måndag, december 07, 2009

TNT

I fredags fick jag ett mail från budfirman TNT om att de inte hade lyckats leverera mi. Konstigt tyckte jag för de hade inte hört av sig. Jag uppmanades att ringa deras kundtjänst och uppge mitt ordernummer för att lösa det hele.

När jag snällt förklarade att ingen hade försökt lämna paketet påstår kvinnan på andra sidan luren att det hade de minsann visst. Vid två tillfällen dessutom. Mycket märkligt, tycker jag och förklarar att ingen har ringt. Då faller femkronan ner. "Nä men vi utlovar ingen telefonavisering", säger kundtjänstmänniskan. De åker bara ut till adressen och knackar på. Jag förklarar att jag bor i en innegårdslägenhet och att fastigheten helt saknar ringklocka. Att vi bara har portkod och att jag kallt räknade med att de skulle ringa när de var i faggorna. Dessutom ombads jag ju vid beställningen att mata in leveransadress och uppge mitt mobilnummer. Vad skulle det fylla för funktion om de ändå inte kan tänka sig att slå en pling? Budbilen har alltså åkt ut till min adress, stått en stund på gatan, inte orkat plocka upp mobilen och sedan dragit vidare. Och sedan gjort samma sak en gång till. Underbart. Älskar ordet "företagspolicy". Det är mitt kåtord.

Hursomhelst. Det spelade ingen roll vad jag sa. De hade gjort sin del enligt avtal och nu skulle det börja kosta. Eller så fick jag vackert åka ut till Landvetter, en liten omväg på tre fyra mil totalt, och hämta mitt paket. Inte en chans i hades. Jag beställer väl inte en vara som ska levereras med bud direkt till dörren för att sedan åka ut till flygplatsen och hämta den själv. Jag blev sträng i tonläget. Till slut enades vi om att göra ett nytt försök idag. "Mellan 9 och 17 kommer de", sa kundtjänstmänniskan. Jag knorrade en smula över den hyfsat ospecifika tidsangivelsen och påpekade att med ett så brett tidsspann tolkar jag det som att rysk service verkar vara TNT:s affärsidé. Tydligen förväntas man ta en semesterdag för att få hem sina prylar. Det är ju för helvete sinnessjukt.

Som tur är råkar jag ha en mammaledig familjemedlem, som mot övertalning medelst mutor, skulle kunna offra en dag och sitta inlåst hemma i väntan på TNT-svinen. Det är bara det att hon hade planerat att resa bort över dagen och när hon ringde för att skjuta på leveransen en dag var det redan för sent. Så nu får jag gå till ett utlämningsställe och hämta mitt nedrans paket likförbannat.

Slutsatsen är att TNT en jättebra eller åtminstone fungerande... eller låt oss enas om att de är en budfirma. Som kan användas ifall man är föräldraledig, arbetslös eller på något annat sätt rår om sin tid. Men som löneslav – passa er för att använda dem – de kommer att göra ert liv till ett helvete.

Men jag slipper Landvetter. Alltid något.

27 kommentarer:

ƒ sa...

Jag kan nämna att UPS kör med exakt samma "service" som TNT. Skandal, är vad det är!

Anonym sa...

Annars så väljer man att få levererans till sitt jobb så är problemet ur världen.

mikebike sa...

f: ja, banne mig! :)

anonym: ja, men då går liksom poängen med hemleverans förlorad. Jobbigt att släpa hem en dator på spårvagnen.

Kapybaran sa...

det går för bra för budbranschen. jädra paketnazis. Soup nazi, kom tillbaka, allt är förlåtet!

ls sa...

Dator. Visst. Inser nu att jag inte skulle föreslagit kondominköp över internets. Det var en dålig ide. Ber om ursäkt och tar tillbaka alltsammans. Du får dessvärre vänja dig vid att det är gammeltackorna på Apoteket som gäller.

Anonym sa...

