söndag, februari 22, 2009

Pär Ström

Här är mannen som skrivit en bok där han förkastar feminismen och där det är männen som är offer för ojämnställdhet och det mariginaliserade könet. Han tar upp saker som "den kvinnliga härskarteknikens sex metoder, hur riggade forskningsprojekt skapat mansfientliga myter, hur kvinnor gynnas i domstolar, hur kvinnors misshandel av män tystas ned – och mycket mer".

Det är en frustrerad kille vi har att göra med. En kille med ruggigt tajta kalsonger skulle jag tro. På sistone oroar han sig så hemskt mycket för att Stieg Larssons trilogi bidrar till att befästa den feministiska vulgärbilden av mannen eftersom det målas upp en så negativ bild av män i hans böcker. Män som begår våldtäkter, genomför grovt sadistiska akter mot kvinnor eller ”bara” misshandlar dem.

Jag vet inte Pär. Jag skulle nog tro att det är de män som som begår våldtäkter, genomför grovt sadistiska akter mot kvinnor eller ”bara” misshandlar dem som bär skulden för det där dåliga ryktet som du jiddrar om. Inte några fiktiva karaktärer i en skönlitterär deckartrilogi.

Mupp!

33 kommentarer:

  1. otroligt underhållande man det där!

    SvaraRadera
  2. jag gissar att killen är bitter för att han aldrig haft nån tjej, att han aldrig fått ligga - han är ju sjukt motbjudande och ser sådär äckligt frireligiös ut. Därför är han rädd för kvinnor - han förstår dom inte. Godafton.

    SvaraRadera
  3. Mupp?

    I ditt förra inlägg var det rövmössa. Ett begrepp som jag redan har fackat in och limmat fast vid sidan av; kretin, rävsläp, kletpära och limhjärna

    SvaraRadera
  4. Anonym11:55 em

    Mupp?

    Där fick han allt! :D

    SvaraRadera
  5. Anonym7:19 fm

    Du har fått mig att öppna Män som hatar kvinnor nu. Hittills handlar den inte om våldtäktsmän alls utan om blommor. Australiensiska, för att vara exakt.

    SvaraRadera
  6. Anonym8:04 fm

    Är det månne så att Du och Mr. Prankmonkey gör gemensam sak mot den lismande Herr Ström? Om ja, kör slut på honom!

    SvaraRadera
  7. Anonym8:18 fm

    Jag har inte läst böckerna men jag fattar det som att filmen "ägs" av Mikael Nykvist som Mikael Blomquist... Alltså en god MANLIG karaktär spelad av en sympatisk MANLIG skådespelare...

    Man kan ju tycka att vi feminister gnäller mycket och aldrig blir nöjda trotts fantastiska framgångar som lika lön för lika arbete och pappamånad, men Pär Ström får oss helt klart att framstå som nöjda och glada.

    SvaraRadera
  8. Anonym9:00 fm

    Världen är sällan svart eller vit men det känns som om han tagit enstaka händelser och gjort det till en slags norm som hela samhället är uppbyggt kring. Hans förhållande till kvinnor känns inte helt klockrent - boka tid hos psykologen är mitt tips till honom.

    @Ulla: Tycker du ser lagomt motbjudande ut, dock utan frireligöslooken utan mer Stureplanswannabeelooken.

    //Zoft

    SvaraRadera
  9. Han har säkert aldrig fått ligga, det är därför han är så bitterfittig.

    SvaraRadera
  10. fibula: japp. jag gillar att han brinner så :)

    ulla: ja nåt är det som skrämmer honom.

    nemo: ja mupp! du vet... mupp? :)

    linnea: ja, där satt den:)

    le chat botté: aha ja jag har blivit lovad att få den på ljudbok av en friendo. ska bli intressant.

    anonym: prankmonkey... nä vi har inget ihop. men om prankmonkey vill ta ner herr ström så klappar jag händerna.

    anna: gör han?

    zoft: ja, ja hoppas verkligen inte att han har någon tjej.

    SvaraRadera
  11. jo tjena: haha jag ville inte sjunka så lågt att gå på lågvattenmärkena... men du har nog rätt. väldigt rätt!

    SvaraRadera
  12. Det ser man ju på bilden att detta kommer från en snubbe som fått tjejdäng en gång för mycket i sin barndom.:-)

    SvaraRadera
  13. Instämmer till fullo med Ulla.

    SvaraRadera
  14. Anonym10:07 fm

    Hear hear!
    Pär Ström är faktiskt ett av mina få hatobjekt. Jag som hellre friar än fäller, väljer att se det goda i människor eller åtminstone försöker.
    Pär Ström är, helt klart, en mupp.

