söndag, november 16, 2008

Artister för IPRED

Nu sluter svenska artister upp i ett upprop mot den illegala nedladdning och annat nätofog. De tycker att det är fel att människor ser deras verk som plockmat i en gigantisk gratisbuffé. De vill ha betalt för sina verk. Gott så. Jag kan förstå dem.

Samtidigt så har det historiskt fungerat sådär att försöka kväsa teknikens framfart. Jag kan tycka att det kanske är läge för musik- och filmbranschen att hitta något sätt att göra det mer attraktivt att köpa än sälja. Det kan låta krasst men så har det ju alltid funkat i alla branscher. Det är bara artister som är sådana jävla primadonnor att de börjar lipa när de måste börja planera för sin pension som alla andra. Men men, jag skiter i vilket.

Det jag stör mig på är Rongedal. Henrik jävla Rongedal och hans beklämda uppsyn. Han går ut och passar på att göra sig själv till ett slags språkrör för artister mot nedladdning. Det är rent kriminell verksamhet, säger han. Det är möjligt, men ärligt talat. Hur skadlig inverkan kan egentligen den illegala nedladdningen ha på de båda klon-brödernas pisskarriär? Vad har de åstadkommit (utöver trum- och näthinneskador i gross)? EN låt?

Dessutom finns det väl inte en jävel som är så störd att de faktiskt har laddat ner den. I så fall håller jag med. De borde omedelbart jagas ur sina hålor och spikas upp på torget för allmän bespottning. Rongedal. Två köttiga ollon med reklamarbrillor och missbildad skäggväxt. Fy fan. De väcker det fula i mig.

Det är väl ganska uppenbart att Rongedal ser IPRED-debatten som gratis PR. Det borde fanimej också vara illegalt.


Etiketter: , ,

38 kommentarer:

  1. Bra talat! I vanlig ordning.

    Tack för ytterligare motion av smilbanden!

    SvaraRadera
  2. Anonym12:57 em

    Åh, det är ju jätteofta världens b-kändisar som kommer upp i kampen mot nedladdning. Och INTE för att det är de som är mest beroende av skiv m.m.- intäkter, utan baara för att verka viktiga. Känns det som.

    SvaraRadera
  3. Väl skrivet! Och jag kan inte mer än hålla med dig! Det kändes fan som ett straff när jag var tvungen att bevittna tvillingarna på scen med jobbet och inte en "trevlig utflykt" som chefen sa att vi skulle ha.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det låter som en fantastiskt idé att börja jaga folk som laddat ner Rongedals vedervärdiga smörja. Det är lite som att tänka efter för när det gäller att hitta potentiella psykfall innan dom sticker ner ministrar eller kör gatlopp i Gamla Stan och liknande.

    Man kan ju tycka att det borde vara mer intressant att jaga folk som faktiskt betalar pengar för deras "melodifestival-hit" men jag tror folk som tycker det är värt att spendera pengar på det och är äldre än 5½ är på en mental teletubbienivå och inte kommer göra någon annan illa än möjligen sig själv då dom säkerligen kan lyckas reta upp nån granne såpass att dom kommer till Rongedal-fanet och öppnar en välförtjänt burk smörj.

    Nej, det är dom som i en värld av illegal gratismusik väljer att lägga sitt krut på Rongedal som är dom riktiga samhällsfarorna.

    SvaraRadera
  5. Anonym2:27 em

    Hade jag vetat att ngt musikaktigt hette Rongedahl (?) existerade hade det nog vart roligare, men ändå väldigt glad att jag lyckas undkomma dem.

    SvaraRadera
  6. Anonym2:36 em

    Ha ha, jag vet inte ens vem det där är. Rongedal? Nej, det ringer ingen klocka. Men visst, jag äcklas av honom bara av ren sympati med dig.

    SvaraRadera
  7. Är inte du reklamare, glasögon eller ej? :)

    SvaraRadera
  8. Anonym2:41 em

    Jojo, sist det snackades illegal nedladdning och dess effekt på skivförsäljningen - då tror jag att det var Magnum Coltrane Price som stod upp för artisternas rättigheter. Hans försäljning sjönk tydligen rejält. Men, hur kan man sälja färre än noll skivor?