Skulle vilja se dem leverera till mitt jobb. "Jahaja, här var det paket som ska levereras till en anställd... Om du lägger paketet i den här bomblådan som står där borta (pekar genom glasruta) och följer med de trevliga tjänstemännen på andra sidan dörren, gå genom bågen först, så ska en läkare utföra kroppsbesiktning på dig. Ha det så trevligt!" :)

J sa...

Har jobbat på en annan fraktfirma (på avdelningen som tar emot samtalet från sånna som dig) och vi förstår er, tro mig. Men företaget är inte pigga på det, så fort man försökte vara mänsklig fick man pisk och bassning.
Konsumentmakt tror jag är lösningen.
Vilken annan produkt kan du köpa och godta leverans "någon gång under dagen..."?

30+ sa...

Joru, igenkänning 100 procent. Min frus företag inväntade viktiga paket. Men hade fuckat upp leveransen. Då det var typ extremt bråttom fick vi (läs jag) åka och hämta skiten själva. Det innebar två resor (både UPS och TNT) till deras utdelningsadresser som visade sig ligga Långt Åt Helvete och på Adressen Gud Glömt och Satan Kissat På. Inte en av mina bättre dagar när jag gjorde dessa resor.

tiggerrr sa...

ser att den redan är folk som har påpekat att UPS gör likadant. senast jag beställde en grej var den så liten att jag var säker på att den skulle gå ned i brevlådan. därför tänkte jag inte ens på att fråga om det kunde vara till mig när jag var på väg ut ur den portkodslåsta trappuppgången och mötte en UPS-kille.
några dagar efteråt hörde jag av mig till stället jag beställt ifrån och de lät väldigt fundersamma och sa att jag borde ha fått mina grejor. dagen efter kom en avi i brevlådan. tog mig till utlämningsstället, kände igen paketet som det UPS-killen hållit i och såg noteringen om att de försökt lämna ut det fyra dagar tidigare.
killen gick alltså inte ens in genom den öppna dörren (då kunde han ju ha ringt på hos oss och lämnat paketet till min sambo, alt. lagt det i brevlådan) och inte heller ringde han mig på telefonnumret jag skrivit in vid beställningen. tack. tack så jättemycket.

adde sa...

Men du fick ju i alla fall ditt paket till slut. Värre blir det om man anlitar
Drop it
Hide it
Lose it

Anne sa...

Företagspaket har gjort samma sak flera gånger. Jag skrev ett elakt blogginlägg om deras uppförande en gång, och sedan dess är de vanligaste sökorden folk når min blogg på såna som har med posten och paketutlämning och varför skiten inte fungerar att göra. Så det är tydligen satt i system. Blä.

ays sa...

Jag har själv kört ut TNT-paket i Postens räkning.

Det är jäkligt sällan kundens telenr står på adresskortet, var det försvinner under beställning vill jag oxå gärna veta?
Sen om själva företaget TNT är snåla jäklar likt Posten tidigare varit och inte skaffat arbetstelefoner till chaufförerna, då kan man nog fetglömma att chauffören ringer...blir liksom lite dyrt med sin privata telefon.

Andreas sa...

Åtminstonde vad gäller Posten så är boven i dramat är att leverantörer tenderar att köpa billigast tänkbara budtjänst. Oftast när man kan välja hemleverans så handlar det om en sådan billighetstjänst med noll servicegrad. Ingen mening att tjafsa om det egentligen då förfarandet förmodligen finns klart och tydligt återgivet i villkoren för den köpta tjänsten.. Ring upp leverantören istället och fråga varför de inte köper in bättre tjänster. (Men visst är det idiotiskt att de överhuvudtaget erbjuder tjänster med sådana usla villkor..)

Anonym sa...

Välj leverans till jobbet istället, det klart enklast.
Så är alla bekymmer ur världen.
Fast det beror ju i och för sig på vad man jobbar med, kanske inte passar alla då....
/Mia

Minsann sa...

