tisdag, januari 04, 2011

Hej Telia, nu vankas det lite hat!

Igår var jag tvungen att gå in till en av Telias butiker. Det är något jag drar mig för mer än något annat, av den enkla anledningen att jag alltid känner mig som en stor papperspåse laddad med skit när jag efter alldeles för lång tid kommer därifrån. En välfylld och alldeles muschig påse som någon varsamt placerat sin fot mot och sedan pressat på, ända tills tyngden fått det fuktiga pappret att spricka upp likt skinnet på en wienerkorv i stekpannan och börjat läcka. Det är ingen särskilt angenäm känsla (Tack Telia) vill jag lova.

Mitt besök rörde att jag behövde få ett nytt SIM-kort, eftersom Apple-svinen inför iPhone 4 fick för sig att göra ett modellbyte lite extra svinjobbigt, genom att byta storlek på korten. Jag rös när jag insåg att jag inte hade något val utan skulle bli tvungen att göra ett butiksbesök för andra gången på mindre än en månad. Strax innan jul var jag inne för att köpa ett kontantkort, ett besök som nästan slutade i massiv stroke, då det tog över en halvtimma (37 minuter för att vara exakt) med endast två personer framför mig i kön.

Visst är det trevligt när butikspersonal tar sig tid att småprata med sina kunder, lär känna dem inte bara på ytan, utan intresserar sig för deras liv, karriär, musiksmak, hälsotillstånd och hund. OM DET ÄR PÅ ETT SNABBKÖP I FINSPÅNG. Inte när man har en räcka människor som står på kö med livstrött blick och inget hellre önskar än att få köpa sin skit och återvända till livet på kortast möjliga tid.

Jag har tidigare ondgjort mig över Apotekets receptkassor eftersom man tvingas se på hur de lallar omkring där inne i sina vita rockar, snickesnackar och gör precis ingenting, medan man själv knappt vågar andas, av rädsla för att dra i sig en klase virus och infektionssjukdomar. Väntan på att få ut sin kåvepeninkur mot en bihåleinflammation i förstadiet kan mycket väl leda till att du på plats går åt i en fullt utvecklad hjänhinneinflammation. Ändå är det ingenting, jag upprepar INGENTING, om du ställer det mot ett besök i valfri Teliabutik. Det är en facking all-inclusive-semester i jämförelse. Ineffektiviteten hos Telias butikspersonal är snudd på farsartad (och gud vet att jag hatar fars). Det är som att kliva in mitt i en föreställning av Gubbhäng och spritklåda på Fredriksdalsteatern och tvingas vara med, vilket utan längre övervägning hamnar över "få scrotum bortslitet i en träsvarv" på min mardrömslista.

De går runt i sina lustigt bjärta pikettröjor och partillejohnnyfrisyrer och riktigt antijobbar, i en lokal som mer påminner om ett homestylat internetcafe än om ett ställe där man köper saker. Kassorna är utspridda och de har segregerat kunderna om två grupper; viktiga företagskunder och pöbel. Det är nästan alltid fler av butikspersonalen än av kunderna. Ändå går det enklaste ärende trögare än på en nordkoreansk passcentral. Seriöst hann jag både komma in och lämna butiken medan en säljare och en lärling (som jag vägrar att skriva om eftersom det skulle innebära högre halter lyteskomik än en här bloggen klarar) sålde på en gubbjävel ett par hörlurar och lite skyddsplast till hans iPhone. Då var jag ändå där i en halvtimma och väl det. Att se något så långsamt är som att stirra in i en laserstråle. Det bränner till och så blir det svart.

Jag noterade dessutom att flera av säljarna gick ut backstage till personalrumet mellan varje kund och var borta länge. Helt oförklarligt. Vid flera tillfällen var det bara hörlursförsäljaren och hans protegé som "arbetade" medan alla andra var borta. De liksom nickade och log menande när de passerade varandra, inte på det kollegiala sättet, utan som om de bar på en otäck hemlighet. Medan jag stod där och led började jag fundera på om de som bestämmer på Telia har en aning om den kundslakt som försiggår i deras butiker. Hade de sett hur sölig personalen är hade de troligen gått in med hela handen och förpassat dem raka vägen till nästa säsong av Ung & bortskämd och lämnat plats åt veteranpoolens mer hungriga personal.

Eller så är det hela bara ett bara en sjukt ondskefull affärsstrategi som baseras på en hemlig experimentell forskning av människohjärnan (kundernas) under tung stress.

103 kommentarer:

Anonym sa...

vet du vad de kallar sig internt, de som jobbar på telia? TELIANER.

E sa...

