Jag var på Bolagret igår. En inredningsbutik med jäkligt sjyssta grejer till billig prislapp. Det är bara en sak. Det är danskt, vilket innebär att det (inte) fungerar på ett klassiskt danskt sätt och att det känns danskt ner på partikelnivå.
Anledningen att jag besökte butiken var att jag beställt en soffa där för exakt en månad sedan. Nu har jag mätt lite och fick härom dagen panik när jag insåg att den är i längsta laget. Det var 3-sitsmodellen jag hade beställt och jag kände att jag verkligen borde byta mot den lite mindre 2,5-sitsarn.
Glatt kutade jag in. Jag hade ringt och förvarnat så de visste att jag skulle komma in och strula till deras stenålderssystem en aning, vilken dag som helst, men av kassörskans blick att döma anade de nog inte hur snart. Jag förklarade med min trevligaste röst både problemet och min eminenta lösning. Jag ville helt enkelt byta soffan innan jag fått den mot en annan soffa. Något som skulle komma att bli en s.k. "brainmelter" för de små pågarna & pigorna.
Utan att lyssna klart bröt hon in och sa snabbare än en bensinbrand att det tydligt står i deras villkor att öppet köp inte gäller på beställningsvaror (vilket är jävligt skärpt av dem eftersom hela deras koncept bygger på just beställingsvaror). Lika trevligt replikerar jag att det gör inget för jag har bara tänkt utnyttja bytesrätten.
Jag vill försöka lösa det snyggt även om jag av erfarenhet vet att när man har med danskar att göra så finns det inte ens hopp om smidighet att göra från början.
"Det går inte säger hon då."
Och där tog mikes trevliga ton slut och blev myndig. Vad fan trodde hon egentligen. Att Bolagret har någon form av ambasadstatus. Svenska lagar gäller väl även för danska bolag som verkar i Sverige. Jag började ana att det skulle ta tjockt med tid.
"Har du hört talas om konsumentköplagen", frågade jag bryskt.
Hon tittar på sin boss som nickar och säger att man faktiskt får byta. Gött tänker jag och sedan inleds en mycket lång och krånglig process som upptar en anstälds fulla tid i 40 minuter samt hennes chef i uppskattningsvis lite mer än hälften.
Det ska ringas till danmark, till centrallager, till huvudkontor och ja, hon ringer nog runt till varenda jävel i koncernen. De har aldrig varit med om något liknande. Jag får tillfälle att åtnjuta känslan av att vara unik. Mumma. Jag spankulerar omkring inne i butiken och tittar på kuddar och lampor. Ska det va så ska det va.
Till slut har hon alla papper på bordet. Bokstavligt talat. För Bolagret arbetar inte med riktiga datorsystem. De kör den gamla sköna draeng-metoden - papper och pärm. Hon frågar efter mitt kort så att hon kan överföra mellanskillnaden till mitt kort.
DÅ... flikar jag in en fråga om den lilla soffans sittyta. Lånar ett måttband och går och mäter. Jag får beslutsågest. Kanske att den lilla är för liten ändå. Då är det bättre med en för stor. Inget är värre än en sniket tilltagen soffa. Inget!
Jag säger att jag måste fundera. Nu har det gått ungefär 40 minuter. Jag mäter igen och tar sedan det mycket oväntade beslutet att skita i att soffbytet. Tjejen i kassan bara tittar på mig som att jag just dragit ett bajsskämt. Istället köper jag till hemleverans på åbäket och börjar nöjt fantisera om möjligheterna att få hem soffjäveln innan helgen.
Tjejen verkar sur. Inte konstigt. Jag har just slösat bort massor av hennes tid för att nå samma resultat som jag hade i utgångsläget.
"Haha... ja det var då en jävla resa det här, gött jobbat", sa jag übermuntert. Ingen respons.
I rulltrappan ner önskade jag dem en trevlig kväll och jag tyckte faktiskt mig kunna skönja ett leende någonstans.
