måndag, januari 21, 2019

Penisigenkänningsteknik, nästa?

Har precis skaffat ny lur och den har sån där inloggning via ansiktsigenkänning. Det har varit ganska förknippat med framtiden för mig. Minns hur jag som liten såg någon film där hjälten öppnade en hemlig dörr genom att skanna sin iris med nån avancerad ögonsensor och höll på att ramla ur snurrfåtöljen hemma hos mina föräldrar. Jag vågade nog inte ens drömma om att få uppleva något liknande. Det verkade inte rimligt. Som med Marty McFly's hoverboard.

Men nu håller jag plötsligt framtiden i min hand.

Efter att ha testat det i ett par dagar får jag nog säga att det fräckaste med Face-ID är när man gör inställningen. Man skannar in sitt fejs och medan man vrider omkring det i alla möjliga vinklar uppstår en slags holografisk animation. Då känns det exakt sådär sci-fi-porrigt som jag mins det från min barndom. I övrigt är det lite... hi-tech shmi-tech och blaha blaha. I alla fall för en glasögonorm som mig. Face-ID:t kukar nämligen ur direkt om jag tar av mig brillorna och kan inte längre säkerställa min identitet. Hyfsat fragilt säkerhetssystem. Att en sak som inte ens tillhör grunduppsättningen av original-kroppsdelar kan göra en helt oidentifierbar. För att bli igenkänd utan glasögon behöver jag alltså lägga till ett alternativt fejs. Hur blir det då de dagar man vaknar med en rejäl förkylning, bakfylla eller med ett enklare knullrufs?

Tur att det inte är ansiktsigenkänninsteknik (?) som används för att fyra av världens samlade kärnvapenarsenaler, så länge vi bara är en lösnäsa ifrån teknisk härdsmälta. Men även när det faktiskt funkar så är upplevelsen ganska så noll. Personligen hade jag älskat om de där datasnillena i alla fall hade ansträngt sig för att fejka techfaktorn lite. Även om det bara skulle vara på låtsas så skulle den där 360-gradersskanningen av fejjan kunna dramatiseras lite visuellt och kommit undan med det.

I min besvikelse över dagens teknik kom jag att tänka på ett framtidsscenario i sista säsongen av Leftovers. Ansiktsigenkänning är sedan länge är en gammal standard, men på grund av plastikkirurgins raska framfart anses den inte längre tillförlitlig och har därför kompletterats med en slags tvåfaktorsautentisiering, där den senare faktorn bygger på det allra senaste: Penisigenkänningsteknik (oklart hur det stod till med snippigenkänningstekniken dock).



Samtidigt kanske man inte ska gapa efter för mycket tänker jag. Rätt skönt att inte behöva plocka fram ballen när man ska kolla mobilen.

Inga kommentarer: