söndag, augusti 02, 2009

Ännu mer Mondeo

Nu är jag tillbaka i stan. I alla fall för några dagar. Har inga fasta planer. Det är skönt som fan. Känner mig lite som en kravlöst arbetslös människa – fast med full lön och deadline. Rätt bra.

När vi åkte hem i fredags sa jag till J att jag hoppades att vi skulle stöta på en Mondeo igen. Det har blivit en fin tradition/vana (J kallar det störning). Strax utanför Halmstad gav min smala lycka utdelning. En man i femtioårsåldern med stora glasögon kom fräsandes förbi i en välvårdad och grönmetallicfärgad Mondeo-kombi. Det var bara att haka på. Det verkar som att Mondeoförare och jag har samma körstil. Man kan säga att det är mina vägbästisar, den högsta formen av vägkompisskap. Mondeo kombi ska det vara. Har provat sedan men de är inget att ha.

Mr Mondeo och jag körde om varandra till och från och jag körde till och med upp i sidled med gubbtjyven en gång och låg kvar en lång stund innan jag fräste förbi för att han skulle fatta att vi var vägpolare nu. J uppskattade INTE den lilla uppvisningen. Hon skämdes, höll upp sin högerhand för att skydda sin identitet och vrålade att jag skulle sluta. Mondeomannens fru brydde sig inte. Hon låg sönderblonderad och lädersolbränd och sov på passagerarsidan med fötterna på instrumentbrädan. Inget vidare sällskap med andra ord. Vi var kompisar ända till Sandsjöbacka där han svängde av för att tanka skulle jag tro. Jag föreslog för J att vi skulle göra detsamma men då signalerade hennes ansiktsuttryck att jag var nära elded. Hon gav mig en väldigt övertygande är-du-helt-slut-i-huvudet-eller-blick, så jag motstod frestelsen och saluterade istället min vägkompis och tackade för en fin tid, med en distinkt dubbeltuta.

Dubbeltutsalut är en regel som jag utvecklat med tiden. Varje gång man skiljs åt från sin vägkompis saluterar man denne genom att snabbt tuta till två gånger i snabb följd. Lagom intimt, lagom värdigt.

Igår när vi skulle till Ikea (Kållered) så hände det igen. Strax efter gnistängstunneln i riktning mot Frölunda dök en silvrig, något nyare Mondeo-kombi upp framför mina ögon (det ska tilläggas att det var J som uppmärksammade den). Det var en medelålders kvinna med leopardmönstrade solglasögonbågar som körde och vi höll sällskap ända till Kållered. J försökte sig på en fuling och hävdade att man inte kunde ha vägkompisar på så korta sträckor men hon har fan ingen koll. Vägvänskap är helt distansoberoende. Det vet ju alla.

Det kan inte vara en slump. Det måste vara ödet. Varje gång vi ger oss ut på vägen "råkar" vi stöta på en Mondeo. När vi kom fram till Ikeas parkering kom jag på den briljanta idén att vi skulle försöka parkera brevid en Mondeo men då kände jag att jag hade pushat tålamodet hos J en aning för långt så jag skrattade överslätande och sa att jag bara skojade.

12 kommentarer:

Mark sa...

Gillar upplägget med "dubbeltutsalut", tror jag ska ta efter den idén! :)

JAC sa...

Jag älskar dina vägkompisposter! De är så mysiga!

Men du, vad skulle hända om du själv skaffade en Mondeo?

Caroline sa...

Åk inte till Polen. Under lång lång tid genomfördes mycket vetenskapligt korrekt bilmärkeskontroll och vi såg inte en endaste Mondeo.

Johnny sa...

Jag har verkligen börjat notera mina vägkompisar, tack för det. Nu är det ju riktigt spännande att ge sig ut på vägen. Dubbeltut blir nästa grej:-)

Baronessan sa...

Och jag som tycker att min Gubbe är galen...

mikebike sa...

Mark: det tycker jag absolut att du ska göra!!

JAC: Haha... tack! Jga skaffade en mondeo? nä fy fan. det är en jävla skitbil. men de är bra att ha till vägkompisar har jag märkt. helt klart min favvo :)

Caroline: haha tack för varningen. nä då ska jag inte ge mig dit. faktum är att jag inte kan påminna mig att jag sett så jävla många mondeo i sverige heller innan jag fick en hang up på det.

johnny: haha kul att höra. det kanske blir en folkrörelse till slut om fler hakar på. vilka är dina favvosar? eller har du inte hunnit skaffa det än?

baronessan: hahaha

Alan Mulally sa...

Thank you, Mike, for your support! I will transfer the money as we agreed.

Johnny sa...

Jag har en tendens att hänga med volvo v70 verkar det som. Mitt Svenssonblod antagligen :-)

mikebike sa...

johnny: haha ja och så får du ju en vägkompis varje gång du ger dig ut på vägarna då också.

elvis sa...

Ser du en blå Mondeo vid namn Rod, så är det vi! :)

optikerdotter sa...

ända sedan jag börjat köra bil så har jag varit tokigt paranoid när jag haft bilar hängande efter mig. tänkte att de skulle vara nån civilpolis eller nåt och börjat köra helt irrationellt. ända tills du började skriva om vägkompisar, då började det bli roligt och på väg hem från umeå i helgen så fick jag mig en vägkompis hängande bakom mig i säkert en timme. det var helt fantastiskt roligt. jag hjälpte honom att köra om, när jag ökade, ökade han, när han inte verkade hänga med så saktade jag tom ner för att han skulle komma ikapp och sen ökade vi igen. det var nästan lite tråkigt att skiljas åt och i min bil funderade vi på att ta det hela till en helt ny nivå genom att ringa upp personen (firmabil) och tacka för sällskapet. sedan insåg vi att det kanske kunde klassas som lite creepy. men i vilket fall blev körandet galet mycket roligare. så, tack för tipset!

Sackboy sa...

Mike du tog det här med körning till en ny nivå!

Tänk om alla kunde vara mer som dig, då skulle världen vara en roligare plats att köra i.