    SvaraRadera
  15. Anonym10:10 fm

    Ja. Pär Ström är läskig, men ännu läskigare tycker jag är det utrymme han får i media. Det fanns en period då man inte kunde slå upp en viss morgontidning utan att han fått minst en halvsida till sitt förfogande – fylld med dravel vars vetenskapliga tyngd var att jämföra med ett halvtaskigt "specialarbete" som det hette på min gymnasietid... brrr...

    SvaraRadera
  16. Bra jobbat! Tillmälen och nedlåtenhet är verkligen ett klockrent sätt att argumentera för sin sak...

    Jag håller inte med Ström om allt men han har en del intressanta poänger.

    /Också oknullad-bitter-motbjudande-muppig-frireligiös-(kvinno)rädd-kvinnooförstående-lismande-tjejdängd man

    P.S. För övrigt borde Millenniumtrilogin narkotikaklassas med tanke på hur jäkla beroendeframkallande den är. D.S.

    SvaraRadera
  17. spader ess: nåt är det.

    cat: du diggar inte PS alltså?

    tinselflickan: ja han är mitt nya stora tror jag.

    andreas: ja det läskiga är att han verkar övertyga en hel del människor om att han har hittat ett mönster för att han lyckas nosa up enskilda händelser som han refererar till.

    SvaraRadera
  18. thomas tvivlaren: så mycket tillmälen och nedlåtenhet var det väl inte. inte mer dumheter än i hans egna texter. det må vara så att det inte är klockrent sätt att argumentera men jag har ingen lust att göra det till mitt liv att argumentera med en pojke med så fast åsikt. det är omöjligt att få PS att ändra sig. Det är inte värt det för han är ändå hopplöst förlorad.

    SvaraRadera
  19. Kan inte uttala mig om mängden tillmälen var i paritet med de Ström eventuellt nyttjat och jag instämmer givetvis till att det ofta är bortkastad tid att argumentera med till synes bokstavstroende. Man ska välja sina krig.

    Däremot kan man ju strikt diskutera argumenten utan att man nödvändigtvis behöver göra det med den som för fram dem. I synnerhet som det i detta fall verkar vara så enkelt att...(mot bakgrunden att Ström är allt-vad-han-nu-tillskrivs).

    Min poäng är i varje fall att det finns saker som bör diskuteras och som han lyfter upp som märkligt nog inte tas på allvar.

    SvaraRadera
  20. thomas t: som vad?

    SvaraRadera
  21. Tja, det jag spontant kommer att tänka på är könsdiskrimineringen vid relationsrelaterad misshandel, den medvetna/undermedvetna synen på pappor i vårdnadsärenden, barnbidraget som mer eller mindre per automatik går till modern och vars uppdelning vid delad vårdnad fortfarande sker efter moderns godtycke och synen på oskuldspresumtionen hos ex ROKS.

    SvaraRadera
  22. Anonym2:01 em

    Han behövs som en motpol till den grymt politiskt färgade feministrörelsen och till den snedvridna jämställdhetsdebatten. Nuff said!

    SvaraRadera
  23. Anonym3:53 em

    Han är både gift och har barn så slipper ni spekulera i om han får doppa eller ej.

    SvaraRadera
  24. Anonym3:54 em

    Resultatet av solstollarna Per Dunsö Ola Ström tvivelaktiga erotiska utsvävningar på ribban = Per ström.

    Med en 50/50 mix av det slagg till DNA som dessa herrar presterar så är det väl inget oväntat resultat att Per inte är som han skall vara.

    Kom ihåg var ni hördet det först.

    /Wolfram O´boy

    SvaraRadera
  25. Anonym3:59 em

    Pär Ström är king.

    SvaraRadera
  26. Wolfram O´boy: Hahaha!! Klockrent!

    SvaraRadera
  27. thomas tvivlaren: det pär jiddrar om är ju inga strukturella mönster utan enstaka händelser och i vissa fall flertalet händelser, men likväl inga samhällsstrukturer. sedan att klumpa ihop alla feminister till en hög är också ganska missriktande eftersom de han utgår ifrån är alltid de mer "extrema" feministerna.

    chris: han är bara en extremist. och extremism är aldrig bra.

    wagner: stackars hans fru och barn som får hans värderingar nedtryckta i halsen.

    wolfram: hahaha

    SvaraRadera
  28. @mikebike: Jag har ärligt talat inte hållit mig helt uppdaterad på Pär Ströms havanden och göranden det sista året eller så så jag lämnar honom därhän för stunden.

    De exempel jag gav tycker jag dock mer än väl faller under strukturella mönster och samhällsstrukturer.

