onsdag, september 12, 2012

Det ynkligaste marknadsföringsknepet någonsin

Jag har noterat att det verkar ha uppstått en slags marknadsföringstrend i kapitalstarka verksamheter på mindre orter. En trend som går klädd i illa sittande välgörenhetskostym och som gör mig både illamående och upprörd.

Till exempel har vi Länsförsäkringar i Bergslagen som stoltserar med att de vill skänka 25 000 kr till Barncancerföreningen Mellansverige. Sedan har vi Sörmlands Sparbank som slår på trumpeterna och blåser i trumman om att de planerar skänka hela 100 000 kr till Världens Barn. Det låter ju trevligt. Det är bara det att det finns en liten hake. Det är helt upp till dig och mig om de cancersjuka och svältande barnen ska få ta del av pengarna. För om finansföretagen överhuvud taget ska vädra plånkan ska de först ha likes på sina små lessna Facebook-sidor. Fy fan. Det är smaklöst på så många sätt att det inte ens är någon idé att försöka lista det. Frågan är om det ens är möjligt att idka "välgörenhet" på ett mer cyniskt sätt?

Så låt oss ta en liten titt på hur de lägger upp det hele:


Ok. Länsförsäkringar väljer att jobba med en gullig maskot och fronta duktigt med Barncancerföreningens logotyp ihop med en klassik familjebild av lagom riggat slag. I brödtexten informerar de om att cirka 300 barn årligen drabbas av cancer. Bara i Sverige. Vidare förklaras att Barncancerföreningen arbetar för att göra tillvaron lättare för de familjer som drabbas. De får inget stöd från vare sig stat, landsting eller kommun, utan är helt beroende på gåvor från privatpersoner och företag. Det är med andra ord ganska så viktigt att man skänker pengar till dem om man har pengar att avvara.

Pengar att avvara har Länsförsäkringar. De är så "generösa" att de skänker hela 50 kr varje gång en person går in och klickar på den lilla Facebooktummen. Vem kan INTE tänka sig att göra en sådan minimal insats för de stackars cancersjuka barnen? Bara ett riktigt svin... Eller?

Jag misstänker att de flesta vid det här laget förstått min poäng men jag vill ändå passa på att älta det här lite till.

Länsförsäkringar i Bergslagen håller alltså cancersjuka barn som gisslan tills dess att vi andra har gillat dem. Inga likes. Inga pengar. Trots att de uppenbarligen redan har budgeterat för 25 000 kr. Jag menar upp till 25 000 kr.

Sörmlands Sparbank har under parollen "Tillsammans kan vi hjälpa fler barn i världen" gjort samma upplägg som Länsförsäkringar men de är aningen mer giriga. De har visserligen öronmärkt 100 000 kr men avser att skänka 10 kr till barn som är i akut behov av hjälp, varje gång någon av oss gillar deras Facebook-sida. De vill helt enkelt bli massivt jävla gillade innan de kan tänka sig att skänka hela summan så att de utsatta barnen kan få den hjälp de behöver. Det är något bland det fulaste jag varit med om i marknadsföringssammanhang. Att utge sig för att göra gott för att få en massa tomt gillande som i sin tur innebär mängder av gratis annonsutrymme mitt i din mest privata sfär. Det är inte bara osympatiskt så att man blir mörkrädd. När inte ens vapenföretagen försöker sig på lika usla trix då snackar vi fan ta mig höghaltig ondska.


Man tänker sig att detta är för uppenbart ynkligt för att folk verkligen ska gå på det. Men så är tyvärr inte fallet. Går man in på kommentarerna är de kritiska rösterna i tydlig minoritet. I övrigt råder närmast masspsykos. Både Sparbanken och Länsförsäkringar hyllas för sina fantastiska initiativ. Det här får ni + i kanten för, skriver någon. Sånt här SKA man bara GILLA, skriver en annan.