    Jag tycker att artister ska få betalt, men precis som du säger - tiderna är annorlunda, det krävs annorlunda lösningar.

    Däremot kommer tiderna aldrig att kräva Rongedal eller Magnum Coltrane Price. Eller Tomas Ledin.

    SvaraRadera
  9. För en gångs skull håller jag inte med dig. Jo, jag håller med dig i sak, men inte person.
    Personligen tycker jag att det finns en hord av svenska artister som inte gör en enda människa glad, men bröderna Rongedal tillhör inte den skara. För till skillnad från många "artister" med tex idolprefixer så kan dessa bröder faktiskt sjunga.

    Och hur man än tycker och tänker och vrider och vänder om fildelning och nedladdningar, det är ju bara att gå till sig själv: Vem fan vill jobba gratis?

    SvaraRadera
  10. niklas: tack och det var så lite så :)

    tusensanningar: ja och bara det gör att jag vill börja tjuvladdaner deras skit och slänga bara slänga den.

    jo tjena: hahaha har du sett rongedal live.. mohahahahah!! Hälsa din chef att han är en idiot :)

    caravaggio: ja bra resonemang. det är riktigt stört att lägga pengar på skiten men nästan ännu mer stört att ladda ner.

    mikaela: lyckliga du!

    adde: ja du kan lita på mig.

    fredric: jo jag är ett reklamarsvin. men det har ingenting med rongedal att göra.

    anjo: ja alla andra anpasssar sig ju. alla måste hitta nya sätt att gno åt sig sin deg med tidens tand.

    SvaraRadera
  11. Hela den här IPRED-debatten har blivit så konstig för att media som skriver om nedladdning, IP-adresser inte iktigt har klart för sig hur det funkar med alla möjligheterna att kringå lagen. Och artisterna... ack de kära artisterna som själva kankse laddar ner film... men musik nä-nä.

    Heder då åt Niklas Strömstedt som gjorde ett cirkusnummer och fick ner ett tjog pudlar i brygga genom att ursäkta alla de Youtubeklipp han har på sin egen blogg.

    Nu, Mike, - Rongedahl kan sjunga, köttollon, löskägg och AD-bågar tilltrots, men några stora breda artister har dom inte blivit. Kommer förmodligen inte att bli heller - så länge dom gör Mika-covershybrider och inte lägger sig två oktaver längre ner i registret. Men jävlar i min låda att dom har bättre pipa än mycket som ljuder i pissradion. Hur var det nu med EMD?

    SvaraRadera
  12. fiffi: haha nä man kan inte alltid hålla med. Rongedal gör inte mig glad. det finns många som inte gör mig glad. hursomhelst är det jävligt konstigt att han ens blivit tillfrågad. vad har de gjort? en låt?

    nä jobba gratis vill ingen. men så är det mewd tiden kommer nya uppfinningar som gör att människor plötsligt inte kan tjäna pengar på samma sätt som innan. då anpassar man sig och hittar på ett sätt att göra det. svårare än så är det inte. även om det kan vara nog så svårt. Bra artister kommer alltid att tjäna sin deg.

    jag vet minst ett sätt som jag tror skulle funka asbra. men det skulle kräva lite av branschen.

    SvaraRadera
  13. nemo: skitsamma. om de sjunger bra eller ej. de har gjort EN låt. då är det lite väl att gå i bräschen mot illegal nedladdning och lipa över missade intäkter. eller ? :)

    SvaraRadera
  14. Mike; Den delen håller jag fullständigt med dig om.

    För dig - och kanske främst artiterna själva vore det en lisa om de kunde ta del avdetta inlägg - och tänka. Tänka. Tänka....

    SvaraRadera
  15. Mikebike - Ja, jag har tyvärr sett dom live...jag gillar verkligen min chef men just då stod hon inte högt i kurs. Jag undrade mest vad jag hade gjort för fel för att förtjäna att se tvillingarna i sina supertajta byxor och lyssna på vad dom påstod vara musik.

    SvaraRadera
  16. Extra kul var att Björn Ranelid hade skrivit under debattartikeln i DN. Senast jag kollade in TPB låg han på topp-10 listan över populära nedladdningar. Från slutet.

    SvaraRadera
  17. Anonym8:28 em

    Kollade upp ollonbröderna på isohunt (i rent studiesyfte naturligtvis).