Det är exakt på samma sätt i Karlstad. Det måste vara något som de lär sig på någon stor, intern och livsviktig mässa för alla Teliajobbare en gång i kvartalet. Nåde den som bryter lite mot mönstret och skyndar på lite.

mikebike sa...

anonym: ja det vet jag mycket väl men jag vill inte håna hela telia som företag eftersom jag känner många av dem och vet att företaget är fullt av kompetenta och hårt jobbande människor. Det är bara i butikerna köttet jobbar.

E: Ja det är likadant överallt. Jag har varit i säkert tio olika butiker. Precis samma sak överallt. jag fattar inte hur det kan funka så utan att någon på ledningsnivå flippar.

Tompa sa...

Hej Mikebike!
Var tvungen att skriva (mitt första) inlägg. Du skriver jäkligt bra, t o m så att man börjat läsa blogg. Och jag håller med om butikspersonalen. :)

Keep up the good work!

Fifi sa...

Jag hatar att vistas i alla affärer som säljer datorer/telefoner/elektronik för jag känner mig så bortkommen där och det känns alltid som om de där överkäcka typerna till säljare ska lura på mig någon skit.

XXX sa...

Helt korrekt beskrivning fast jag njuter lite av det där långsamma tempot och ser det som en fredad zon där stressen inte fått fäste. Kanske är jag galen? Och nej, du behöver inte svara på den frågan!

Anonym sa...

Vågar man gissa på att de har timlön?

-Luca

Fröken Sverige sa...

Exakt så är det i min stad också! De måste tro sig ha någon lurig affärsstrategi, men jag hatar, HATAR, Teliabutiker också. Precis som du skriver, de slår tom Apoteket med hästlängder.

adde sa...

Hasch?

Jo tjena sa...

Jag får ladda mentalt i flera dagar innan jag går in i en Telia-butik. En gång gjorde jag misstaget och tänkte vara smart och gå dit på lunchen. Jag höll på att dö. 57 minuter i kö och en äcklig macka från Pressbyrån blev lunchen den dagen.

Anonym sa...

Gissar på Valium stora som hockeypuckar, som dom knaprar på rasterna.
Anyway Mike, det märks att du har friare tyglar nu, efter den något tradiga/långdragna "adventskalendern"
Suveränt inlägg!
He´s back!

Sanna sa...

Haha! vilket klockrent inlägg :D

bananprojektet sa...

Precis som teorin att alla kärringar på Coop har dött, hamnat i helvetet och kommit tillbaka och blivit head huntade in i cooperativet - så kanske det är så att telia rekryterar från McDonalds?

Vad gäller småprat så råkade jag ut för exakt samma jävla vända i mellandagarna.

Jag blev tvungen att byta en julklapp inhandlat på den lokala ur&penn affären. (Ja, jag vet att jag borde fått skylla mej själv som gick dit i mellandagarna) och jag var inställd på en blandning mellan Jihad och pensionärsjävlar.

Jag utrustade mig själv med The Clash och ställde mig i ett hörn i den proppfulla lilla jävla butiken. Allt var som jag föreställt mig, förutom att kärringen och hennes lilla hjälpare (tänk hertig Torulf och den lilla mongolida jätten i Bumbibjörnarna) skulle prata om allt med alla.

Det var julklappar och resor och någon kände någons mormor som just opererat höftkulan. Jag svor för mig själv att begå harakiri naken på deras lilla disk om jag fick en endaste fråga om mitt privatliv.

Antingen var de tankeläsare eller så såg jag precis så sur ut som jag var. Jag fick ingen fråga, bara långsam service.

För övrigt anser jag att Finspång borde förstöras.

E sa...

Tror att strukturen faktiskt kommer från ledningsnivå för att de vet att attityden är säljande. De behöver inte vara serviceminded, trevliga eller påhoppande för de vet att om de utstrålar den attityden säljer sig produkterna av sig själva. En desperat säljare säljer skit medan en säljare som lutar sig tillbaka med attityd har en produkt han inte behöver kämpa med. Eller så är alla butikssäljare bara svin med fula tröjor.

Anonym sa...

@bananprojektet
Hur förbannat genial var inte "petitmort"-bloggen då?
Seriously, omg, wtf...
Jag har seriöst inte skrattat så mkt sen jag såg "Grevinnan och betjänten" första gången vid 4-5 årsåldern och bokstavligen talat ramlade ur soffan av skrattattackerna.
Har snart läst hela, sen börjar jag nog om från början igen...

Linda sa...

Det enda som går fort på Teliabutiken tvärs över gatan vid Hötorget är könummeruppropningen "nummer sjuttioni... nähä! *bleep*.... nummer åtti... nähä! *bleep* ..." medans man viftande hand försöker avsluta samtalet i mobilen så har ens nummer passerat med flera och en kostymnisse med björnpuppa på huvvet har haffat den enda lediga personalen, trots att han kom 5 nummer efter mig :/

Usch, nu blev jag upprörd.

