onsdag, januari 25, 2006

Sossebosse får stå i skamvrån

Vi pratade om ett extremt lustigt fenomen på jobbet idag.

Nu är det valår igen och varje gång vinner sossarna med i runda slängar 40%. Det betyder att sjukt många svenskar lägger sin röst i Görans ficka men ingen verkar kunna stå för det. Alla verkar vara livrädda att drabbas av epitetet "sossesvin", som om social-demokratin är en dödlig sjukdom. På riktigt.

När jag tänker efter så tror jag faktiskt aldrig att jag hört någon (som inte är politiker själv) erkänna att de är sosse.

Eller jag minns en gång när jag var liten och Olof Palme envåldshärskade Sverige. En kompis farsa (byggmästare och hemvärnsman) och styvmorsa hade varsin läcker pin med en röd ros på sina jackor. Jag frågade varför de hade sådana och då svarade de stolt och nästan lite högtravande: "Det är för att vi är socialdemokrater". Det var tider det.

Mina föräldrar pratade aldrig politik men när jag frågade om de också var socialdemokrater tittade de mycket argt på mig och undrade vart jag hade fått det ifrån. De försäkrade sig om att jag inte sprang med sådan byk ute bland kompisar, för då jävlar.

Än idag vet jag inte vad farsan röstar på. Han vägrar säga det bara för att han har "rätt" att hålla det hemligt. Det är bäst så och det har ingen annan med att göra. Jag tror att den killen sett en politiskt thriller för mycket. Morsan hävdade att hon var liberal fast jag tror att hon egentligen röstade på folkpartiet bara för att hon tyckte att Bengt Westerberg var en hunk. Djupare ideologier än så odlades inte i vårt hem.

Hur kan det komma sig att det är så känsligt att stå för att man slösat sin röst på en fet socialdemokrat? Vad som helst men inte det. Att rösta på Sveriges största parti har blivit mer tabu än att öppet syssla med bajsporr.

Det är något som inte stämmer... något luktar fisk.

23 kommentarer:

  1. Problemet med sosseriet är ju att du samtidigt ser dig kämpades mot dig själv...

    Eller vad skall man kalla en apparat som dönat runt i folkhemmet och trixat o joxat i snart ett sekel...med undantag för några ängsliga år med ABF (Ahlmark, Bohman, Fälldin) samt ett tag då Calle B och hans fiffiga indvandrarminister sjöng "We shall overcome" i Rinkeby.

    Bosse R var snygg när han sa att "Svenska poliser är så jävla slöa"...fast då trodde han att luren va på.

    Hur kan jag kritisera mitt egenbyggda systääm?

    Det funkar snullet illa om du skall skylla all skit på borgarna som haft nån sorts makt i sammanlagt 8 år på dom senaste 60...

    Så sosse...nä, nä, nä...inte med det tillstånd som är i landet nu...

    Alla skall ha det ungefär lika jämngrått...och ta inte eget ansvar!

    Nånannaismens hjälteportal hittar du lättast där en röd ros ser ut som en glad apa...

    SvaraRadera
  2. hahaha... ja jag håller med. jag har röstat på S en gång och gör det aldrig igen.

    Nu går jag under parollen: "Vad som helst bara det blir förändring"

    men det förändrar inte själva poängen med inlägget. Det är ruggigt många som skyfflar in sina röster (vare sig det är av bekvämlighet, vana eller vad som helst) i sossarnas låda. MEN, ingen eller vääääääldigt få verkar stå för det.

    SvaraRadera
  3. Anonym9:14 em

    Det konstig är att sossarna för oss rakt ner i fördärvet år efter år. Likväl så få de precis som du säger runt 40% varje valår.

    Vi svenska är förbannat fega när det kommer till politik. Det är antagligen genetiskt nedärvt sen Tage Erlanders tid. Typ att röstar du på S kan det ialla fall inte bli sämre, men sämre blir det och det med stora steg. Mest oroväckande just nu är enligt mig:

    1. Kriminalvården som fullkomligt havererat. I dag har vi yrkeskriminella som kommer hit och begår brott för de bryr sig inte om de får sitta ett par år i kuran med TV och god mat. Om det ens åker fast vilket verkar väldigt svårt i Sverige.

    2. Äldervården. Tack för att ni betalt skatt och byggt upp landet under ett helt liv. Här har ni, ligg i er egen skit och håll käft.

    3. Skolan. Sämsta skolan i Europa och samtidigt den dyraste. Bra kombination.

    4. Arbetsmarknadspolitik. Tillfälliga arbetsmarknaspolitiska lösningar för att tillfälligt minska arbetslösheten istället för att skapa riktiga jobb. VARFÖR???

    5. Sjukvården, say no more....

    Sosse ÄR och skall vara ett förbannat skällsord!!!