    Det finns faktiskt 42 torrenter där de medverkar att tillgå. (Suck!)
    Av dessa är bröderna ensamma på nio stycken. Av dessa nio möjligheter att att förgylla sin tillvaro erbjuds bara en av dem för fildelning av en(!) person.

    Funderar fan på att ta reda på vem det är och ge IP-adressen till IPRED. En sådan person förstör ju för oss vanliga fildelare...

    SvaraRadera
  18. Jag håller med dig att det är komiskt och förvånande att Rongedahl-bröderna har problem med fildelning. I övrigt är jag inte av samma åsikt.

    Visst finns det en gråzon mellan det som är uppenbart olovligt (hela filmer, hela skivor, etc) och det som är okej att använda (youtube-clip som faktiskt kan fungera som reklam eller där artisterna inte förlorar på att exponeras). Men jag förstår faktiskt inte varför upphovsrätten inte ska gälla på nätet?

    Jag vet ingenting så patetiskt som vuxna människor som sitter och skryter över hur många filmer de har laddat ner. "Höhö, numera ser jag bara film gratis."

    Är verkligen vår moral så låg så vi tar det som vi vet att vi inte får ta bara för att ingen ser oss?

    Jag har full förståelse för de artister som vill stoppa tjuvarna.

    SvaraRadera
  19. Anonym11:20 em

    Hallå eller?!

    Visst é dé givande att förhöja och förhäva sig själv genom att via kommentarer på en för övrigt utmärkt blogg, trampa på och förringa andra - ehh, eller?

    Visst, EN känd låt för de flesta av oss, tajta brallor, ollonlook och reklamarglasögon (tänk att man pissar på reklamarbrillor när man själv är reklamare och troligen ständigt tvingas bevittna ett stort antal pretentiösa, glasögonprydda ADs eller Copys i sin yrkesvardag. Själv hade jag slutat mitt världsomvälvande jobb per omgående för att slippa se företeelsen - och bloggat på heltid istället) men grabbarna kan ju för f-n sjunga! Å dom gör det med bravur!

    Kanske står bröderna R på barrikaden också för att de båda skriver material till många andra och dessutom jobbar bakom en mängd kända artister? Dé é bara att Googla...

    Insåg just en sak - det kanske föreligger en irritation kring brillorna just för att bröderna R på nå´t sätt försöker sno ett inarbetat attribut i reklamvärlden (illegal attributdelning)? I så fall, exkludera den långa parentesen ovan.

    Tänk förresten vad sorgligt att sitta kvar på en show man hatar bara för att chefen kallat till "trevlig utflykt". Samma sak här - dé é bara å dra så slipper man eländet. Tjenna liksom...

    Se där ja, en låång kommentar sådär spontant, triggad av genuin irritation. Skrift i affekt änna.

    Joråsåatte...

    Förresten - hur stor andel av alla reklamare med reklamarbrillor är det som har ett faktiskt synfel? Någon?

    SvaraRadera
  20. åsa: nej och jag tycker inte heller att det är något konstigt med att upphovsrätten ska gälla. Men och det är ett stort MEN, jag tror det är så jävla fel att försöka skydda sin skit med en ny lag som är helt odemokratisk dessutom.

    reklamarbrillor: shit, det var då en jävla hang up du fick på det där om reklamarbrillor. öm tå? jag pissar inte på reklamarbrillor. konstaterade bara att det är reklamarbrillor. ingen irritation kring det alltså. däremot irriterar jag mig som fan på att Rongedal passar på att göra IPRED-debatten till sin egen reklampelare. vaffan. Rongedal liksom. Borde inte de som släppt mer än ett album ha förtur i den debatten. även om jag tycker det är skrattretande att så många skrivit under. som om det skulle hjälpa ett skit. Jag använder spotify. helt lagligt och kunde inte vara mer nöjd. när det kommer ett liknande alternativ där man kan ladda ner musiken till sin ipod också skulle nog problemet vara påväg mot en lösning. jävla lipsill.

    SvaraRadera
  21. Anonym8:47 fm

    Rongedhal kanske är rätt beroende av sin hit och att inte ett öre går till spillo just nu?

    Annars kan jag säga att de verkar vara shyssta killar. När man inte lyssnar då...