I skrivandes stund har Sörmlands Sparbank fått över 48 000 likes och på mindre än två dagar lyckades Länsförsäkringar riva ner över 57 000 likes. Det krävs knappast en raketforskarhjärna för att räkna ut att det blir en tjock julbonus till marknadschefen i år. Snacka om lönsamma kampanjer. Rena rama Ullaredspriser. De kan (och lär väl) bokstavligt tala skratta hela vägen till banken när man jämför med vad bara en vanlig sketen tidningsannons skulle gå loss på.

Jag betackar mig för kommentarer om att det är väl bättre med sådana här kampanjer än inget alls. För det är det inte. Det är bara äckligt att profitera på sjuka och fattiga barn. Jag ska personligen skänka en hundring till var till Barncancerföreningen och Världens Barn för att inte vara en som bara klagar utan att göra något själv. Men jag skulle vilja göra mer för det kliar i mig när jag tänker på hur sunkigt det hela är. Först skulle jag vilja se att alla som redan gillat dem ser till att ogilla dem så att de inte kommer undan med sådan här skit. Sedan skulle jag vilja se hjärnorna bakom kampanjen ställas mot väggen och brinna lite i media.

Slutligen ett litet tips i all välmening till både Sparbanken och Länsförsäkringar:

Hur vore det om ni bara skänkte de där pengarna utan att kräva en motprestation? Ni har ju ändå budgeterat för att ha råd med det. Och om ni nu verkligen måste ha uppmärksamhet för det, varför inte posta ett litet meddelande i ert smutsiga lilla tillhåll på Facebook där ni berättar att ni valt att skänka bort en liten del av er mediabudget istället för att köpa annonsutrymme. En nog så bra kampanj som troligtvis hade genererat om inte lika mycket gillande så åtminstone ett äkta dito. 


46 kommentarer:

  1. Andreas i STHLM11:27 em

    Väl rutet! Kunde inte hålla med mer!

    SvaraRadera
  2. Stående ovationer. Om det inte var för att jag låg ner i soffan såklart men på riktigt, du har helt rätt och äckligt är ordet.

    SvaraRadera
  3. mallan12:02 fm

    vilket jävla svineri. företag bör skänka pengar utan att ens nämna det, att göra reklam på människors olycka är fan extremt vidrigt.

    tar denna en vända på twitter!

    SvaraRadera
  4. Ja! Å vad jag håller med!

    SvaraRadera
  5. Otroligt bra artikel.

    SvaraRadera
  6. Bra skrivet! Överhuvudtaget undviker jag kampanjer och tävlingar där jag måste gilla saker. Mitt gillande är inte till salu.

    SvaraRadera
  7. Anonym8:49 fm

    "gilla" :)

    SvaraRadera
  8. Håller helt med.

    SvaraRadera
  9. Andreas i STHLM: Tack. Bra!

    Omomigen: Tack, och javisst är det.

    Mallan: såg det, bra. Hoppas det sprider sig lite. Så att folk hajar till och så att välgörenhet inte blir en billig mediakanal.

    Colombialiv: Skönt att höra.

    Spader Ess: tack hörru.

    crimsonanna: jag har inget emot gillakampanjer i sig. Det handlar om utförandet.

    anonym: :)

    Lotta: Tack lotta!

    Emster: skönt att höra.

    SvaraRadera
  10. Sörmlands Sparbank når ut till 48000 gillare av bilden (plus alla som ser bilden men inte agerar), men det är bara 7600 som gillar själva sidan: Sörmlands Sparbank, vilket är vad dom betalar för. Alltså betalar dom inte ens för marknadsföringen dom får utan bara för anhängarna. Med lite tur så behöver banken bara betala ut 76000 utav sina budgeterade välgörenhetspengar!

    SvaraRadera
  11. Henrik: ja det får vi verkligen hoppas att de slipper punga ut hela hundratusingen.

    Anonym: Nej, enda sättet är inte att skänka helt anonymt. Om de hade valt att skänka pengar och sedan berättar om det så är det inte riktigt samma sak. Då har man som konsument i alla fall själv möjlighet att avgöra om man gillar dem eller inte. Nu håller de barnen gisslan tills att de fått sina klick. Jag tycker det är ytterst fult att försöka bygga sitt varumärke på det viset.

    SvaraRadera
  12. anonym: var tog din kommentar vägen?

    SvaraRadera
  13. Här är min kommentar igen. Hur den föll bort vet jag inte. Det kanske var en freudiansk felradering :-). Testar att posta med signatur istället:

    Myntet har alltid två sidor. Jag tycker att du förenklar alldeles för mycket i din retorik.

    1. Ett företag sysselsätter människor, men kan självt inte jämställas med en individ. All form av välgörenhet och sponsring görs i syfte att ge konsumentkarma eller merförsäljning. Det är absolut inget konstigt med det.

    2. Det som är ynkligt är att du gnäller över detta faktum. Du skulle, med samma retorik, kunna argumentera att det är ynkligt att företag skänker pengar överhuvudaget, även utan "Gilla-kravet". Det enda alternativet, enligt ditt resonemang, skulle vara att företagen skänker helt anonymt, vilket du måste förstå är en orimlighet.

    3. Det är vi som individer som måste stå för det goda. Antingen skänker du pengarna själv som privatperson, eller också bjuder du på ett snål-klick. Eller varför inte både och?

    SvaraRadera
  14. > mikebike sa...
    > Då har man som konsument i alla
    > fall själv möjlighet att avgöra om
    > man gillar dem eller inte. Nu
    > håller de barnen gisslan tills att
    > de fått sina klick.

    Jag hör vad du säger, men jag håller fast vid att det är ditt ansvar som individ att uppfylla kravet från bidragsgivaren. Precis på samma sätt som när vi sätter upp rinkreklam på idrottsarenorna eller döper en föreläsningssal till "SKF-salen". Det är vårt sätt att visa rimlig "tacksamhet" för bidraget och följa villkoret för bidraget.

    Jag tycker faktiskt inte att det på något sätt är snaskigt.

    Det hade varit skillnad om Bengt-Inger Persson ville att vi skulle gilla henom. Då hade idignationen möjligen varit mer välgrundad.

    SvaraRadera
  15. Bra skrivet!
    Det är överhuvudtaget så himla fånigt med alla som tar vägen via FB för att synas. Alla "öppna brev" som skickas till Västtrafik osv.
    Att gilla något är väldigt enkelt och det är bortglömt efter två sekunder. Blir barnen i Afrika gladare eller får mer mat i magen för att 14324 svenskar har klickat på en knapp? BRYR sig dessa gillande svenskar mer eller blir de bara nöjda över sig själva för att det har gillat en god sak? Jag kan tycka att LF åtminstone gör något mer än bara uttrycker något, men jag håller med om att de håller barnen gisslan. Varför inte gå ut på FB med att de HAR skänkt pengar? Fast då kanske inte lika många skulle bry sig om att gilla. Vilket skulle säga en del om de som gillar på uppmaning, men inte för att ge tummen upp för någon som har gjort något bra. Även om det i grund och botten handlar om samma sak att gilla...

    SvaraRadera
  16. Anton Nordstierna3:00 em

    Det alla företag helt verkar missa är att när de väl står där med alla sina blåatummar i vädret har de även klättrat upp på stora scenen med brallorna nere. Man har gjort sig föremål för all tänkbar lynchning av folket. Vi har alla läst Lindex lama förklaring till varför barn skall klä sig som *sloampor*, om telenors okunniga telefonförsäljare, Tukans omdömeslösa barnböcker etc. Det företag bör fråga sig är hur de ska hantera det där strålkastarljuset de hamnar i när de står där med ett gäng cancersjuka barn som gisslan. ¡Viva la Revolución!

    SvaraRadera
  17. Anonym3:38 em

    Välgörenhet finns för att man skall känna sig som en bättre människa.

    INTE för att man skall göra bra saker-. Då måste man ju förändra något eller själv engagerar sig...

    Älska banken med ett datorklick så känner du dig bättre. Kan välgörenhetsskiten bli effektivare och minder krävande för mig än så?