    Jag är medveten om att inte alla feminister är neofeministiska. Det stora problemet är dock att neofeministerna tillåts sätta agendan för vad feminism skall definieras som vilket leder till ihopklumpningen av feminister...och faktiskt öppnar upp för kritik av desamma. Att de som inte betraktar sig som neofeminister för det mesta tiger still om exempelvis de företeelser jag nämnde gör inte saken bättre. ROKS hade långt innan "män är djur"-debaclet visat prov på sin rätt vidriga syn på inte bara män utan också definition av jämlikhet.

    SvaraRadera
  29. Anonym6:09 em

    Näe. Nu tycker jag att vi sjunger: "We shall overcome"...

    SvaraRadera
  30. Anonym7:39 em

    han lär ju ha svreiges största framtänder. den saken är då säker

    SvaraRadera
  31. Anonym8:25 em

    du gjorde min morgon. tack! och nu är detta inlägg orsak till intressanta och alternativa tolkningar av mitt inlägg om ditt inlägg denna morgon. :)

    SvaraRadera
  32. Anonym6:54 fm

    Det som oroar mig är att han faktiskt är en del på TV - liksom därför FINNS och RÄKNAS. Jag blev något lack när jag läste hans försök till dräpande sågning av Stieg Larssons film på TV4:s sajt inför medverkan i program om filmen. Hetsjakten mot feminismen som utlösts efter Gömdaskandalen börjar påminna om kommunisthatet under McCarthytiden i USA. Och det är Per Ström som leder hela det förment rekorderliga drevet. Vad tycker ni om det här citatet från TV4 i “artikeln” “Stieg Larssons deckartrilogi - feministernas våta dröm”

    “Stieg Larssons böcker är enligt min mening väldigt spännande och välskrivna. Ovanligt bra deckare. Tyvärr ligger det ett politiskt budskap under ytan som jag anser orättfärdigt och som påverkar samhällsklimatet på ett mycket negativt sätt. Det handlar om den feministiska världsuppfattningen”.

    Snacka om passive aggressive.

    Vadå under ytan? Det ligger ett politiskt budskap klart och tydligt PÅ ytan i Stieg Larssons böcker - medan det hos den här klyschiga frasmakaren ligger osynligt som lismande hat i de förljugna tomrummen mellan de artiga klichéerna.

    Sen bjäbbar han vidare i anda av högerpopulistisk självömkan och övergår till vad som ter sig som ett klumpigt försök att så ytterligare ett litet giftigt frö av beskäftighet:

    “Man ska inte attackera en avliden,[du har ju just gjort det tänker man då] men nog känns det som om trilogin av Stieg Larsson skulle ha kunnat vara ett feministiskt beställningsverk.”

    Alla,
    Motstånd!

    Han diggar ju Antifeministiska Samfundet och de diggar honom,(se http://www.contra.nu/c081prov.html. Antifeministiska Samfundet är knutet till tidskriften och stiftelsen Contra, som just Stieg Larsson omnämner som en högerextrem organisation i Expo http://www.expo.se/2004/48_1114.html.
    Se också Antifeministiska Samfundet i Per Ströms blogroll http://parstrom.wordpress.com/.När det gäller kopplingen mellan Samfundet och Contra konstateras det här http://www.runebert.com/danielolsson.html. Här står det också att revisor i Antifeministiska Samfundet har varit Brita Sylvan. Och Brita Sylvan är drivande medlem i Hans Scheikes smisksekt. Där står även omnämnt att denne sektledaren Hans Scheike dömts till sex års fängelse för sexövergrepp mot minderårig.

    Inte så mysigt kanske.

    SvaraRadera
  33. Anonym7:19 fm

    Och då ville jag ha sagt att länken till Antifeministiska Samfundet är en av FÅ länkar i Pär Ströms blogg - så att man inte tror han har listat lite hur som helst, utan det är väldigt riktat. De flesta länkarna i hans blogroll går till hans egna skrifter - och de övriga är alltså bara Antifeministiska Samfundet och
    "F. Genusperspektiv
    G: Daddys blogg
    H. Falska våldtäkter
    I. Antifeministiska samfundet
    J. Antifeministiskt initiativ
    K. Lidingö - Sverige - Världen
    Arkiv
    mars 2009 "

    Det kan ju vara så att han bara är "sympatisör" - men å andra sidan kanske det räcker för att man ska bli illa berörd - med tanke på att den här organisationen hade gjort så pass mycket graverande att till och med en domstol hade dömt att det var lagligt att kalla den högerextrem, vilket framgår av Stieg Larssons artikel i Expo då det hade kunnat styrkas "på ett betryggande sätt."
    /de hade nämligen blivit stämda för sin granskning men friades/.

    SvaraRadera