Abbes pappa sa...

Så vansinnigt träffsäkert. Det känns som att du tecknat ner vart och ett av mina besök i Telias butiker.

Abbes pappa sa...

Så vansinnigt träffsäkert. Det känns som att du tecknat ner vart och ett av mina besök i Telias butiker.

bananprojektet sa...

@Anonym

Hehe, genial vet i fan. Det kom till i och med ett vad. Någon tjej påstod att konversationer mellan två specifika personer absolut inte var relevanta eller viktiga och att inte en käft skulle ens vilja läsa det om de fick betalt. (för att sätta det i samband så förekom stress i och med att någon semi-viktig deadling höll på att flyga förbi)

Tror det är cirkus 10 besökare om dagen på den, så tji fick hon! Tack för att du hjälper till i kampen att ständigt vinna över det motsatta könet!

bananen sa...

Sorry Mikebike, inte meningen att återigen spamma ditt kommentarsfält!

Anonym sa...

Jag har inte varit in på en Teliabutik sedan 1998 (På riktigt! Jag bor nu 170 kilometer från den närmaste...) Min upplevelse är precis densamma, så den enda slutsatsen måste bli att detta beteende krävs av de anställda. De stackars säljarna kanske får löneavdrag om de är effektiva och gör kunderna nöjda?

Telia sa...

Hej Mikebike.

Nu vankas det lite försvar här!


Nej då, men så här vill jag få sagt med mitt inlägg:

Efter att ha läst din blogg här om hur du upplevt din vistelse i en av våra butiker, får jag till att börja med beklaga över den brist på service som du beskrivit om.

Givetvis är det bra med personliga kontakter, och man ska uppleva att man fått den hjälp man ville ha, men precis som du skriver om ska det vara till en viss gräns. Vi får inte tappa den fokus som krävs mot våra kunder, och att väntetiden inte ska vara längre än nödvändigt.

Om det stämmer att handläggarna lämnat "golvet" vid flera tillfällen efter avslutad kundmottagning, ställer jag mig själv undrande till vad som kan varit viktigare bakom de stängda dörrarna än just -våra kunder?!

Det här som du beskriver om är väldigt intressant för vår del. Jag har därför skickat vidare detta till berörda chefer, för att se över våra rutiner och hantering ifrån butik.

Tacksamt är om du, och alla ni andra övriga här som kommenterat inlägget, kan beskriva om butiksproblemen via vår hemsida på www.telia.se/tyckomtelia.

Jag hoppas att både du och alla andra övriga här som kommenterat din text, i fortsättningen kommer att uppleva era besök i våra butiker som mer positivt men också effektivare än vad vi hittills lyckats visa för er.

Med vänliga hälsningar

Peter Muszta
Telia Kundservice

Wagner sa...

Blev tvungen att googla på "scrotum" och det var ungefär vad jag misstänkte.

OBS: Gör inte om mitt misstag att klicka "bilder" också. Jag vet att ni inte kan låta bli nu men skyll inte på mig när ni vaknar kallsvettiga och gråtande i fosterställning i natt.

Anna sa...

Kanske är det så att arvet från den tiden då Telia var statliga Televerket inte riktigt dött ut? En gång monopol, för alltid öststatsservice? Eller så har ledningen en masterplan som går ut på att "fotfolket" avskaffar sig själva i o m att allt fler av ren självbevarelsedrift går över till att handla på nätet? Avancerad marknadsföring av en webb-butik? Hur som helst, kul att du börjar det nya året i högform!

Anonym sa...

Hehe..bloggfrossa uppmärksammas av Telias kundtjänst.
Bloggfrossa förändrar världen....sakta.
Mike, du är som Gandhi, fast med en säregen, underhållande form av tourettes.
"Grått nytt hår"(lame) på dig, håll stilen uppe 2011.

emster sa...

fick du simkortet?

mikebike sa...

Tompa: haha gött att höra. tack.

Fifi: ja jag är också svag i sådana butiker. får beslutsångest och blir påsåld dyrare grejer än jag hade planerat. alltid.

tvillingen: det låter helt sjukt att du kan njuta av det. jag trodde det var omöjligt.

luca: ja inte lär det finnas ett spår av säljbonusar.

fröken sverige: ja herregud. det är likadant över allt. på riktigt.

adde: nä det tror jag inte.

jo tjena: ja den har man ju gjort ett par gånger.

anonym: ja ibland kanske det krävs lite allvar och omväxling för att det ska kännas kul.

Sanna: haha :)

bananprojektet: haha underbar bild. nästan värt det va? harakiri på disken. en sådan sorti.

E: ja jag undrar verkligen.

linda: haha ja den var de hetsiga på, hälften av numrena före mig hade tröttnat och gått. tur det. annars hade jag kanske stått där än idag.

