tisdag, februari 21, 2012

Cravingz

Sitter på jobbet. I väntan på ett kvällsmöte. Har inte ätit middag än och jag känner hur någon annan stackars övertidsarbetare på bygget sitter och moffar i sig hämt-thai en bit bort. Mmmmm... hämt-thai. Det väcker mina mörkaste cravingsidor. Ännu värre. Det väcker den glada tjockisen i mig. Han som säger: "Köp en storlek större killen, lyssna inte på dom, träna kan du göra när du blir fyrtio, ta en semla till". Min inre tjockis är en översittare som säger skit på dig till ämnesomsättningen. Jag hatar den jäveln. Han är jättestark och har dragit ner mig i fördärvet så många gånger förut. Han dominerar mig.

Igår började jag träna. Igen. I soffan efteråt ljög jag för mig själv och Josefine. Sa att det kändes så jävla gött att vara igång igen. Att jag var sugen på frukt. Jag är aldrig sugen på frukt.

Deppigt. Det är ju ändå årets största högtid idag. Semmeldagen. Jag vägrar att säga fettisdagen. Det är så förnedrande. Fettis. Vaddå fettis? Bara för att jag diggar kombon grädde och mandelmassa på en bas av kardemummabulle. Fettis hit och fettis dit. Rub it in liksom. Semla är finare. Mmmmm... semla. Men jag har tyvärr ingen semla att se fram emot. Bara ett glas vatten med bubblor. Bubblorna är mitt Hawaii.  

9 kommentarer:

Josefine sa...

Tänk då på det deppiga i det här: vi bor 50 m från stans bästa semlor (det säger ju Metro!) och vi missar semmeldagen!!! SJUKT JU!

PappaBand sa...

SÅ här träningsförnekare och knubbisar emellan kan vi väl ändå enas om att det faktiskt heter Fastlagsbulle?!

mikebike sa...

Josefine: fattar du inte att det var ett rop på hjälp. jag ville att det skulle stå en semla och vänta på mig. jag ville bara inte ta beslutet själv.

Pappaband: Knubbisar emellan... hahahaha usch. Javisst kan vi säga fastlagsbulle... som i 1800-talet ringde och ville ha tillbaka sin fastlagsbulle.

Annelie sa...

Haha! Sitter och fnittrar i igenkänning. Men om det kanske rent semantiskt kan vara till någon hjälp så tror jag att det är fet-tisdagen som avses och inte fettis-dagen.

Anna sa...

Satsa lite lägre än att "börja träna". Gå till jobbet, sen ökar du på lite. Man sackar på en gång annars.

Lina & Emily sa...

Hej!
Håller helt med dig, "skönt att vara igång IGEN...." Igen ja... Jag är en sån där veckotränare. Tränar ihärigt en vecka typ, speciellt en av dagarna. Hur fan kommer man igång på riktigt?! Ta du dig en exra semla iaf och må gott!
Mvh Lina

Kika gärna in på min och Emilys blogg! www.positivaarne.blogg.se

adde sa...

"I soffan efteråt ljög jag för mig själv och Josefine. Sa att det kändes så jävla gött att vara igång igen. Att jag var sugen på frukt. Jag är aldrig sugen på frukt.

Du är helt fenomenal! Sådana här pärlor får mig att rysa lite.

mikebike sa...

annelie: tyvärr är semantiken en klen tröst. men tack ändå :)

anna: tell me 'bout it

lina: det ska jag absolut ta och göra. kolla bloggen alltså. semlan fick jag avstå.

Adde: jag blir lika glad varje gång (och det har blivit rätt många gånger genom åren) du lyfter ett stycke och berättar att just det gillar du. ofta sammanfaller det med något jag själv gillar. jag fnissade själv när jag satte det på pränt för det var så ärligt och helt utan eftertanke. jag tror vi har väldigt lik smak när det kommer till text. Tack.

TonkMädel sa...

Är man inte sugen på frukt så är man inte. Får man i sig plantmaterial med resten av sin mat finns det ingen anledning att äta frukt man inte vill ha. Inte nog med att man får tacka nej till var tredje semla man vill ha - man ska straffas för det med ett tandköttskryllande äpple också? I helvete.