    -Luca

    SvaraRadera
  18. Anonym4:14 em

    Tack för att du tar upp en jätteviktig aspekt av hur företag vill komma åt oss konsumenter! Snacka om white-washing!

    SvaraRadera
  19. Hej,
    ser att du bor i/närheten av Göteborgm enligt
    Bloggportalen.se

    Vet inte om du, eller någon du känner söker
    efter en bostad, men OM ni gör det, så "måste"
    ni gå in på min blogg och läsa där!
    Jag var nyligen med om en bedragare som försökte
    lura mig på en bostad.
    Om du läser det inlägget, så kanske du, eller en
    vän kommer undan ett bedrägeri!
    Vill inte att fler skall råka ut för idioten!

    SvaraRadera
  20. När det gäller Länsförsäkringar Sörmland har jag räknat lite: Dom har 48 162 likes och skänker 10 kr per like, borde bli 481 620 kr. Men då glömmer man att det gäller UPP till 100 000 kr, så då har Länsförsäkringar fått 38 162 likes "gratis".....

    Listigt......

    SvaraRadera
  21. Väldigt bra inlägg! Jag bugar för dig, mikebike.

    SvaraRadera
  22. Jag vänder mig med näsan mot Majorna och applåderar. Väl rutet!

    Det hade varit intressant att se om du kunde få respons ifrån företagen ifråga vid en direktkontakt med deras marknadsansvariga. Typ din offensiv mot de där som inte kunde flurra.

    SvaraRadera
  23. Det här har jag totalt missat! Håller med, äckligt är vad det är. En ska kalla saker vid sitt rätta namn.

    SvaraRadera
  24. Håller verkligen med om det vidriga i dessa kampanjer, men är det inte lite samma sak, eller kanske t om än värre, när t ex IKEA skänker 10öre till t ex Rädda Barnen, varje gång du drar ditt kundkort?
    Skillnaden är att det nu flyttat in till fb, i jakten på likes och nya, personliga konsumentannonser.

    SvaraRadera
  25. Fattar inte haussen kring likes på FB. Vad säger många likes om ett varumärke egentligen? Ingenting...

    Pinsamt att LF och SP inte skänker summorna direkt och plockar hem lite kredd på det... ”Nää vi måste jobba med sociala medier...”

    SvaraRadera
  26. Anonym11:11 fm

    @Molly: Jag tycker det är skillnad på att IKEA avstår från 10 öre av sin vinst på ditt köp och låter det gå till välgörenhet, och det som Mikebike skriver om.

    Den absolut bästa välgörenhetsmarknadsföringen är enligt mig att ge till Musikhjälpen. Gratis att ge, man behöver inte ens snickra ihop en webbannons om det (vad kostade det att fota den där maskoten och den lyckliga familjen? Antagligen över 25 000 kr...).

    Budskapet att företaget X skänker Y kr till musikhjälpen går ut till hundratusentals radiolyssnare, och sprids av sig självt på fejjan utan att man behöver be om det.

    SvaraRadera
  27. Är ni så jävla naiva att ni tror att företag skänker pengar utan att berätta om det på ett eller annat sätt?!

    Ponera att Länsförsäkringar håller låda med diverse kommunistband i någon liten jävla park till förmån för blåvalarna. 50 spänn i inträde och 50 öre går till de stackars valarna. Vad är egentligen skillnaden på det och denna fb-kampanj? Zippo.

    Håller med om att facebook är en smaklös marknadsföringskanal i det här fallet, men kom igen nu för fan. Ta av er skygglapparna!

    SvaraRadera
  28. Dano: Eh, först och främst är det ju skillnad på ändamålet. Jag tror inte att företag gör någonting som inte är för egen vinning. Därför var det säkert helt naturligt för dem att göra en god grej och försöka dra nytta av det. Men det finns liksom gränser när marknadsföring blir lite för cynisk. Det låter helt enkelt inte så fräscht att be om likes i utbyte mot att man skänker pengar till en förening som hjälper familjer där ett barn har cancer. Det handlar alltså inte om att man inte förstår hur saker och ting funkar utan om att det finns gränser där det bara blir too much. Sedan kan man nagelfara all marknadsföring och säkert hitta mycket att ta avstånd ifrån. För min del har länsförsäkringar förstört sitt varumärke genom att helt krasst hålla sjuka och svältande barn gisslan.

