tisdag, maj 04, 2010

Misstänkt spårvagnsfiffel

Idag tog jag elvan till jobbet. Linje elva består av 97% gamla vagnar. Inte gamla som i mellangamla utan som i rågamla. Den här jävla staden har köpt in tre generationer vagnar under min livstid men de envisas fortfarande att köra högintensivt med vagnar som byggdes samma år som Amerikat upptäcktes. Lustigt nog trafikerar de Långedrag allra hårdast.

Idag var det nåt fel på bromsarna. Surprise. De låste sig hela tiden vilket medförde att det ryckte utav bara fan. Jag kände hur en whiplashskada låg och lurade i faggorna hela tiden. Men det stannade vid kraftig irritation. Den här gången.

Jag funderade lite över det konstiga i att det området i stan med mest 20-miljonersvillor per capita är de som dras med majoriteten av de vagnar som får nazi-tågen att verka lite komfy. Sedan kom jag på att det självklart är så att de gillar det gamla och rustika med veteranvagnarna. Som-förr-känslan. Särskilt eftersom de aldrig själva åker utan bara behöver se dem passera när de sitter och grillar nåt dyrt på sin 200 kvadratmetersterass, eller från vindrutan i sin Bentley. Jag antar att de fungerar som en slags kolonial runkfantasi. Men vad vet jag.

En sak vet jag i alla fall och det är att de där vagnhelvetena håller på att rasa samman. Vilken dag som helst kommer det ske en olycka där en sådan gammelvagn spårar ur i nån nedförsbacke och köttar in i en folksamling, stannar upp och faller isär och har ihjäl några till. Bara för att nån liten mutkolv till tjänsemannamög sitter snikbeställer två vagnar per gång, för syns skull, och stoppar in resten av degen på sitt riviera-konto.

För visst är det märkligt att det hela tiden köps in en massa nya vagnar, men att man aldrig ser dem. Man kan undra varför Västtrafik envisas med att utsätta oss som redan är så långt ner i näringskedjan att vi måste färdas i andra människors kroppslukt varje dag. Bara för att man inte har hundra tusen i månadslön och har lust att lägga hälften på parkering.

13 kommentarer:

  1. Jag tror det är för att dom inte vill offra att någon av deras flådiga nya vagnar behöva stå stilla och vänta varje gång nån ouppmärksam bilist glömmer att följa vägen när den girar till vänster precis före Långedrags hållplats in mot stan.

    Vilket inte hade varit en big deal om det inte varit så att gruset som till en början är i jämnhöjd med spåren sänker sig efter 50-100 meter så att bilarnas hjul inte når ner i backen och dom blir stående på en domkraft på spåren och tvingas bil bärgade för att ta sig därifrån och åter få trafiken att rulla som vanligt.

    Ett extremt charmigt fenomen när man själv skyndat sig till vagnen för att hinna till något inne i stan och sedan får vänta gedigna 30 minuter på att ens komma fram till Hinsholmen.

    Det brukar inträffa någon gång i månaden och alltid när jag sitter på elvan.

    SvaraRadera
  2. Vitriol2:34 em

    Kör de fortfarande de gamla härkena där ute? Man kan säga mycket dåligt om nordöstra, men i hooden har de de senaste vagnarna i alla fall (eller hade i alla fall, har avsagt mig göteborgarskapet).

    Inte för att det spelar någon roll, efter fyra hållplatser har ens njurar skakat sönder, oavsett årgång på vagnen.

    SvaraRadera
  3. Nu är inte jag någon större kännare av Göteborg och dess socioekonomiska indelning, men om det du skriver stämmer, att Långedrag är ett lite "finare" område med höginkomsttagare så är det väl mest ekonomiskt att sätta in de gamla vagnarna där och de nya på sträckor med högre tryck? Rent sammhällsekonomiskt tänker jag. Fast å andra sidan så brukar ju borgarbracket vara dem som är gynnat även om de inte nyttjar samhälleliga kommunikationsmedel.

