fredag, november 08, 2013

Angående Terminalflytts-gate

Ibland funderar jag begåvningskvoten egentligen är fördelad över göteborgare. Ett sådant tillfälle var häromdagen när jag läste nyheten om att Stena Lines Danmarksterminal kommer att flytta år 2020. Vilket liv. Många är positiva (tack och lov). Men oroväckande många verkar topp tunnor rasande. Det är både skrämmande och kittlande. Så mycket idioti. Jag har väldigt begränsad respekt för människor som försöker försvara en inhägnad färjeterminal som ockuperar massor av central tomtmark. Argumenten är både många och dåliga.

Vissa tycker bara att det är en jävla rövstil. De hävdar att Stenas färjor och terminal utgör en himla viktig del av Göteborgs stadsbild. Say what?? Hur kan ett kilometerlångt asfult och stängselavgränsat terminalområde vara en viktig del av en stadsbild. Det är ju bara en sinnessjuk människa som resonerar så. Eller någon med en bisarr böjelse för rederinäring. En person menar på allvar att färjorna är en visuell påminnelse om Göteborgs närhet och koppling till Europa. Hahaha. Europa? skulle inte tro det. Möjligtvis en visuell påminnelse om närheten till Danmarks sämsta stad, Fredrikshavn, och för all del deras klassiska supermarket Damsgaards en gång så ståndaktiga utbud av sprit och burkskinka. Eller 90-talets billiga San Fransisco- och Tequila Sunrise-fyllor i "Bar Lido" på Rockbåten en gång i kvartalet.

En annan stolle hävdar att terminalflytten är en katastrof för Göteborg som varumärke i och med att det som identifierar staden sedan länge är Stena och deras färjor. Är det på skämt eller allvar? Jag kan utan vidare rabbla upp cirka fem hundra värdelösa grejer som är mer Göteborg för mig än Stena Line och deras gamla skorvar. Gasklockan till exempel.

Ytterligare någon informerar om att det finns en protestgrupp på facebook. "Vi som vill ha Stena Line kvar i Göteborg". Jag vet inte vad jag ska säga. Jag blir alldeles mållös.

Eller den här kommentaren: "Sorgligt!!! Vi måste få ha kvar kontakten med Europa! Hur ska turister från Danmark, Tyskland osv hitta in till vår stad? Och det omvända gäller icke-Göteborgare som vill resa ut. Det kan vara svårt nog idag! Nyligen fick jag veta av en kamrat från annan ort hur svårt han hade att hitta Tysklandsterminalen." Behöver jag återupprepa min oro över låg begåvningskvot?

Värst kanske ändå är de som hävdar att en massa jobb går i stöpet eller att det blir jobbigare att bära hem bärsen om terminalen flyttas. Det är möjligt att jobb försvinner, det har jag ingen aning om. Men om jobben försvinner beror det nog tyvärr snarare på färjetrafik som affärsidé än att terminalen slås ihop med Tysklandsterminalen som ligger en knapp kilometer längre ut. Vad beträffar frågor om ölfrakt så är det väl bara en dåre betalar för att sitta och känna sig deppig på ett ekande tomt fartyg sju timmar tur och retur, för att i bästa fall tjäna knappa femtio spänn på ett lock ful-öl. Om ens det. Fartyg vars utbud och inredning får en att omvärdera mediabilden av rumänska barnhem – i positiv bemärkelse.

Jag har några ord till alla som sörjer terminalflytten så djupt:

Fattar ni hur jävla dålig luft Stenas färjeterminaler bidrar till eller? Utsläppsnivåerna som det där gamla utdaterade bygget bidrar till är nästan chockerande. Om jag inte minns helt fel så är området kring Hängmattan i Majorna det topp tre mest förorenade området i stan tack vare all tung trafik som ska på och av de där jävla båtarna hela dagarna. Det skulle inte förvåna mig om bara tomgångskörningen kostar skattebetalarna mer i form av nya cancerpatienter än den eventuella bortfallet av arbetstillfällen skulle göra. Det där med arbetstillfällen känns väl högst oklart dessutom. Terminalen ska ju inte läggas ner. Den ska bara flytta en kilometer längre bort. Tyvärr. Det mest rimliga vore väl att flytta ut båda terminalerna så långt ut åt helvete på Hisingen det bara går. Det skulle troligen innebära en rejäl win för alla. Tio minuter längre i bil mot en halvtimmes kortare färjeresa är väl ett bra byte om man nu diggar närheten till Fredrikshavn så jävla mycket. För rederiet i fråga blir det ju en ren bränslebesparing på motsvarande avstånd. Inget att lipa för med andra ord.

