborg, underligt! Ja EM och VM, är du medveten om att du bor i en storstad som MÅSTE jaga dessa event för att överhuvudtaget kunna förbättra sin ekonomi och infrastruktur? Och skattepengar, jag förstår att folk som du inte förstår vilka intäkter dessa evenemang genererar till DIN stad, men för att förtydliga det hela....det är enorma summor! Jag menar du är ju inte dum, tror du vägar, järnvägar, spårvagnar, hotell, bredband, vatten och avlopp är gratis? Var tror du dessa pengar kommer ifrån? Vet du om att DIN stad är världsberömda just när det gäller att arrangera evenemang, det är många Event Managers som använder Göteborgs kunskap över hela världen, bara det tjänar DIN stad enorma summor på.

    För att dra en slutsats på detta;
    - Evenemanget är en vecka i Augusti, ta semester och lämna staden under kalaset och inse att DIN stad lever gott på kalasets intäkter resterande del av året, så mår du nog bättre!
    - Eller flytta utomlands till vilken storstad som helst och upplev skillnaden av infrastruktur, så kommer du nog snabbt uppskatta att Göteborg tagit chansen att utveckla sin infrastruktur såpass mycket som staden gjort!

    SvaraRadera