måndag, september 10, 2012

Videokul 3.0

Minns ni den gamla godingen Ansiktsburk? Ett videoklipp vars url spreds som en löpeld via mail långt före YouTubes födelse. Den bestod av en arabisk låt med tillhörande råpajigt bildspel där twisten var att man hade subtitlat den till svenska (baserat på vad det lät som att han sjöng om det hade varit svenska). Jag älskade Ansiktsburk och minns att jag paralyserades av den briljans någons hjärna besatt som kommit på något så alldeles makalöst fantastiskt. Jag tror att det var första gången jag verkligen förstod nyttan med internet.

Sedan dess har vi fått uppleva frukterna av människors kreativitet i t.ex. literal versions, shreds och songify versions. Jag älskar att det finns så många som sätter sig och plöjer ner ändlösa timmar för att underhålla, oftast pro bono, och hela tiden experimenterar för att hitta nya sätt. Och jag älskar dem för att de gör det.

Min senaste upptäckt (ja den är säkert jättegammal vid det här laget) är det smått fantastiska fenomenet BLR–videos (Bad Lip Reading). Det finns redan en otrolig massa versioner och jag kan inte sluta skratta. Det är så in i helvetet roliga helt enkelt. Bäst gillar jag nog de amerikanska politikerna. De har fått mig att skratta så att det nästan kom kiss.











7 kommentarer:

mallan sa...

hahah, bästa jag sett på länge. så jävla TIGHT, ser verkligen ut som att allt sägs på riktigt.

PappaBand sa...

Jeez Mike!
Som jag älskade Ansiktsburk. Och de storartade uppföljarna "Hatten är din" och "Fiskpinnaaar" ur Azar Habibs fantastiska sångskatt.
Men detta trumfar alla de uppräknade mästerverken. Jag sitter i sängen med datorn i knät och försöker att inte väcka familjen medans jag skrattar så jag gråter och måste snyta mig i täcket. Det är ju fantastiskt hur republikanska politiker kan roa mig så på en måndagskväll.
Mike; Ur djupet av mitt hjärta - Tack för dessa guldklimpar till klipp.

adde sa...

Ha ha ha!!! Verkligen roligt! Så en här om dagen också som var kul, tror det var de där vampyrerna från "Twilight" eller vad den heter.
Genialiskt! Och som sagt, de måste lägga ner så mycket jobb eftersom det ser så autentiskt ut.

Och Ansiktsburk, vilken klassiker! För att inte tala om den ryska nationalsången.

mikebike sa...

Mallan: Haha ja det är fantastiskt bra gjort. Har lust att ta ledigt en dag och kolla alla.

Pappaband: haha ja hatten är din var en riktig klassiker den med. Varsågod, man måste ju bara dela med sig av sådan briljans oavsett om det redan är gammal skåpmat eller ej.

Adde:haha ja jag såg den med. obegriplig och mycket rolig. haha nationalsången den var bra. shit vad längesedan det var.

Larsson i Majorna sa...

On noon on wednesday I'm gonna be leaving a watermelon pineapple treasure inside of Liam Neeson.

Fuck, jag som precis skulle börja titta på The Grey.

Anonym sa...

Ja jädrar. Ansiktsburk hade jag helt glömt. Ryska natonalsången är fin den med. Sök på youtube med er.

Anonym sa...

Den första med Mitt Romney var riktigt bra, särskilt "sången" i slutet var härligt skruvad ;)