fredag, september 13, 2013

Tillbaka från Ryssland

Har tillbringat arbetsveckan på en lastbilsmässa i Moskva. Sjuk upplevelse minst sagt. Vi var där med den fantastiska Heidi Andersson och hennes bror Torbjörn för att driva ett armbrytningsmästerskap i mässformat. Det var ingen lek. Lättare uppgifter har man ju haft kan jag säga. Men det blev sjukt lyckat och väldigt uppskattat av publiken.

Armbrytartävlingen var startskottet för lanseringen av en kollektion merchandise, kopplad till en av Volvos mest "maskulina" produkter Volvo FMX. I samband med det släpper vi bland annat också fyra små filmer med Heidi som illustrerar armbrytningens fyra hörnstenar (som av en händelse råkar vara tajt kopplat till lastbilens utmärkande egenskaper som styrka uthållighet och teknik).

Här är den första filmen:



Efter att ha varit på mässan och sett hur nästan alla konkurrenter som vanligt, slentrianmässigt fyllt sina montrar med brudiga tjejer vars enda funktion är att se glada och yppiga ut, känns det väldigt kul att göra något allt annat än objektifierande. Något värdigt helt enkelt.

8 kommentarer:

Ett annat S sa...

Jag gillar't!

Sonja sa...

Jag gillar det pga kommer från samma område som Heidi och därmed blir lite uppspelt varje gång jag ser henne.

Åsa sa...

Schysst på alla sätt och vis! Jag har själv ett företag som hjälper utställare att bli bättre och få ut mer av sina mässdeltaganden. Och här finns mycket att göra!

Mina tre huvudkriterier för en bra monteraktivitet är att den är lockar rätt besökare, att den är relevant och att den stöttar budskapet. :-)

Hoppas att det är ok att jag länkar till det här inlägget från min blogg och fb-sida. http://meetingmemma.blogspot.com och http://facebook.com/memmakomm.

Och tack för en bra blogg, som har förgyllt mitt liv ända sedan jag började följa den 2008!

adde sa...

Är det ni som ligger bakom deras senaste reklamfilmer? Som chefen som står på en upplyft bil och han som är nedgrävd i marken med bara huvudet uppe och blir "överkörd" av en lastbil i full fart? De är ju bara så bra. Och deras underbara volvo-engelska, ha ha ha!

Colombialiv sa...

Heja!

mikebike sa...

Ett annat S: Härligt!

Sonja: Kul. Vad roligt att du läser här. Jag kommer från sammaområde som du bor nu (såvida du fortfarande bor i kungälv).

Åsa: Kul att höra. Check check och check. Det är såklart mer än ok att du länkar till mig. Bara kul. Tack.

Adde: nä tyvärr. det är Forsman & Bodenfors som ligger bakom dem. De är fan bäst.

Colombialiv: :)

Anonym sa...

jag gissar, kanske felaktigt, att en ganska stor del av de som köper sådan bilar i Ryssland inte har en svensk syn på jämställdhet och gärna ser på de kvinnor som visas upp.

Givet förutsättningarna är det här en smart och förhoppning vis framgångsrik variant!

-Luca

mikebike sa...

Luca: det gäller nog branschen i stort. Just därför har vivalt att gå en annan väg och inte späda på bilden av kvinnor som passiva och värnlösa trofeer, utan tvärtom.