    SvaraRadera
  4. Anonym9:21 em

    Grejen är ju att när valdagen kommer så tänker väldigt många av de som inte bestämt vad de ska rösta på "tja, vi har ju det bra som det är nu, vi kör la vidare på det..."
    Åsså röstar de på sossarna utan att tänka längre än sin egen nästipp.

    SvaraRadera
  5. Anonym9:23 em

    Jag vet själv hur det var första gången jag skulle rösta, var mycket inne på vänstertankar just då men när det kom till kritan så hamnade min röst på S, tror jag ändrade mig på valdagen, ren och skär feghet.

    Vi vet vad vi har, vi vet inte vad vi får.

    Nu skulle jag aldrig få för mig att rösta (S), vi ser allt för mycket skit för att jag ska kunna tro på ett sånt system.

    Jag har heller aldrig vetat vad mina föräldrar röstar på, det är på nåt sätt en hemlighet.

    SvaraRadera
  6. Anonym9:37 em

    "...öppet syssla med bajsporr"? :D Det festligaste är ju att det alls kommits på att man skulle kunna sätta ihop dom där två orden; bajs och porr. Ha ha ha ha, jag slår mig på knäna och skrattar på inandningen, mike!
    Om politiken: Att folk inte kan stå för det är ett sundhetstecken, tycker jag. Jag tror inte att folk är dummare än andra (?), så alla inser att det är lite fegt, mesigt och bekvämt att rösta S, alltså vill man inte stå för det, för då måste man försvara något som man kanske inte tror på fullt ut, vilket man kanske inte ens vet riktigt förrän man märker vilka tunga argument man ska försöka bemöta när man innerst inne inte alls vill bemöta utan hålla med.

    Samtidigt så är det ju lite tryggt att S är kvar, för ska man byta ståndpunkt så måste man ju sätta sig in i så mycket. Läsa på. Hänga med. För ska man byta så tar man ju ställning, och tar man ställning så måste man ju kunna stå för vad man tycker. Och i ärlighetens namn, vem kan stå för vad ett parti tycker, när spektrat av frågor är så omfångsrikt? Finns det verkligen människor som är så konsekventa att de kan vara lojala ett parti hela vägen? Det måste ju vara århundradets slump i så fall, nästan konstigare än att det plötsligt gick att göra ett ord av orden bajs och porr.

    SvaraRadera
  7. Anonym11:09 em

    Jag har aldrig förstått det där med att inte berätta vem/vad man röstar på. Varför kan man inte stå för det? Vi är många med dig som är förvirrade mikeyboy.

    SvaraRadera
  8. Anonym11:30 em

    Socialism är som ungdomsfinnar. Man växer ifrån det.

    SvaraRadera
  9. Anonym11:38 em

    Romarna hade kanske inte så fel när de krävde en viss kunskapsnivå för att få rösta. Kunskap och politisk uppfattning går hand i hand. GP har nog inte tänkt på att ju fler akademiker han skapar, desto färre röster på (s).

    SvaraRadera
  10. Anonym11:42 em

    Att inte förstå varför så många röstar på sossarna är väl samma sak som att inte förstå varför så många bor på Hisingen?!

    Jag bor på Hisingen!

    SvaraRadera
  11. Anonym12:41 fm

    gordon... akademiker...kunskapsnivå... jag tror att du blandar ihop begreppen lite. För övrigt är det väl just bland medelklass akademiker sossarna fortfarande har en stor andel väljare, dvs hela din analys var fel. För övrigt har jag en vän (akademiker) som på punkt efter punkt har exakt samma åsikter som man kan läsa på moderaternas hemsida; vad röstar han på då tror ni? S så klart... Vad gäller M och Fp så tror jag att vi snart sitter med samma situation som S har nu, dvs ingen vågar erkänna att man röstar på dem, röstar man på f erkänner man ju att man blivit rasist, röstar man på M så medger man att man gått på att M har förändrats från ett överklassparti med berättigade 20% av väljarna, till ett parti som tar ansvar för alla medborgare. MIN FRÅGA ÄR vem ska man våga hävda att man röstar på?

    SvaraRadera
  12. Anonym8:39 fm

    Plutokrati är en annan fin styrelseform. Låt de som äger också bestämma. Det fungerar i näringslivet, det kommer att fungera i övriga sanhället.

    För övrigt håller jag med Godon i sin analys. Kunskapsnivå hör ihop med partifärg. Varför tror du kommunism/socialism är överrepresenterat i arbetarklassen? Socialismen hade ett syfte i slutet av 1800-talet. Tyvärr lever många kvar i tron att Sverige är ett industriland där arbetsgivaren suger ut arbetstagaren.