Känner igen det där. När UPS skulle leverera en Xbox vi haft på lagning i Frankfurt (bara det är ju underbart, varför går det inte att fixa ny mjukvara till en XB i Sverige?) så försökte de leverera den tre gånger, alla gånger utan att ringa först. Arbetar man heltid är det inte lätt att ta emot paket när som helst.. Jag ringde till slut upp UPS och frågade var paketet höll hus, och då var det en hårsmån från att skickas tillbaka till Frankfurt eftersom vi inte tagit emot det. Efter många om och men fick jag en leverans till på mig, men den här gången med Schenker, som faktiskt hade en mobiltelefon i bilen och kunde ringa upp. Tänk vad mycket lättare det blev..

Nettan sa...

Körde själv åt DHL för ca 2-år sedan och var ingen hemma så ringde vi från arbetsmobilen för att få tag på kunden. Om ingen svarade på 2 dagar lades leveransen på närmaste utlämningsställe (Preem, Shell, ICA) med en leverans avi i kundens brevlåda. Så svårt är det inte att vara lite service minded.

fisken sa...

Don´t get me started...

ksth sa...

Enligt Calle Norlén i Spanarna häromsistens har Postens företagsservice exakt samma uppfattning om service. Själv tog jag emot ett paket från FedEx i fredags, de ringde upp till min hemtelefon för att få portkoden! Men så råkade jag ju vara hemma och vabba just då, vad de hade gjort annars vet jag inte.

Dom kallar oss Måns sa...

Sen finns IKEAs variant också. Samma ospecifika tidsangivelser, men även en egen definition av ordet "hemleverans". I Kamprads värld innebär hemleverans att man levererar till porten. Och då menar man innanför porten till byggnaden och inte en millimeter längre. Så bor du på säg 3tr så är det bara att kånka upp soffan för egen maskin.

Stellan sa...

DHL brukar ju köra klassikern att inte avisera per telefon fastän de har lovat utan bara åka ut och ringa på. Då är det ju klart som fan att man inte är hemma eftersom man inte vet vilken dag dom kommer.

Numera ber jag dem bara hålla paketen på terminalen så åker jag in och hämtar dom. DHL har ju åtminstone den goda smaken att ligga någorlunda centralt.

t.b.f.t.e. sa...

är det den nya gimpen som har kommit? Fy fan, han ska få veta att han lever nu du!

blusajd sa...

jag vill ha en kille som skriver som du. det är mitt högsta mål i livet.

PGW sa...

Postens leverans gör likadant. Hos oss kan man ringa från portkodslådan så kan jag släppa in och den här gången var jag till och med hemma när de var här. Men de ringde inte in för "er portkod brukar ju inte funka". Den var trasig ett tag, det är riktigt, men det betyder inte att man inte ens bekvämar sig ur lastbilen och provar om den är lagad. Undviker numera hemkörning med någon budfirma alls (ni vill inte ens höra mina äventyr med Schenker, tro mig), det går fortare att ta bilen och hämta själv. Service? Jojo. Var är Sverker när man behöver honom?

kryddan sa...

Hörde också Norlén på spanarna. Klart underhållande.

Fast igår fick jag faktiskt leverans av någon påhittig DHL-are. Paketet låg gömt på ett säkert ställe och en liten lapp inpetad under dörren om var jag kunde hitta den. Men då bor jag i hus, lägenhet är en annan femma.

Har IKEA ändrat policy alltså? De gånger vi beställt har de kånkat in prylarna till någorlunda rätt destination.

Emma sa...

ups, dhl, tnt... Allt är samma skit! Jag hatar dem!

KARLAVAGNEN sa...

Välkommen till Europa! Så funkar det utanför Sveriges gränser.

Anonym sa...

Dom kallar oss Måns: Man kan betala extra för att de ska komma två st och hjälpa till att bära upp möblerna. Det gjorde jag en gång vilket dock slutade med att jag fick bära iaf eftersom den ena inte orkade, hejja!