måndag, december 08, 2008

Åter från dansk mark

Så var man tillbaks i Sverige på jobbet med stressen. Köpenhamn slår det kan jag säga. Faktum är att jag gillar Köpenhamn jävligt mycket. Mer än Göteborg, nästan lika mycket som Majorna. Jag har till och med börjat gilla både danskarna och deras språk. Kan inte låta bli att vränga till varenda ord så att det klingar till av den där sköna svennebanandanska knorren.

Jag tänker inte ondgöra mig mer över deras visakortmotstånd och totalt efterblivna räknesystem. Jag har haft en alldeles för bra helg för det. Så jag gillar helt enkelt läget. De får krångla till det bäst fan de vill, så kanske om tusen år att de har fattat galoppen och kommit ikapp resten av världen.

Däremot tänker jag gå till botten med deras kaffekultur. Där sitter de med en stad som är så fullproppat med mysiga och svincoola caféer att man tror man kommit till "godislandet" och så serverar de kaffe som smakar som om det vore bryggt på sumpen och silat genom Kim Larsens rövlö.

Är det en koffeninavgiftning man är ute efter är det ett helrätt resemål. En koffeinkick är lika svårtillgänglig i Danmark som glädjen på en arbetsförmedling. Det kvittar vart man går. Beställer man en latte ställer de fram ett glas varm och sötsmutsig mjölk, en dubbel espresso är som utspätt bryggkaffe o.s.v. Deras kaffe(styrka) får amerikanskt kaffe att framstå idiotstarkt. Hur fan går det ihop? Jag vägrar tro att danskarnas beryktade och storskaliga øl- og pølseintag kan ligga bakom någon form av medfött fel på deras smaklökar (eller smaegeløgar). Möjligtvis har det bidragit till delikata magsäckar och att vi har en förklaring där. Men varför håller de sig inte till bara öl isåfall?

Öl är också fika.

18 kommentarer:

Robbelibobban sa...

Tack, nu kommer jag för alltid ha en bild av Kim Larsens rövlö på näthinnan när jag lyssnar på Gasoline, Som om det inte räckte med hans ofantligt brea käft.

Unknown sa...

Nog för att öl är vanligare att dricka i KBH än kaffe, men kaffeplantagen på St Hans Torv har det bästa kaffet någonsin...

Caravaggio sa...

Jag tror du är nåt på spåren. Dom är helt enkelt inte vana vid kaffe. Det har inte existerat förrän turister började upptäcka Köpenhamn och efterfråga det. Därför har dom inte riktigt greppat hur det går till än och jag misstänker lite att det kan ha nåt att göra med att dom inte riktigt ser vitsen med att ta en kaffe när man kan få en kall Tuborg när som helst var man än går.

Magnus sa...

Öl är också fika = nytt förhållningssätt till livet. underbart.

Nemo sa...

Nemo - aka Bror Duktig och hans kompis Allan Redig skall nu reda ut räknebegreppen för dig:

Halvtreds, firs och halvfems!? När danskarna börjar räkna är det inte alltid helt lätt att hänga med. Här är en liten hjälp på vägen.

Siffrorna 0 till 9 är inga problem. 10 till 49 går också bra, räkneorden låter och stavas ungefär som våra svenska. Men sedan kommer halvtreds (50), och all logik upphör. Eller!? Nja, det finns fortfarande en logik, men är man inte van kan det vara helt obegripligt.

Det danska räknesystemet bygger på en indelning i tjog (20). Ett tjog kallas för snese. Tres, det vill säga 60, är helt enkelt en sammanslagning av "tre snese". 50, halvtreds, är "tre snese minus en halv snese". Helt logiskt, trots allt. Men det krävs lite övning om man ska förstå när man står där i kassan och ska betala. Som tur är brukar man ju se siffrorna på kassaapparaten...

20 Tyve
30 Tredive
40 Fyrre
50 Halvtreds
51 Enoghalvtreds
60 Tres
65 Femogtres
70 Halvfjerds
75 Femoghalvfjerds
80 Firs
90 Halvfems
100 Hundrede
150 Ethundrede halvtreds
195 Ethundrede femoghalvfems

Lektion slut - ta en latte

Anonym sa...

Kim Larsens rövlö...huuu... det var ingen go bild som dök upp i huvudet....

Anonym sa...

"Öl är också fika"

Klatschigt men inte sant. Har själv irrat runt i Köpenhamn (ca 10 år sedan) på jakt efter ett normalt café, en kopp kaffe och en bulle utan pubstämning men det var omöjligt att hitta. Öl är fan inte fika när man längtar efter RIKTIG fika!

På återbesök i staden under senare år noterade jag att fikakulturen brett ut sig och att man kunde välja på espresso, cappucino osv och "klassiskt filterbryggt". Ett finare sätt att säga "Kim Larsens rövlö-filtrerat"?

Daniel sa...

Bara att koka hemma å ta med en termos!

Vad mer kan man göra.

mikebike sa...

Robbelibobban: Vassego:)

Emma: då ska jag checka det nästa gång:)

Caravaggio: ja men ibland kan det allt vara fint med en kaffe.

magnus: ja men det är det ju. om man vill.

Nemo: tack det var mycket pedagogiskt. nu gäller det ju bara att komma ihåg detta också.

maisoui: ja det är nog ingen god bild irl heller :)

anna: det är sant men öl är mycket bättre fika än dåligt kaffe iallafall. håll med om det!

Ted sa...

rövlö?

Anonym sa...

"och så serverar de kaffe som smakar som om det vore bryggt på sumpen och silat genom Kim Larsens rövlö" där räddade du min morgon. är svag för ordet rövlö

Medelklassman sa...

Det förklarar varför jag alltid fått lite varm mjölk hemma hos min danska granne. Hon bjuder alltså på kaffe?

Vilken trevlig helg ni verkar ha haft för övrigt. Det är er väl unt.

Anonym sa...

Baresso har mumsig varm choklad. Le le en grym vietnamesisk restaurang och Riz Raz har en fantastisk vegetarisk lunchbuffé, som inte ruinerar besökaren.

Gillar också Köpenhamn... :-)

Anonym sa...

Jag blir så glad när jag får lära mig nya ord! Rövlö var helt nytt för mig. Å andra sidan bor jag i totalt ociviliserade trakter. Hädanefter ska jag använda rövlö i mitt språk minst en gång om dagen.

Jag bidrar med ett annat ord som tyvärr har en oklar innebörd men är rätt kul; knullpuck.

Anonym sa...

*skrattar* Vilken ljuvlig liknelse "...som glädje på en arbetsförmedling"
Jag frossar i din ordkonst. Den smakar bra. Tack för dagens gladstund.

Anonym sa...

redbanner : Lö är Göteborgska och inget konstigt alls.

HrJohansson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
HrJohansson sa...

Gänga lö!