    SvaraRadera
  29. mikebike min reaktion är främst mot alla de kommentarer från folk som tror att vi lever i en sagovärld där företag gör saker gratis för att vara bussiga.

    SvaraRadera
  30. WOW! Cool header du ordnat! Den filmen borde få en traditionsbunden visningstid, som Kalle Anka på julafton, Grevinnan och betjänten på nyårsafton och Ivanhoe på nyårsdagen.

    SvaraRadera
  31. Facebook är skit och detta visar väl det om något.

    SvaraRadera
  32. dano: ja det ska man ju inte inbilla sig. min reaktion är som sagt bara mot de som tagit sina trix lite väl långt.

    adde: tack tack. men vilken film tänker du på. detta är inte från nån film.

    stefan: haha, ska du hoppa av? man är ju bra sugen ibland.

    SvaraRadera
  33. Ojdå, mitt misstag där, men det såg ut som Michael Douglas i Falling Down av någon anledning. Eller så gjorde jag bara den kopplingen grundat på att du är "Mannen som blev trött". Mannen på bilden ser ut att ha tröttnat.

    Fast jag tycker ändå att Falling Down behöver sändas regelbundet i folkbildande syfte. Att gå bärsärk i ett minilivs som tar alldeles för mycket för ett paket donuts mår alla bra av. :)

    SvaraRadera
  34. Bra skrivet! Själv har jag just ägnat ett litet blogginlägg åt idioter som lajkar bilder på misshandlade barn och djur i nån sorts missriktad solidaritet.

    SvaraRadera
  35. Nackdelen med FB.. Bojkottar all typ av "gillande" i marknadsföringssyfte vad det än må handla om. Osmakligt i synnerhet när det handlar om människor eller för all del även djurs väl och ve.
    /vagensvindar.com

    SvaraRadera
  36. Om bolagen i fråga använder sig av en anställd som mellanhand kan de dessutom dra av en fjärdedel av beloppet när det är dags att deklarera. Cyniskt var ordet, sa Bull.

    SvaraRadera
  37. Vidrigt. En sak om dom inte haft en maxbudget utan istället en tidsperiod. Dà hade jag klickat "gilla" pà dem

    SvaraRadera
  38. Riktigt bra artikel. Tack för den =)

    SvaraRadera
  39. Anonym7:49 fm

    Pretty sectіon οf cοntent. I јust stumblеԁ upon your weblog anԁ in accessіon capital to asseгt that I get in fact enjoyed account your blog ρosts.
    Any ωaу I ωill bе subsсribing to your augment and even I
    achievement уou accеѕs сonsistеntlу fast.
    Also visit my website ; vida vacations

    SvaraRadera
  40. Anonym1:44 em

    I do not еven underѕtand how I stopped up right here, but I believed this submit ωas gooԁ.
    I don't recognise who you're howeνeг certаinly you are going
    to a famouѕ bloggeг in caѕe you arе
    not alrеady. Сheers!

    Сhеck οut my weblog ... Vida Vacations

    SvaraRadera
  41. Anonym8:29 em

    I know this websitе οffers qualіty deρendent articlеs аnԁ
    οther matеriаl, iѕ thеre
    any other web sіte which оffers thеsе
    kindѕ of things in qualіty?

    Alѕo visit my blog ... DiamondLinks Review

    SvaraRadera
  42. Anonym10:16 em

    Wow, awesomе blog laуοut! Ηoω lοng
    have you еver been bloggіng foг?

    уоu made runnіng a blog looκ еasy.

    The entire loоk of yοur wеbsite is magnifіcent, let аlone the content!


    my blоg ... reputation management

    SvaraRadera
  43. Anonym2:04 fm

    I used to be able to find good advice from your content.

    Also visit my page Kannada Fans

    SvaraRadera