måndag, februari 06, 2012

Tabacman

Idag tog jag steget och blev en Tabacman. Fullt ut. Känns härligt. Har mummat mig med både deostick och after shave. Möjligen var jag aningen generös vid appliceringen, för jag har dragit på mig ett rejält skallebank. Klassiskt nybörjarmisstag. Är inte van att lukta så mycket man. Borde nog ta det lite försiktigt, ta en dusch och börja om, för det är kraftiga grejer det här. Inget för spröda pojkar.


Har kittat upp ordentligt. Med deo, duschgel, after shave lotion i tre olika storlekar, balm, eau de cologne, eau de toilette och raktvål. Ska berätta mer om det en annan gång.

Jag minns när jag blev högstadiemogen och önskade mig Fahrenheit och Van Gils i julklapp. Inget annat. En äldre kompis i åttan, mer vis av livserfarenhet, hade nämligen hållit en föreläsning för oss juniorer. Det var det som gällde ifall man ville fånga damernas uppmärksamhet när man gick på diskotek för att svänga lite. Särskilt om man ville ha ens en mikroskopisk chans att få fingerpulla. Och det ville man. Så en bit in på höstterminen var första punkten på önskelistan huggen i sten. 

Gissa då om det var en besviken Mikael som satt där på julafton med ett stycke Old Spice-deo och en flaska Tabac after shave i händerna efter paketöppningen. Faaaen!!! Jag skulle ju ha precis alla odds emot mig om jag bjöd upp en flicka att dansa tryckare till Scorpions – Wind of change och mot förmodan skulle få ett ja. Om jag kompletterade mitt acnesvullna anlete med att dofta likadant som kemiläraren Smek-Reine skulle den amorösa delen av mitt liv hinna begravas innan den ens hann se ljuset. Det var ett faktum.

Farsan hade nog undrat varför i helvete jag ville gå runt och stinka violtabletter och istället gått helt och fullt på sina egna preferenser. Valt det manligaste han kunde komma på. Något för förlädrade Marlboromän och gruvarbetare. Således föll lotten på Tabac. En fragrans självaste Chuck Norris inte var man nog att bära. Sådär soft när man just fyllt tretton år och vill passa in till vilket pris som helst.

Men nu är jag mogen att göra som generationer av män och ansluta mig till detta arv. Från och med nu ska jag dofta Tabac. Det är ett ställningstagande och inte alls dumt. Från och med nu är jag en Tabacman.

17 kommentarer:

Jonas (SEX NOLL TVÅ) sa...

Viss igenkänningsfaktor!

"Tabacman", tänk det fanns en tid då Peter Wahlbeck var rolig på riktigt. Det var länge sedan.

mikebike sa...

Jonas: Vi är många som upplevt Tabac i allt för unga år.

Och ja. Han har varit extremt bra i sina dagar. För ett par år sedan hade jag ehhh... nöjet att jobba med honom i ett reklamprojekt. Då var han fortfarande sjukt jävla rolig.

Jonas (SEX NOLL TVÅ) sa...

Kul! Själv pratade jag med honom efter en stand up-föreställning i Sundsvall någon gång runt 1998. Han var ganska trevlig först och han gillade att jag refererade till TV für alle och sådär, men jag var väl lite väl berusad och tjatig för att han helt och fullt skulle uppskatta det hela. "Nu ska jag gå och prata med mina kompisar" har jag för mig att han avrundade vårt samtal med.

Anonym sa...

Härligt! Jag stoltserar med en samling med både Tabac, Aquavera och Old Spice. Finns inget fetare än att kladda på sig rikligt med starkt påträngande cologne och smyga ut på dansgolvet, där det snabbt bildas ett tomrum kring en så man kan ta ut rörelserna ordentligt ;)

mikebike sa...

Jonas: haha, ja och det kan man väl fatta :)

Anonym: nä det är det mäktigaste. aquavera? inte brut 33?

Spader Ess sa...

Sportade också Tabac ett tag i mitt liv. Kanske skulle återuppta bekantskapen nu när man har åldern inne...

.perpotator sa...

Det där har jag druckit tillsammans med fanta. Sen tankade jag min zippo med det också. Bra till mycket med andra ord.

Anonym sa...

Känner igen allt så väl.
Tycker fortfarande att Tabac luktar Pappa på ett maligt sätt, men man kanske skall våga ta steget nu så att vår efterkommande även dom får samma chans till "ordentlig" luktuppfostran.

Måste man ha valkar i nävarna för att lukta Tabac? isåfall går nog Tabac mot en långsam död.

Upp på barrikaderna för Tabacens bevarande! (Här skall handlas)

Johan I Majorna

Anonym sa...

Hel grejen med 1980-talets deodorenter var blandningen.

Om man kan tänka klart efter inandning är det för lite eller för få dofter.

Hur fasen tänkte de där tjerena som stog ut med detta på den tiden? De kanske inte kände dofter som bara var på en skala upp till 100% pga all hårspray förhoppningsvis.

-Luca

Mi sa...

Min man använde alltid Tabac, idag är jag skild...

mikebike sa...

spader ess: thattaboy

.perpotator: mmm bra till mycket. särskilt luktagott.

Johan: Ohhh yeeeeah! Jag gillar det där med barrikaderna.

Luca: du har en skev bild av Tabac original - det hör jag det.

Mi: Oj... så kan det gå. Ville han skiljas när du inte supportade hans val av luktagottvatten?

Erik F sa...

Fylligt rakvatten utvecklat i efterkrigstidens Tyskland. Kan det blir mer manligt? Skulle vara mustasch och en riktig Hockey, men det är ju inte försent att odla dessa accessoarer.

Då är det bara att skaffa en flaska "4711" från samma firma åt J så blir den tyska doftbilden komplett hemma hos er.

missis.li sa...

Vill göra dig medveten om att varenda 60+ flicka kommer att andas in dig med djupa suckar;)

TonkMädel sa...

Skämt åsido: din informant hade verkligen helt rätt om Fahrenheit om det är tidigt nittital vi talar om. En kvarts-generation efter var det CK vill jag minnas, därefter tappade jag intresset. Jag har ingen aning om vad gossarna förväntas lukta nu. Dels är jag gift och dels får jag huvudvärk av nästan allt lukta-gott.

Maria sa...

En Tabacman för mig är någon som dricker Tabac...

Jag jobbade på en Konsumbutik där en alkoholiserad man ständigt köpte Tabac och drack upp.

Anonym sa...

Ah! Minnen!

http://www.trumtrum.se/com/projects/tv4alle.htm

Blogger sa...

Are you paying over $5 per pack of cigs? I'm buying high quality cigarettes at Duty Free Depot and I save over 50%.