    Tycker det låter finemang om det är så att höginkostagarna får åka lite sekelskiftes komfortabelt åtminstone en gång per år ;-)

    SvaraRadera
  4. Anonym5:01 em

    Har också funderat på det här, har ju alltid varit så ju. Vill man "lyxa" till de för alla förortsbor i nordöst kanske?

    Inte ofta man ser en 8:a eller 9:a som är av den gamla stammen.

    SvaraRadera
  5. Anonym5:03 em

    Liw: Ja din förklaring är väl troligast, men tråkigast:).

    SvaraRadera
  6. "...eller från vindrutan i sin Bentley

    HA HA HA HAAAAA! Fantastiskt roligt!

    Det är uppfriskande att läsa hur du gång på gång lyckas nå den verkliga källan till ditt förakt, på ett sätt som får mig själv att deppa över min fantasilöshet. Och då ska du ändå veta att jag uppfattas som riktigt festlig till och från (av de andra här på hembygdsgården).

    När din bok kommer ska jag köpa en låda så att alla jag känner får varsin.

    SvaraRadera
  7. Anonym8:12 em

    Jag har hört nåt om att det är svängen ute vid Saltholmen som de nya vagnarna inte klarar, men det är säkert desinformation.

    - Pompe! Kommer du ihåg att hämta några nya P12:or till Talosen också. Vi ska ju ha Barbeque med von Eulers på fredag vet du!

    SvaraRadera
  8. Anonym8:54 em

    åsså undrar folk varför jag hellre cyklar...
    vart hamnar alla nya spårvagnar förresten? försvinner i ett svart hål?

    SvaraRadera
  9. Caravaggio: Hahaha det luktar kollektivtrafiksbeef lång väg :)

    vitriol: nä egentligen ärt det skitsamma, men det stör mig att de aldrig byter ut sin fordonspark. Hur många gånger har vi inte betalt för nya vagnar och så är det ändå samma skit som drar runt.

    Liw: du har nog rätt. Det som är synd är att mitt emellan långedrag och centrum ligger majorna där jag bor och det förstör för mig en hel del :) mitt morgonhumör utsöndrar en massa dålig stress.

    Anonym: ja liw hade nog svaret. det var ju lite det jag menade på också.

    adde: haha du det är ett löfte jag tänker hålla dig vid :)

    anonym: fan det kan nog stämma.

    ulsak: mitt styre är av. men nu blir det fan reparation av. blå skottet ska återuppstå i vår.

    SvaraRadera
  10. Jag funderade på att göra en lista över vilka vagnar som oftast går var men kom bara såhär långt:

    Gamla:
    7:an
    10:an (alltid!)
    11:an

    Halvgamla:
    1:an
    3:an
    8:an
    9:an

    Nya:
    8:an (ibland)

    Någon som åker vagn ofta får gärna fylla på!

    SvaraRadera
  11. Fast 11:an går ju även till Bergsjön, en av Gbg:s fattigaste stadsdelar, så teorin stämmer inte helt... Det stämmer dock att de äldsta vagnarna inte kör till Angered, där jag själv bor, av den enkla anledningen att de flera gånger har fattat eld på just den sträckan. Det är nåt med elektriciteten, att de gamla vagnarna inte klarar den sträckan (tror det är snabbspåret mellan centralen och gamlestan). Så på 4:an, 8:an och 9:an är det alltid någon av de halvgamla eller nya vagnarna.

    Tack för en bra blogg, brukar inte kommentera men följer dig noga! :)

    SvaraRadera
  12. Anonym11:46 fm

    Majorna: 0
    Hisingen: 1

    Här ute på sköööna Hisingen har vi ofta de nya fina vagnarna.

    Hisingen strikes back!

    SvaraRadera
  13. Ni kan ju tänka er "rubrikerna" ifall de fattiga förorterna i norr drabbades av utslitna vagnar till på köpet. Fast allvarligt talat tror jag det hänger samman med att på väg till Angered etc finns långa raksträckor som skulle bli onödigt sega ifallde trafikerades av för gamla vagnar.

    SvaraRadera