    SvaraRadera
  13. Anonym9:22 fm

    Njae... i så fall verkar kunskapsnivå även höra ihop med avsaknad av empati. Att privatisera allt det som räknats upp tidigare och låta de som äger bestämma skulle bara leda oss ännu närmare USAs situation. Dvs där en väldigt stor del av befolkningen har det rent sagt förjävligt. Behöver jag säga att den delen inte är de som äger?

    SvaraRadera
  14. Anonym9:48 fm

    jaha..det verkar bli en borgerlig regering i höst efter vad man läser här - -men "står ni för det då"? Maud, Fredrik och Lejonborg ..och så kristdemokraten - tycker ni det verkar bra? Vilken soppa!De tycker ju olika trots att de har en enad front utåt. Nej, bättre med Göran som är van att regera och står stabil när det blåser !

    SvaraRadera
  15. Anonym10:53 fm

    Ja eller när det kommer en stor våg! För övrigt är det kul att SSU kritiserar Bodström... äntligen säger väl vi som läst 1984.

    SvaraRadera
  16. Anonym10:55 fm

    Det var en intressant frågeställning. Visst kan det finnas en liten skamkänsla inbakat i detta. Den som levde på Palmes tid och är bekant med det som socialdemokratin stod för på den tiden torde känna både ett visst vemod och lite avsmak över hur Görans Parti agerar idag. Det är "lite jobbigt" sådär.

    Men samtidigt är de ju, de som växte upp med Palme, medvetna om att alla alternativ ju faktiskt är betydligt värre. Vi har de mörkblå som försöker låtsas vara på arbetarens sida trots att de fortfarande är jäkligt sugna på lite socialdarwinism, polisiärt övervåld och att få provköra Natos skithäftiga tanks.
    Vi har de ljusblå som kallar sig liberala trots att de numera skaffat sig det mest fascistoida partiprogrammet och den mest tecknade partiledaren vi har sett i modern tid.
    Vi har de allra rödaste som inte ens själva verkar veta vad de vill längre och som nu kastar ur sig ytterst märkliga förslag för att dra uppmärksamheten bort från det faktum att de håller på att ha ihjäl varandra internt.
    Ja, sen finns det ett par alternativ till som har rätt många sunda idéer men som ändå ingen vettig människa skulle kasta bort sin röst på så länge som de inte kastat ut de knäppgökar utan verklighetsförankring som alltjämt får komma till tals då och då.

    Slutsatsen måste vara att sosseskammen många känner i förlängningen är en sorts nationell ångest. Ja, så måste det vara.

    SvaraRadera
  17. Anonym10:57 fm

    he he även om jag inser att stureplan bara retas så måste jag kommentera, "kommunism/socialism är överrepresenterat i arbetarklassen" Jag inser ju självklart att du aldrig träffat på kommunister, de är nämligen inte arbetare, de jobbar på bibliotek... men det är klart, flertalet som arbetar där har väl bara grundskola och 20 veckor svets i sitt bagage.

    SvaraRadera
  18. Anonym12:49 em

    Grattis! Det blir maktskifte 17 september!

    SvaraRadera
  19. Anonym4:03 em

    vaddå?? För sossarna oss rakt ner i fördärvet? Är ni inte kloka? Jävla bortskämda kverulanter - ni skulle skämmas - så jävla bra som vi har i Sverige! Jag HOPPAS ni får pröva på de borgerligas försämringar .. för det är såna som ni som kommer att drabbas av det . Dumma jävlar.. som inte förstår ert bästa!

    SvaraRadera
  20. Anonym9:20 em

    jag tänkte inte kommentera efter att Nemo sagt det klart som korvspad.

    Men den sista fegisen här som är anonym hät tvingar mig till en kommentar.
    Fast det har avvikit ifrån ämnet men just den skrämselpropaganda som nämns tråkar ut mig totalt.
    Att hävda att undergången ligger runt hörnet bara för att vi eventuellt får en blå regering är ju bara så dumt att jag redan nu ångrar min kommentar på det påståendet.

    SvaraRadera
  21. väldigt lustigt att det eldats upp en sådan här debatt.

    jag skrev att jagf tycket det är ett jävligt lustigt fenomen att c:a 40% röstat på sossarna men att jag inte kan komma på en enda som säger sig rösta på dem. då umgås jag med människor som spänner över ett ganska brett register politiskt.

    SvaraRadera
  22. Anonym12:14 fm

    Otrevligt med alla dessa högervindar som blåser här bland kommentarerna och på svenska internetsidor i allmänhet. Läskigt att läsa om den människosyn som genomsyrar vissa inlägg (bara obildade och okunniga som är vänster, ungefär).

    Som en liten motvikt bjussar jag på en Reinfeld-kritisk kolumn:

    http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,716502,00.html

    SvaraRadera