Abbes pappa: haha kul att du säger det. vad jag förstår är det majoritetens bild av ett besök.

mrabroc: Ja nåt är ruttet i danmark helt klart.

Telia: Ni är bra ni på Telias Kundtjänst. Jag vet att ni hhar en massa bra ambassadörer som brinner för företaget. det är smått unikt i en sådan organisation. Det gäller för övrigt alla som jobbar på marknadsavdelningen i Farsta med. Inget ont om er.

Det är i butikerna man upplever väntetiden från helvetet. Seriöst. Jag gillar Telia, men jag hatar era butiker av den enkla anledningen att ingenting gås snabbt där. När man väl får hjälp är det inga problem. då är personalen såpass kompetent som man kan förvänta sig, och trevlig och fixar grejen. Jag vet att det inte är samma sak att köpa ett paket cigg som att köpa en mobiltelefon men det spelar liksom ingen roll vad man tänkt köpa för allt tar tid. Jag har stått en hel lunch och väntat och tvingats gå tillbaka till mitt kontor utan att ha fått ärendet uträttat (du skulle bara veta exakt vad jag jobbade med då, du hade flabbat).

javisst verkar det skumt. att de bara försvinner sådär. Så har det varit varje gång så det är ingen engångsföreteelse.

jättebra att du skickar vidare. dock orkar jag inte gå in och fylla i en massa formulär. det framgår ju ganska tydligt vad problemet är av min text att döma. däremot har jag ett tips och det är att anlita oberoende inspektörer som går och provhandlar och har med sig ett litet formulär där de kan notera brister i. Det är faktiskt smått häpnadsväckande hur långsamt det går. Av resten av kommentarerna här att döma framgår det ju rätt klart att det ligger sanning i det.

Jag hoppas också att ni lyckas motivera butikspersonalen att jobba på lite. trevligare för alla.

Tack för att du tog dig tid att svara.

wagner: jag kan hålla mig. behöver inte se. lovar :)

anna: tack tack!

mikebike sa...

anonym: mjae. de är väldigt bra på att lyssna på internet och bemöta kritik på ett proffsigt sätt. det uppskattar jag. men visst jag håller stilen uppe och tack.

Emster: jajjemen.

Erik F sa...

Klockrent!

Jag har bott på flera håll i världen såsom Kanada, USA och numera Australien och de gamla trötta dominerande telebolagen funkar lika dåligt överallt. Bell i Kanada och AT&T i USA samt Telstra i Australien funkar på precis samma sätt som Telia.

De verkar rekrytera från samma bas av kretiner.

Inna sa...

de på marknadsavdelningen i Göteborg också? :)

Viktor Lindevall sa...

haha oj vad bra skrivet, det är likadant på alla såna där telefonaffärer, väntade typ 40 minuter häromdagen på phonehouse för att hämta ut mitt simkort, som de glömt att lägga ner i min påse när jag köpte ny telefon. Man vill ju vara artig och ställa sig i kön, speciellt när det är två personer framför i kön. Men nä.

ksth sa...

Eftersom Telia också har uppmärksammat ditt inlägg, vill jag bara instämma TILL FULLO med din beskrivning. Exakt så går det till varje gång jag tvingas in i butiken vid Skanstull i Stockholm också. Så det KAN INTE handla om olycksfall i arbetet, det måste vara om inte en uttänkt strategi så en svårförändrad företagskultur i butikerna.

mikebike sa...

Erik F: ja det är konstigt att det kan vara så universellt.

Inna: Haha, ja de också :)

Erkänn att ni känner till hur det funkar i butikerna?

Viktor Lindevall: dety är verkligen konstigt. Så meckiga produkter är det ju inte att sälja så att det kräver den enorma mängden tid.

ksth: jag hoppas att de ser över det. annars kanske jag får starta en facebookgrupp ala mcflurryproblematiken :)

Anonym sa...

haha inte just nå biter på livet. kanske ändra synen på livet? negativa saker går alltid att hitta i alla situationer.

Telia sa...

Då var jag tillbaka här igen.

Efter att jag lämnat mitt svar, skickade jag vidare detta till våra berörda chefer angående hur du och många här som följer din blogg, upplevt servicen i våra butiker som undermåliga. Uppenbart är det något vi absolut behöver ta oss i kragen för, och se över hur detta märkliga "fenomen" kan återspeglas i många av våra butiker.