    -Luca

    SvaraRadera
  22. Anonym11:49 fm

    Snälla,snälla,snälla.....kan ni inte sluta o säga att Rongedal kan sjunga bra....för det kan de inte.


    Vidare så anser jag att vi alla måste ta vårt ansvar och tiga ihjäl pissdåliga kändisar/artister. Vi kan väl säga så att det är fri häckling av dom i 1-2 veckor efter deras debuter och sedan total tyssnad.

    Minns Rosing.....om detta måste vi berätta......det får aldrig hända igen.

    SvaraRadera
  23. Anonym3:02 em

    Men vi som har Spotify kan ju lugnt luta oss tillbaka och njuta av musiken, eller hur;)
    By the way, vem fan är Rongedal???

    SvaraRadera
  24. Anonym3:30 em

    Jag ogillar starkt den enda låt jag hört med Rongedal. De ser ut och låter i mina öron, som jävligt övertända, felstylade norrmän på tjack.

    Att sedan musikindustrin har straffats med de mest lata, oengagerade, icke-visionära och bakåtsträvande "frontfigurer" generellt, är ju inte Rongedals fel.

    Ni är i en bransch som idag handlar om smart paketering, merchandise, biljettförsäljning och korsbefruktade media-event.

    Inse det, istället för att klamra er fast vid den enda produkten i ert sortiment som ingen längre kommer betala för.

    SvaraRadera
  25. Anonym5:00 em

    Fy fan, va skulle man göra utan din blogg.

    Alltid lika träffsäkra och underbart roligt formulerade inlägg här.

    Tummen upp!!!

    SvaraRadera
  26. Anonym9:55 em

    Snart sluter väl Anna Book och Andres Esteche också upp i klagosången. Vad hemskt om folk skulle sno deras fantastiska låtskatt...

    SvaraRadera
  27. Anonym8:32 fm

    Det alla artister/skivbolag verkar glömma är att de iaf delvis hamnat i den här sitsen på eget bevåg. Nu har jag inte kollat på länge, men back in the day, när jag började tanka plattor istället för att betala så höjdes cd-priserna typ en gång i veckan tills det landade runt 200 spänn... det var ju faktiskt helt orimligt. Dom priserna tyckte jag rättfärdigade mitt beteende totalt. Priserna i sin tur bottnar väl i den gamla missupfattningen att artister inte kan leva på en vanlig snickarlön eller så, utan måste såklart bli rika om dom får lite framgång. Den delen äcklar mig lite.

    Till sist så är det ju dessutom så att det går hemskt mycket enklare och snabbare att ladda ner olagligt.

    Så fixa priserna (inse att man inte måste vara rik när man är i skivbolagsbranschen) och tillgängligheten så är jag där med kontokortet, promis!

    SvaraRadera
  28. Som kidsen och hip hopparna säger:
    word.

    SvaraRadera
  29. Anonym2:04 em

    Jag hörde att herr Ranelid också var med på ett hörn. Undrar hur mycket han har lidit av nedladdning? Hur ställer han sig till biblioteken? Borde inte det räknas till ett av de största, mest utbredda fildelningsställena? Detta har dessutom pågått i 200 år utan något problem med kreativiteten hos författarna, något man ständigt hotar med i musiksvängen.
    Eftersom vi vet att musik är den viktigaste produkten i världen så får artisterna och deras posse alltid en massa hjälp och genvägar. När jag gör backup på mina foton betalar jag viss summa till dem för varje cd/dvd. STIM plockar ju pengar av både radiokanalen och frisören som lyssnar. De borde ju betala radion för att de skall spela låtarna istället, det är ju deras reklamplats. Dessutom är det ju den enda industri som får göra reklam som riktar sig till barn i svensk tv. Det brukar vara fullt med grupper som spelar och försöker kränga CD i barnprogrammen.

    SvaraRadera
  30. Anonym5:23 em

    Till Tord/Klas mfl:

    Läs på lite. Av de etblerade "artisterna"/låtskrivarna/musiknissarna lever högst 10% på sitt jobb. De flesta har andra jobb för att försörja sig.

