lördag, februari 18, 2012

Laddade ord

Nu kläckte Josefine precis ur sig att det finns ett ord hon inte kan höra utan att tänka snuskiga grejer. Sås. För henne är sås ett så kallat laddat ord. Därför försöker hon undvika att säga det utan prefix, i den mån det är möjligt. Béarnaisesås är alltså helt okej att säga. Hollandaisesås också. Den lilla förstavelsen desarmerar således laddningen i såsen.

Skulle hon t.ex. under en middag råka säga att hon vill ha mer sås, eller skicka såsen, så tänker hon att alla andra tänker att hon tänker på att de tänker på sperma. Att det är underförstått att det lika gärna kan betyda det. Som sås. Därför försöker hon alltid vara specifik när det kommer till såser. Definiera såsen. Såvida det inte rör sig om bechamelsås för då tänker hon på sperma i alla fall. Problem uppstår när hon inte vet såsens exakta karaktär. Är det portvinssås eller rent av madeirasås vill hon ju inte göra bort sig och säga rödvinssås hursomhelst. Då måste hon säga sås och sedan lämna ämnet fortast som möjligt. Hon vill ju inte framstå som pervers.

Själv har jag precis lika svårt för att bruka ordet sav under avslappnade former.

Vilket/vilka är era laddade ord?

22 kommentarer:

PappaBand sa...

Jag har, av goda skäl har det visat sig, en Freudisk skräck för sammanblandning av "finna" och "hitta" vars sammansättning blir skräckfyllt intressant i sociala sammanhang...

Camilla sa...

Stånd.

Jag fattar att nästan alla andra fattar att det är ett godisstånd eller ett marknadsstånd men jag tänker bara på en erigerad penis.

Anonym sa...

Att komma, eller ha kommit. Låter bara så sjukt sexuellt i mina öron. "Jag kom försent". eller
"Var är Erik?" "Han kommer snart". Eller "Anna kom inte på träningen". Har inte lyckats hitta lika fina omvägar som Josefin. Får jobba på det.

Six sa...

"Sätta på", "sätt på"... Går inte för sig att säga. Sätt på TV:n liksom. Nej tack.

Fifi sa...

Sats, komma, sätta på, styv...

Hanna sa...

Åh, Josefine <3

Alltså dynamiken i att läsa båda era bloggar.

Johanna sa...

"såssnipa"...

Anonym sa...

Detta är ju rätt knas men ordet 'lukt' fixar inte jag. Tänker bara på f*ttlukt när jag hör det ordet, hur det än används. Spelar ingen roll om nån tycker det luktar illa, känner kaffelukt eller tycker att en parfym luktar gott. Jag tänker bara på en sak.

Märker nu när jag läser vad jag skrivit hur perverst detta låter.

mikebike sa...

Pappaband: hahaha jag fattar grejen. Och nu har jag fått det på hjärnan. Fan.

Camilla: haha ja fan det är samma här inser jag nu.

Anonym, six och fifi: hahaha fan också inser nu att såna här biktinlägg är livsfarliga. Man får många nya laddade ord.

Hanna: haha ja jag måste bli bättre på att outta henne. Eller hur? :)

Johanna: brrr tur det är ett ord man förhållandevis behöver använda.

Anonym: hahahaha. Så jävla roligt. Måste du vara anonym?

Frida sa...

Jag klarar inte av ordet dosa.
Det är ett av de vidrigaste orden jag vet. Associerar det med så mycket, mår nästan lite för dåligt för att utveckla det nu. Får göra det någon annan dag.

Men ja, dosa. Fyfan.

Morran sa...

Jag kan inte, som en rest sen jag var 12, säga "Jag kommer" bara. Jag måste säga "Jag kommer till dig" eller något sånt.

Och våt. Våt är.. Nej.

Morran sa...

Och Johanna som kommenterade med "såssnipa". Jag tänker "sås-snippa" och så är allt förstört. Jag får döpa vår fina såssnipa som vi har hemma till något annat. Agda kanske.

Andreas sa...

Inte riktigt samma grej, men jag kan inte höra ordet "genus" utan att tänka på "anus". Genustänkande, genusperspektiv.. ja, ni fattar.

Anonym sa...

Samlad. Alltså inte riktigt, men nästan. I mitt jobb skulle jag skriva (och säga) samlad bebyggelse titt som tätt, och då fick jag koncentrera mig så det inte skulle bli samlag. Rätt fånigt, men kanhända hade nån som bestämmer samma problem. Nu är termen nämligen ändrad i plan- och bygglagen till sammanhållen bebyggelse. Det är svårare att skriva fel på... /Bellaciao

adde sa...

2. Tvåan.

Usch!

Den där Andreas sa...

Haha Mike! Jag kommer ofrånkomligt att tänka på den här mousserande drycken som finns på systembolaget. Vad tänker du kring den?

ullebengtsson sa...

Termos.
En bartender använde det istället för penis och på den vägen är det.

Sara sa...

Jag tycker att sås är jobbigt av en annan anledning. Under en föreläsning så refererade en föreläsare konstant till att sår såsade sig som omskrivning för att de varade sig. Vi har också en sårslev för att gröpa ur sår efter tandutdragning (pluggar till tandläkare) vilket gör att jag inte kan säga såsslev längre utan att helt tappa aptiten.

Johanna sa...

Haha, älskar att läsa kommentarerna här. Sårslev var ju det äckligaste på länge faktiskt (speciellt i kombination med beskrivningen...hua).

Jag kan inte använda ordet slak. Min kära mor säger till exempel "jag känner mig lite slak" om hon menar att hon är förkyld/trött eller så. Känns lika konstigt varje gång att svara "men usch då".

Anonym sa...

Säd. Alltså vete, havre, osv. Jag är dessutom uppvuxen på bondgård...

Fisken sa...

En kollega rodnar varje gång jag skickar en <:-p alltså en smily med partyhatt. Hon är helt pervers tydligen?

Anonym sa...

Hört liknande från en bekant. Men det har väl med att kvinnans kön har ersatts med snippa? Vilket jag bara trodde var slang.

För mig använder man en snippa till att hälla upp sås med. Kanske är helt ute och seglar.
Men såssnippa eller snippa att hälla upp sås med är nog mest 50+ som känner till.

Har man inte barn så tror jag inte många 50+ vet att 'snippa har ersatt ordet vagina.,inte ersatt men iallafall officiellt ord