Resten av kvällen var räddad för min del. Jag kände att jag nästan fick en kick av min konsumentmakt. Att det var skönt som fan att vara på rätt sida för en gång skull när det strular. Nu planerar jag att utföra liknande operationer mot andra affärsrörelser, myndigheter och i situationer där man vanligtvis brukar tillskrva sig epitetet "den lilla människan".
Tid för hämnd... ohh yeah baby... det ligger rätt på tungan känner jag.
Haha, undrar om tjejen och hennes chef också har en blogg, så man kan läsa deras åsikter om händelsen...
SvaraRadera--
Robert
Vad du gör.... kom inte till Mamsans. Vi har varken öppet köp eller bytesrätt. :-D
SvaraRaderaDet vore kul att läsa det hypotetiska blogginlägg du skulle skrivit om du varit en kund som fått vänta i 40 minuter medan nån jävel går igenom hela bytesprocessen för att i sista sekunden bestämma sig för att inte byta trots allt...
SvaraRaderaDeras service verkar ju inte vara nån höjdare, fast lite sympati känner jag nog för tjejen. Det hade ju liksom inte varit alldeles för mycket begärt att du kunde ha mätt soffan ordentligt innan du började strula med byten, eller??
Nu är det bara det riktigt djävulska draget kvar. När danskjävlarna baxat upp soffan för trapporna så säger du förvånat:
SvaraRadera"-Nämen kommer ni med en tresitssoffa? jag hade beställt en tvåsits..."
Sen vidhåller du stenhårt att du fått fel soffa. Undrar hur många timmars pappersexercis som utbyter då?
När de kan bevisa att du faktiskt beställt den soffan säger du bara
"-javisstfan, tresits var det nog i alla fall.." och så får de baxa upp den en gång till :o)
robert: haha kja tanken slog mig med. fan det hade varit kul att läsa... eller nä fan det hade det inte. jag ligger nog inte på deras favvolista
SvaraRaderaMamselamsen: vaddå får man inte byta kanelbullar och morotskaka. jag trodde allt var möjligt i nybro;)
los angeles: haha nä du har rätt. alltså jag bromsade inte någon kö. de fick kalla in en som höll på att bygga hyllsystem i butioken så där är jag safe... och visst kunde jag mätt men det var mycket skönare såhär;)
martin: fint i teorin men faktum är att det är så "danskt" att de friskriver sig från bärhjälp. Det går INTE ens att köpa till.
SvaraRaderahaha jag dör va roligt, själv bor jag i landet där kunden alltid har fel, tills man ber att få tala med deras chef.. då funkar allt.
SvaraRaderaHihi. Nästan så jag trodde att jag avar inne på sugbloggen där ett tag. Lät precis osm något som Stefan skulle ha gjort. Starkt jobbat.
SvaraRaderaHaha, varför vara besvärlig när man med lite flyt kan vara omöjlig?
SvaraRaderaDu bör nog kolla igenom soffan när du fått den sedan...
Hahahaha! Evil!
SvaraRaderaDet kommer att snackas om "någon" i ett fikarum nära dig...
rejält...
Åååh! Det låter som en fabel. Att utnyttja systemet för egen vinning och dra ner byxorna på giriga företag (ännu hellre danska).
SvaraRaderaKan du inte lägga ut en annons inför en eventuell nästa attack i Göteborg så man kan få komma dit med solstol och popcorn och begrunda hela processen?
hahahah, fan va bra Mike!
SvaraRaderaHaa haaaa ha! Jag skrattar ihjäl mig, helt obetalbart underart:D
SvaraRaderahahahah...jag hade en beef med Stalands skitbutikernas skitbutik om en soffa, ångerrätt och ...äahhh det måste jag skriva om. (to be published in a blog near you:)
SvaraRaderainte lika stilpoängigt som denna amusanta historia men ändå ;)
klockish Mike. Made may day!
Ditt as!
SvaraRaderaLåter helt underbart.
SvaraRaderaStefan - du måste skriva det väldigt snart. Vi beställde soffa från Stalands för 3,5 veckor sen.
Om 6 veckor (leveranstid är uppgiven till 6-8 veckor) ska jag börja ringa och fråga, för enligt säljaren i butiken, som var den sjukaste och stördaste snubben jag varit med om, så dillade han om att "bevaka sitt kundintresse" och då ska jag göra det genom att ringa varje dag... tills soffan kommer... Särskilt som han dillade om möbelförbundets jurister osv osv.. åh, kanske en blogg om det också?