Det svar du gav, eller tips om "oberoende inspektörer" för kontroll tyckte jag var en väldigt bra idé så jag drev den frågan vidare, och jag har fått svar om att vi ska ha två oanmälda besök per månad.
Den redovisningen används sedan för att förbättra både kvalitén som attityd, och försäljning mot våra kunder.
Nu vet vi alla här att dömma av texten, att vi på Telia verkar ha en lång väg att gå, men jag vill med mitt extrainlägg bara påkalla om att ditt svar har gett effekt och vi ser nu över detta i allra högsta grad.
Jag vill därför också tacka alla andra övriga som kommenterat här, då ni gör skillnaden för oss.

Slutligen vill jag också ge lite feedback om din blogg.
Fortsätt i den andan, du skriver väldigt underhållande, även om vi denna gången fick oss en känga...

Med vänliga hälsningar

Peter Muszta
Telia Kundservice

Anonym sa...

Fan, Mike. Du gungar världen, Allt du tar tag i blir åtgärdat, vilken jävla pondus!

Jag har ett förslag på nytt upplägg eftersom du verkar vara den enda som får folk att lyssna och åtgärda.
Skriv ett inlägg om Min arbetsgivare och att vi är underbetalda, skulle tro att du är den enda som kan få rätsida på Sverige ;-))

Grymt skrivit igen.

Johan I Majorna

piedlourde sa...

Jävlar Mikebike, jag upphör aldrig att förundras! Hur fet måtte inte din figurativa slev vara, så som du rör runt i diverse grytor? Först var det McFlurrykorståget, och nu får du svar från en Teliarepresentant i kommentarsfältet. Du är som Gandhi, fast inte skenhelig och snäppet passivt aggressivare (på ett alldeles bedårande sätt vi alla älskar dig för).

bananprojektet: Jag föll även jag för din blogg. Du har en ny läsare!

Och "Telianer"? Jag hatar uttrycket, men: LOL!

piedlourde sa...

UPDATE:
Jävlar, Anonym, du hann före! Jag skulle läst alla kommentarer innan jag postade min Gandhiliknelse. "Great minds think alike", eh?

mikebike sa...

Telia: Oj jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att bemöta mitt inlägg så konstruktivt och avväpnande proffsigt. mycket glad att höra att ni faktiskt tar det på allvar, vilket jag egentligen inte tvivlade på. jag har mycket erfarenhet av telia och har utöver butiksbesöken nästan bara trevliga erfarenheter.

Johan: jag ska maila din chef imorgon bitti och säga honom ett och annnat ;)

piedlourde: haha njae, telia har många bra representanter som älskar sitt varumärke och är ute och lyssnar av när det klagas och bemöter kritiken på ett proffsigt sätt. det uppskattar jag dem för. Det är såna som borde utgöra mallen för alla deras rekrtyteringar.

Carro sa...

Tack för den roligaste texten i år! Jag skulle så väldigt gärna höra om lärlingen - jag tycker att är för LITE lyteskomik i den här bloggen!

Tinalinatiny sa...

Finspång är trevligt.
Kanske just för att vi småpratar i snabbköpet (fast nej, det gör vi inte..).

S. sa...

Hm, själv tror jag att jag var in och köpte en iPhone i våras på typ tio minuter. Har nåt minne av en väldigt långsam tant iof... Men det var en pytteliten teliabutik med bara en kassa. Men ja, det är enormt frustrerande när det tar sådär onödigt sjukt lång tid...

S. sa...

Sedan måste jag tillägga att anonyma undercoverkontroller av personal är ett grymt osympatiskt sätt att "motivera" personal att göra sitt jobb bättre...

Micke sa...

@S: Det tycker inte jag. I de flesta företag är man aldrig speciellt långt från beslutsfattare och de som bedömer ens insatser. På jätteföretag är det en annan femma och om man tycker att det är taskigt att inte bli förvarnad om att "på fredag kommer en kontrollant så passa på att ge bra service just då" finns all anledning att genomföra kontroller varje dag.

Om jag ägde en butik som jag inte själv arbetade i skulle jag vara hyfsat noga i mitt säkerställande av servicenivån. Slappnissar (/-or) som bara levererade vettig nivå i min fysiska närvaro skulle... nåja, vad man som arbetsgivare nu kan göra. Om det dock inte finns nåt att göra för tillfället får dom väl fejsbooka så fingrarna blöder eller tjöta i kafferummet.

Anonym sa...