    För utlåning på bibliotek får författaren dels ersättning när biblioteket köper boken (från använding nr 1) och dels författarersättning baserat på utlångsstatistik. Alltså läses din bok mycket genom biblioteken får du betalt. Rannelid alltså tämligen lite ersättning kan man gissa...

    Däremot får bokförlag och utländska författre ingen sådan ersättning= de är inte lika positiva till att biblioteken har deras böcker. EUkomission har dock anklagat Sverige för att diskriminera icke svenska EUmedborage med den regeln. Biblioteken har även skivor och nätfunktion där man som musikmedveraknde får betalt för varje använding, om än lite.

    Avgifter för lagringsmedia, sk kassettavgift, utgår även till fotografer/bildbyråer, skådespelare/filmbolag mfl och är inte något som går till STIM över huvud taget. STIM betalar ut musikdelen enligt statistik från Copyswede. All "kassetavgift" gäller dessutom BARA laglig kopiering= 95%+ ersätts inte och kommer ej med i statistiken. Nej jag gissar inte jag jobbar med detta.

    Dina kunskaper om STIM är på en sådan nivå att Linda Rosing kan sluta känna sig helt ensam i neverland.

    -Luca

    SvaraRadera
  31. Appropå illegal nedladdning måste jag bara bifoga min favoritblid: Bootleg-mannen från dragspelsstämman i Hjo!

    Han är något av en ikon för oss piratnedladdare, han var först ut, tidigt 80-tal och satte agendan s.a.s.

    Minns från gymnasiet nån som med beundran i rösten sade sig känna en kille som hade tiotals olika bootlegs från hårdrockskonserter. Man får ju minnas att kvaliteten var rätt kass på sådana inspelningar.

    Skoj skrivet hur som helt, jag fick mig många skrattanfall!

    SvaraRadera
  32. Anonym9:02 em

    aj.

    Hur var det med reklamplatsen då?

    SvaraRadera
  33. Anonym9:53 em

    Rongedal suger röv, jag tappar aptiten bara av att höra namnet. Det låter ungefär som ett lavemang av värsta sort. Fifan!

    Tillbaka till nedladdningen då...
    Visst har skiv och filmköpsklimatet ändrats men jag som inte är uppvuxen med nätet (samma ålder som dig gode herrn) har fan inte ändrats när det gäller denna fråga.
    Utom på en punkt då (förutom den begynnande gråhårigheten och andra diverse hårutväxter som dyker upp varje dag någonstans där man inte ens trodde man hade hårsäckar)... Jag köper aldrig grisen i säcken mera. Det är helt underbart.
    "Är den här skivan värd typ 180 spänn eller?" Så laddar man ner skiten och får antingen en bra eller dålig vibb. Är den bra så köper jag den. Samma sak när det gäller film.
    I och med nedladdning har jag upptäckt mycket ny, spännande musik som jag aldrig skulle ha köpt för dryga tvåhundralappen.
    Så det vetifan om inte det är världens bästa PR-kupp genom tiderna.
    (Nu kan det ju vara en generationsfråga, jag har ju inte alltid haft gratis musik/film... Joho! Kassetband och videokopiering!) Suck my ass Rooongedal!

    SvaraRadera
  34. Anonym9:55 em

    Förresten, glöm inte att Rongedal var med Ted Gärdestad en gång i tiden!

    SvaraRadera
  35. Anonym9:18 fm

    varför är det alltid folk som ska sitta här och försvara ett par påsar oslipade skridskor?
    verkar ju nästan som de skäms själva för de lyssnat på deras "hit" och såklart måste hävda sig.

    smäll på dem bara mike.

    SvaraRadera
  36. Anonym12:40 em

    Detdär artistupproret var ju sämsta tänkbara reklam, vilket självmål! Nu bojkottar vi dom allihop, vi laddar inte ens NER dom, ingen fildelning här! och så får de som de vill och snart nog existerar de inte ens en gång, totalt borta.

    :oD

    *skamlöst bubblande skadeglädje*

    Peter Ingestad, Solna

    SvaraRadera
  37. Anonym5:12 em

    Är du för eller emot IPRED?

    Nu kan du rösta!
    Skicka sms med texten m13ser14 NEJ om du är emot
    eller m13ser14 JA om du är för IPRED, till numret 72500

    Sen får du veta resultats sidan.

    SvaraRadera