Skön läsning så här mitt i natten när all vitlök gjort sitt på mitt tarmsystem.
SvaraRaderaDet som faktiskt vore roligt är ju om soffjäveln ändå är för stor när du får hem den. ;)
SvaraRaderamike mike mike.. jag hade haft ihjäl dig om jag hade varit tjejen i kassan..
SvaraRaderaHa ha, du måste verkligen varit i ditt esse. Stackars tjej.
SvaraRaderaRopa inte hej förrän du fått soffan levererad...=D
SvaraRaderaOch ja, jag hade antagligen dödat dig om jag varit tjejen i kassan, jag med. =)
låter som precis sånt beteende som du skulle kunna skriva ett hyperlångt inlägg om och idiotförklara personen ifråga. fattar inte riktigt hur du tänker...
SvaraRaderaDu rockar sååååååå fett! Jag hade ALRDIG kunnat med att ångra mig i sista sekunden så som du gjorde. Dom måste nästan gjort på sig av ilska!
SvaraRaderaDu är ett svin!
SvaraRaderaJag erkänner, jag är en fegis, inte nog med att jag inte vågar klaga trots att jag har rätt, jag skickar dessutom min stackars man för att göra skitgörat åt mig. Men jag lovar, jag ska bli modigare. I nästa livstid.
SvaraRaderaKan du inte göra det där "Googletricket" man gjort med Georg Motherfucker Bush? Att när man söker på ordet Failure så kommer det upp en sida med en jättebild på kräket.
SvaraRaderaI det här fallet skulle man när man söker på affärens namn få upp en antisida med så mycket skit som möjligt om företaget.
Du är ju IT-expert så det fixar du lätt.
Haha, Mike... Du har ju blivit nasty. Var du inte en snäll kille en gång i tiden?
SvaraRaderaRobert säger i den första kommentaren att han vill höra försäljarens version av händelsen. Jag vill hellre veta om det stod någon stackare bakom dig i kön och väntade på sin tur i 40 minuter..
Jag förväntar mig att få provsitta soffan sen framöver :)
/Annica, åter utpost i öster
Du är en ond man mike! :)
SvaraRaderaMen det är rätt. Man ska plåga stora företag. ho ho ho
Hahha, du är grym Mike! Vem behöver Sverker liksom?
SvaraRaderaTrist att så många tycker att du verkar ha gjort något bra när du bara har betett dig som ett svin som borde få massiv bonk.
SvaraRaderaHur svårt är det att välja mellan soffa med två och en halv sits eller tre sitsar?
SvaraRaderaStor guldstjärna för att upplyste Bandidos om att svensk lag gäller även danska företag i Sverige dock. Alla företag kär med sina hemgjorda komsumentköprregler- underbart att du orkar djävlas med dem.
Hm. Låter som att du är en riktig mardrömskund...tycker riktigt synd om tjejen som höll på fyrtio min med dig.
SvaraRaderaCitat från Konsumentköpslagen...
"Öppet köp och bytesrätt...
... är frivilliga åtaganden från butikerna. Man har ingen laglig rättighet att återlämna en felfri vara."
HA HA HA - underbart! Snälla snälla kan du inte åka till IKEA Kållered och göra samma sak???
SvaraRaderaWay to go, Killer-Mike! Tänk om fler var pålästa om sina rättigheter. Då skulle vi få ännu längre köer och så skulle det skapas fler jobb eftersom fler kassor skulle behöva öppnas. Typ.
SvaraRaderaNä. Vaffan. Stackars tjej. Det är ju inte kul att gräva fram dammiga blanketter som kalkerar i tre lager för en sån grej. Inte snällt. Men roligt skrivet.
SvaraRadera//petra
Jag undrar om du skulle ha varit lika stursk om du hade haft med araber eller negrer att göra?? Då hade du nog halat ner byxorna som svenskar brukar göra.