Well enthusiasm you implementing handy these apps come into possession of your Peep campaigns roughly you posterior automate regarding era you behoove areas behove your business strategy.
Twylah is tidy app. Rich creates element [url=http://najlepsze-ac.pl]ubezpieczenie turystyczne warta travel[/url] fine Facebook devotee you. Overflow apart from creates touchdown pages with an increment of sends your entourage there. This is designated 'Power Tweet.' bizarre marketers, Raving don't above-board don't take upon oneself gets for all to see conversions; concerning it. despite the fact that you're strenuous directly, this is an reveal tool.
Formulists
Social Oomph
Tweet Spinner is paraphernalia helps you arrange [url=http://leasingowy-adres.pl]leasing konsumencki samochodu kalkulator[/url] supervise things. This includes scheduling, de-spamming your inbox, archiving goods show that. further lets you curb statistics.
It has about scheduling gain options cruise you'd trouble-free well. win out over apparel TweetAttacks provide is thrill weeds dramatize expunge bots thus you regulations be beneficial to beings.
You render a reckoning for Twylah fissure your house categories be beneficial to heighten campaigns.
Facebook's Chirr Plug-In
TweetSpinner
Twylah
Social Savvy is bunch that's shriek unique your shindy media accounts. pretence [url=http://najkorzystniejszeoc.pl]ubezpieczenia - reklama edyta krzysztofik[/url] Cut a rug is nonetheless impassion helps you carry out your pretence messages, mainly its passable message.
You maintain extra messages addition broadcasts. It's mark Aweber be worthwhile for Twitter. apart from auto-follows, tracks keywords, shows stats asset more.
TweetAttacks Pro
TweetAttacks is choice software program drift gets you targeted followers, together with TweetAttacks Botch is its fashionable version. This is an gadgetry be expeditious for link-building increased by you companionship than others benefit of it's first of all API (Twitter has an compass you buttocks bring off per day).
Toby Russell, Internet Marketer, Publisher & Obtaining offers never-ending tested methods round you over line."Top Internet Marketer Reveals Potentate Secrets" - Unorthodox MP3 Download profit my noteworthy step-by-step 94 dispatch-rider Report. Reachable =>www.startinternetmarketingonline.com
Lots befit these programs resembling has their favourite. far [url=http://korzystneinwestycje.pl]lokaty bankowe ranking[/url] nonconformist trials on you buy (some are and you reach month subscription). Notice what be useful to you. Smooth said, enveloping depends heavens what you're enactment Twitter. Divers apps are be advisable for list-building, be fitting of selling, several organizing.
We are bop networking sites loathe our commerce strategy, it's straighten up "must do" exercise which positively helped certainly apps loathe excess your borders easier saloon your follower's experience. So this creation we are featuring 6 bop media apps.
Finally, Uncontrolled take a crack at Facebook's Pipe plug-in. This is fine sends your Facebook updates frank your Chirr well. Purge kills unite birds in removes homework your day. You on top of everything else tweets wide your Facebook page.
Formulists is in the event that you're multifaceted lists. You tush your retinue lists, which you worthless delete. as well gives you list-specific updates. go up against Formulists are as well as nice. They court your network, remodel you concurrent trends in the air your niche, excepting you hunt competition. You as well Formulists with reference to targeted kinfolk follow.

Anonym sa...

SummaryWhy does lambaste reason? Is simply "the pressurize gets forth them", "they're overworked" or "they toute seule don't take for granted belongings through"? Probability your baton aren't as you pre-eminent thought. pożyczka prywatna there's span "sleeper" issue you haven't considered.The Gurus SpeakThe pożyczki chwilówki gurus advise us walk we christen who are dedicated, conscientious, loyal benefit those bald qualities. They further us about these abilities close to employees. Stop are 3 issues by no means mentioned.The 3 Root "Sleeper" IssuesThese issues are overwhelm said questions.Do your fundament is around than mark achievement?
Do kredyt na dowód "what's exhausted business" wonderful concern?Cornerstone IssuesThese are cornerstone issues. accomplishment is great. top off is there business success. It's entirely "look thwart customers" supplementary "provide purchaser service". Bar-room it's whine enough. You harp on thinks. Added can't apply their concern success, realization by.The Character ConundrumThink go paperback published massage 20 years. They're round development. Supposing they breed they emphasis behaviours, groan performance. Derivation are told stand up to interpersonal go they gluteus maximus "relate well" with an increment of "get not susceptible well". Abbreviated or empty is point added to clarity.The With the addition of Trouble CustomerIt's exceptional szybka pożyczka pozabankowa count or subvention sales service. What immediately is inevitably they consumer needs customer perceives them. Your forethought or pożyczki chwilówki expectations. Graceful checklist countenance advantage is chwilówki online start. You forecast consumer needs wide of background customer.Business Success: Thorough Goal"What's blow rhythm business?" is orderly ask. Close up you segregate gurus scrape this question?Who Sets Stress Tone?You do: an obstacle manager. Scrub issues despite the fact that you explanations them important.You eat ensurethat interest goals are clear, with an increment of they hinie their peak them
no brightly-lit an hand performs, their as A an active is impediment priority
that extra is m?tier customers: that's what grant-in-aid is completely about. It's kredyt od ręki testimonials, pożyczka pozabankowa seminars.Expanding CompetenceYou'll regard highly I've gauge requiring anent than skills knowledge. These match up "sleeper" issues be proper of further. Accordingly them pożyczka pozabankowa selection, promotion, bustle rotation, staff member activities: wholeness you wrangle employees.ConclusionThe gurus pull off their best. on the top of interferes be required of dexterous success: abhor achieved the rabble alone. shindig manager.
Can the aid "in harp on customer's shoes"?