Det skulle vara intressant att veta hur frekvensen på resandet ser ut hos de som håller Masthuggsterminalen så varmt om hjärtat. Det är klart att de som åker varje vecka upplever att något tas ifrån dem, men det måste ju vara en försvinnande liten skara som berörs av det. Det är knappast fullsatt på danmarksfärjorna nuförtiden om man säger så.

13 kommentarer:

  1. Var det inte tal om att flytta Stena till Hisingen?

    SvaraRadera
  2. Erik F: Jag vet inte. det vore väl det mest rimliga. Men jag tror bara det är till tysklandsterminalen i Majorna.

    SvaraRadera
  3. Anonym2:56 em

    "så långt ut åt helvete på Hisingen det bara går" Sådärja, nu är världsuppfattningen tillbaka på rätt nivå! Mvh/Exilväschötten

    SvaraRadera
  4. Anonym2:56 em

    "så långt ut åt helvete på Hisingen det bara går" Sådärja, nu är världsuppfattningen tillbaka på rätt nivå! Mvh/Exilväschötten

    SvaraRadera
  5. Nä. Inte så långt ut på Hisingen det går. Då blir jag ju granne med den. Vi har så det räcker ändå med alla raffinaderier. Däremot har de gott om plats i Långedrag har jag sett. :D

    SvaraRadera
  6. da bomb9:06 em

    Det var ju faan på tiden. Har aldrig fattat hur man tillåtit dessa jävla dumheter på Göteborgs bästa mark år ut och år in. Nu kanske även vi göteborgare kan få lite koppling till vattnet istället för att möta ett Gunnebostaket och apfula terminaler.

    SvaraRadera
  7. Du sätter banne mig hammarjäveln på spiken hela tiden med dina spaningar. Begåvningskapitalet redogörs varje gång du ska stiga av en spårvagn och har en välkomstkommité som allt annat än välkomnar dig. Skönt för dig att Hisingen är stenaterminalsbefriat.

    SvaraRadera
  8. Andreas11:05 fm

    Fantastiskt. Har bott i Göteborg i tio år och kan ärligt säga att jag aldrig mött någon som snackat om att åka båt till Danmark. Jämfört då med tiden jag bodde i Lund, där var det här med Danmarkstrippar något helt vardagligt (av förklarliga skäl). När jag nu såg rubrikerna om detta så lät det som att de skulle lägga ner helt. Tänkte då att det verkar helt rimligt eftersom ingen åker med skiten ändå. Hade tydligen fel där, I guess..

    SvaraRadera
  9. You got me at "Det är ju bara en sinnessjuk människa som resonerar så. Eller någon med en bisarr böjelse för rederinäring."

    Tyvärr är det inte signifikativt för Göteborg, samma människor har tyvärr lyckats sprida ut sig över hela landet.
    Vi har några hundra meter från mitt jobb en moské, de fick starta med böneutrop varje fredag 13,05. Detta är i Norsborg, ett väldigt invandrartätt område, och tro på fan när "folk" från hela Sverige motsätter sig detta. Om jag störs på fredagarna, inte det minsta. Rock on!

    Nord

    SvaraRadera
  10. Larsson i Majorna9:09 em

    Mmmmmmmmm *färjeterminaler*
    oooohhhhh *färjor*
    ahhhhhhhh *på- och avkörningsramper*
    åhhhhhhhh *roro-fartyg*
    ihhhhhhhh *tomgångskörning på tjockolja*

    SvaraRadera
  11. Anonym8:29 em

    Ja, det är klart terminalen skall flytta. Sju år efter att man spenderade tre och en halv miljard på att gräva ner Götaleden är det ju uppenbart för alla att mer av södra älvstranden måste frigöras för att bli lika trevlig som sträckan lilla bommen-järntorget. Man blir tårögd över hur fint det blivit och vilket sparkapital staden har i form av den outnyttjade älvstranden där terminalen ligger. Äntligen kommer parkeringsplatsen framför Riverton till sin fulla rätt. Flyttar vi bara terminalen kanske vi kan få fler parkeringsplatser, p-arken är en prydnad för Göteborg, eller ytterligare ett mysigt kasino där arbetarklassen kan spela bort sina pengar. Sen kan vi riva den där eländiga operan också, så vanligt folk får nånstans att parkera när de skall till Nordstan och shoppa.

    SvaraRadera
  12. Anonym3:41 em

    Om man kan frigöra mark så centralt i Göteborg varför inte göra det???

    -Luca

    SvaraRadera
  13. Anonym6:00 em

    Fiskebäck vore väl en fin hemmahamn för Stena?

    SvaraRadera