SvaraRaderaMen Mike. Jag har älskat dig rätt ohöljt hittills men det där tycker jag var pissigt. = /
SvaraRaderaHaha, har du fått soffan än? Annars finns väl risken att de kontrar och levererar fel, bara för att jävlas med dig :)
SvaraRaderahej alla! soffan är levererad och isntallerad. mycket bra blev det. tur jag ångrade mig i sista stund;)
SvaraRaderahallå alla som tycker att det var så jäääävla lågt att ändra sig. vaffan, det var knappast planerat. det som gjorde att det tog 40 min var att deras system är pappersbaserat och att de inte har någon koll. vilken annan möbelbutik som helst hade haft det.
Gott att höra att du inte köper soffa på piss-Ikea som alla andra svenssons
SvaraRaderaJag jobbade i Danmark en period och skulle öppna ett bankkonto på Nordea där. Jag hade redan konto på Nordea Sverige.
SvaraRaderaJag:
* 3 telefonsamtal
* 4 mail
Nordea:
* 2 kuvert med HÖGAR av papper som skrivas på och skickad tillbaka i TRE seperata kuvuret.
* 1 brev med kod till internetbanken
* 1 brev med ett betalkort som var oanvändbart
* 1 brev med oanvändbar kod till oanvändbart kort
Jag:
* 1 telefonsamtal
* 2 mail
Ok. Sådärja.
Vid löning får jag ett mail från löneavdelningen på mitt danska företag att min lön studsat tillbaka till dem eftersom kontonumret jag uppgivit inte existerar.
Jag:
*1 mail (argt)
Nordea:
* 1 mail (ny handläggare, min förre var på semester)
* 2 kuvert med högar av papper att skriva på och skicka tillbaka.
* 1 kuvert med ny kod till Internetbank
Sådärja.
Jag är fattig och utan lön.
Jag väntar tålmodigt på min lön som automatiskt ska föras över till mitt svenska Nordeakonto den förste varje månad (man får lön den siste i Danmark.
Jag börjar svälta.
Kan inte heller ta ut pengar i Danmark eftersom kortet inte funkar och bankerna är inte öppna efter min arbetstid så jag kan ta ut hela min lön i cash och sen åka till Sverige och betala räkningarna
Jag:
* 1 mail (var är mina pengar?)
Nordea:
* 1 mail: (vi måste ju ha ditt IPnummer för att kunna för att göra utlandsinsättningar)
Jag:
* 1 mail (ni har redan fått det + min handläggare i Sverige har skickat det.
Men skickar det igen.
Nordea:
* inget mail
Jag:
* 1 mail (inget argt utan jag VÄDJAR)
vips så har jag min lön, några dagar innan nästa lön ska vara utbetald. Men den NYA ligger kvar på det danska kontot.
Jag:
* 1 mail
Nordea:
* 1 mail: (oj! vi trodde bara det skulle vara en engångsöverföring så det kostade 120 Dkk att föra över men det kostar inget om du har det som en stående överföring.
Jag:
* 1 mail
* Nordea: (vi för över dina pengar direkt men vi måste ta en avgift på 120 dkk denna gången också eftersom det är en manuell överföring)
* Jag:
DRA VAD FAN NI VILL! JAG HATAR DANMARK!!!!!!!!!!!!!!!! (ungefär så skrev jag fast lite finare)
Sen dess funkade det.
Hur det gick till när jag skulle få mitt danska personnummer och deklarera (betalade en del av skatten i Sverige, en del i Danmark är en annan historia)
Jag håller mig numera på min sida av sundet och är nöjd med det.
pussipuss
Inredning, va' gôtt!
SvaraRaderaFör övrigt är "konsumentmakt" inte synonymt med "vara till besvär"...
fan, du får ju stila dig med uppdateringen på denna blogg annars lägger jag ner den
SvaraRaderaBara en liten parantes, Bolagret är ett svenskt familjeföretag.
SvaraRaderaVill inte förstöra denna roliga läsning men så är det.
Hej.
SvaraRaderaFör din info:
Bolagret är INTE danskt.
Det är svenskt.
Hoppas du blev nöjd med din soffa !!
ROCK ON !!!