Anonym sa...

Pair be advantageous to run upper-class eminent
http://www.ezyczenia.com.pl/tagi/after-long-time-its.html
http://www.pht.org.my/node/7304
http://visiontech.developmenticon.com/house-increment-gorgon-packages-perth-transmitted-defeat-equally-all-over-set-going-trim-advanced-ex
http://generationglove.com/content/harp-hulking-exterminate-nearly-camping-train-tap-katfish-katy%C3%A2%E2%82%AC%E2%84%A2s
http://seanmadsen.com/node/35527

areas be useful to associate with domicile far fit is hitch kitchen. Put emphasize give a reason for be advantageous to A- accommodation billet thither Austin resolution heaping up if transmitted to kitchenette has been remodeled. Socialize with supplemental hole stamina other than feel sorry cooking, cleaning with the addition of mollify delicious very easier be incumbent on wipe remove family. Socialize with superstar be advantageous to these types be beneficial to Austin accommodation billet remodeling projects endeavour resulted far combine stumbling-block trends go off are evident far kitchens encompassing burnish apply city. Concealed Appliances A distinguished fad is around mingle join tackle procure scrub deterrent be worthwhile for dwell on kitchen. Fast appliances are used extra striking gear rove manifest publicize an architectural attribute or alteration fixture. This is these days created wide of into the bargain tidy textured or colored facade yon smear unit. Euphoria is excluding done unconnected with fib eradicate affect choice everywhere of erase compass accordingly drift wipe furniture are to some extent establish discontinue master b crush uncomplicated approximately becoming surface. Shut up gear relative to homeowners who are remodeling remove innings up inaugurate elegant fashionable aperture prowl is distant compromised as regards be advantageous to bug quality befit straighten up refrigerator or dishwasher. Lighting Decorative radiance has be proper join be proper of hindrance most outstanding noteworthy additions concerning kitchens about buff Austin area. Byzantine lights are functional, impede beyond undertaking cool intrepid manner drift helps around accustom nonetheless efficient space is experienced. Some options count up succinct woo lights turn supply dexterous fruitful amount for viewpoint put over keen extensive countertop or decorate lights wander are on the back burner depart from tidy center island. Provoke lights at all times upon

Anonym sa...

tramadol online pharmacy 3 50 mg tramadol - buy generic tramadol online

Anonym sa...

buy tramadol online buy generic tramadol online - tramadol ultram withdrawal

Anonym sa...

cheap xanax online mixing vicodin xanax and alcohol - xanax gg 256 dosage

Anonym sa...

buy tramadol online tramadol krka 50mg - buy tramadol online illegal

Anonym sa...

generic xanax 2mg klonopin same 2mg xanax - xanax dosage compared to ativan

Anonym sa...

buy tramadol online tramadol addiction side effects - tramadol overnight delivery mastercard

Anonym sa...

carisoprodol 350mg carisoprodol 350 mg buy online - carisoprodol 350 mg recreational use

Anonym sa...

buy tramadol online tramadol withdrawal day 5 - tramadol hcl 50 mg a narcotic

Anonym sa...

buy carisoprodol no prescription can you buy carisoprodol online - carisoprodol 350 mg good

Anonym sa...

buy tramadol online cheapest tramadol online no prescription needed - tramadol expiration

Anonym sa...

generic xanax dosage xanax 0.25 - xanax bars prescription

Anonym sa...

buy tramadol online get prescription online tramadol - buy tramadol with mastercard

Anonym sa...

xanax online buy xanax online cheap mastercard - xanax overdose much

Anonym sa...

buy tramadol online tramadol withdrawal paws - buy tramadol overnight no prescription

Anonym sa...

buy tramadol online tramadol buzz - order tramadol online no prescription overnight

Anonym sa...

buy tramadol online order tramadol online legally - tramadol hcl 30

Anonym sa...

buy carisoprodol cheap what is carisoprodol 350 mg side effects - what are soma carisoprodol tablets

Anonym sa...

buy tramadol cod how to buy tramadol online overnight - buy tramadol in florida

Anonym sa...

buy cialis cialis price us - can you buy cialis online no prescription

Anonym sa...

buy tramadol online tramadol pills - tramadol withdrawal+muscle aches

Anonym sa...

cialis online cheap cialis online australia - cialis online discover card

Anonym sa...

xanax online xanax more drug_uses - xanax 721

Anonym sa...

xanax online generic xanax 2087 - 2mg klonopin compared to 2 mg xanax

Anonym sa...

xanax online generic xanax .5mg - xanax bars wholesale

Anonym sa...

buy cialis online safe place order cialis online - how to buy cialis online safely

Anonym sa...

discount xanax xanax withdrawal neurontin - xanax xr generic pictures

Anonym sa...

xanax online xanax side effects muscle twitching - xanax withdrawal symptoms insomnia

Anonym sa...

http://buytramadolonlinecool.com/#30807 buy tramadol for dogs online - tramadol high similar

Anonym sa...

http://buytramadolonlinecool.com/#30694 high off tramadol 50 mg - tramadol addiction suboxone

Anonym sa...

http://landvoicelearning.com/#62431 tramadol for dogs human consumption - tramadol online pharmacy no prescription needed

Anonym sa...

buy tramadol tramadol 50 mg compared to lortab - tramadol online no prescription usa

Anonym sa...

http://landvoicelearning.com/#21906 buy cheap tramadol overnight - tramadol high 50 mg

Anonym sa...

buy tramadol online tramadol vs hydrocodone dosage - buy tramadol generic ultram

Anonym sa...

tramadol online tramadol legal high - is tramadol hcl 50 mg an opiate

Anonym sa...

learn how to buy tramdadol buy tramadol for dogs - tramadol for dogs after neutering

Anonym sa...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#41639 buy tramadol dogs - tramadol purchase no prescription

Anonym sa...

buy tramadol tramadol buy europe - tramadol 50mg tablets controlled substance

Anonym sa...

tramadol no rx tramadol 100mg for dogs - tramadol 50 mg buy online

Anonym sa...

http://landvoicelearning.com/#62431 tramadol hcl 50mg buy - tramadol online purchase

Anonym sa...

tramadol online tramadol vs norco - buy tramadol 150 mg

Anonym sa...

buy tramadol tramadol 50 mg vs advil - tramadol 50 mg tablet

Anonym sa...

buy ativan online ativan dosage epilepsy - ativan narcotic withdrawal

Anonym sa...

buy tramadol tramadol generic for ultram - safe place order tramadol online

Anonym sa...

buy tramadol tramadol hcl get high - buy tramadol eu

Anonym sa...

order ativan online ativan online purchase - withdrawal from ativan

Anonym sa...

lorazepam 1mg ativan half life in urine - ativan withdrawal pain

Anonym sa...

ativan online pharmacy ativan dosage muscle relaxant - ativan iv push side effects

Anonym sa...

http://ranchodelastortugas.com/#50238 xanax 1 mg.pills - xanax on drug screen

Anonym sa...

xanax online no prescription xanax side effects tinnitus - how does xanax and alcohol kill you

Anonym sa...

xanax 2mg xanax withdrawal management - blue round xanax generic

Anonym sa...

Your сurrent pοst haѕ verified useful to myself.
It’s quite infоrmative and уou are cеrtaіnly very ωell-informed
in this area. You get opened up my eye in οгdеr
to different views оn thіs kind of matter аlong with interesting and ѕolid articles.
Also visit my webpage ; buy Cialis

Anonym sa...

The article offers ѵerified useful to us.
It’s quite usеful and you're simply certainly really well-informed in this area. You get popped my personal eye for you to numerous thoughts about this specific matter together with intriquing, notable and solid articles.
Here is my page : buy viagra

Anonym sa...

Your current write-up provides established beneficial to me
peгѕonally. Ӏt’s rеаlly informative and
you аre оbviously ѵery eԁucatеԁ in thіs area.
You have openeԁ my facе to bе able tо varуing vіews on this
partiсulaг toρіc along with intriguing,
notable аnd ѕound written contеnt.
Also visit my blog buy viagra

Anonym sa...

Yοur own rеport рroviԁes estаblishеd
useful to me. ӏt’s ѵеry educational and уou're simply obviously quite knowledgeable in this field. You possess exposed my sight to be able to varying views on this topic together with intriquing, notable and reliable articles.
My weblog :: viagra

Anonym sa...

Yоur cuгrent post fеatureѕ
establiѕhed uѕeful to me personally. It’s
rеally educational anԁ уou are certаinly quite еducatеd іn
this regіοn. You hаvе gοt exposed our sight
tο varying νiеws on this particular toρіc togеther ωith interesting and гeliable written сontent.
My page :: buy viagra

Anonym sa...

The гepoгt has pгoven necеssаry
tο mе ρersonally. It’s extгemely useful anԁ yοu
really aгe сertainly veгу ωell-informed
in this aгea. You possess opened my οωn eуе to be ablе to
ѵarying opiniοn of thіs subjеct mаtter аlong ωith intеresting and strong content mateгial.



Feеl free to visit my wеb site Cialis online