tisdag, november 04, 2008

Kepsen bak och fram

Jag gillar verkligen när myndigheter försöker nå ut till ungdomar. Det finns något perverst inom mig som inte kan få nog av att se när de försiktigt trevar sig fram på minerad mark. De vill så mycket och försöker så hårt men det blir aldrig riktigt bra.

På nyheterna såg jag att Finansinspektionen, Konsumentverket och Kronofogden har idkat trekant och gnuggat sina gråa i hopp om att hitta en form för att informera gymnasiekidsen om det här med privatekonomi. Jag ryser. Det andas allt det jobbiga i The Office.

De har fattat att grejen med att skicka ut ett skinntorrt tjänstemannasvin till skolorna bara skulle vara slöseri med chinos och polyesterslipsar. Istället krystade de mycket hårt och av resultatet att döma tror jag mig faktiskt ana att det kom lite bajs på kuppen. Deras arbtete mynnade nämligen ut i en pedagogisk och tillrättalagd DVD-film (och en tillhörande skolturné) med det fantastiska namnet "Koll på cashen". Hahaha... jag älskar hur de vänder på kepsen. Det måste gå som högoktanig porr på ett myndighetskontor misstänker jag.

19 kommentarer:

Anonym sa...

jag brukar nog inte kommentera om speciellt roliga bitar i texter, men när du började prata bajs tror jag att jag råkade spotta ut spaghetti på tangentbordet. raffinerad humor indeed.

Donny H sa...

Jag pallade inte att titta. Fick huvudbry och lite kräks i munnen.

Medelklassman sa...

Jag har suttit på dylika myndighetsmöten där man dryftat hur man ska nå ut till ungdomar. Det faktum att majoriteten av deltagarna själva är eller har varit tonårsföräldrar verkar mer vara en nackdel än en fördel.

Men handen på hjärtat, det måste ju vara bland det svåraste som finns. Om man nu inte anställer en människa på dryga 20 som sätter sig och chattar på bilddagboken.se eller kör en grupp på facebook. Men det är okända fenomen för 50+ gänget.

Anonym sa...

Haha, usch vad plågsamt.
På våra förfester kör vi fortfarande "Kronofogderappen" när vi känner att vi mår lite för bra.
Länkar för säkerhets skull, ingen får missa denna fluga från 2005.

Anonym sa...

men ärligt talat, vad skulle gå hem hos ungdomar? hade det inte varit lite trist till och med om de som ska vara rebellerna, samhällets ifrågasättande del, hade svalt information från en myndighet rätt av? nä, jag tror som 30+, att göra skatteinformation till ungdomar måste vara det svåraste uppdrag en skatteinformatör har fått.
hur hade du gjort?

mikebike sa...

optikerdotter: hej. hahaha ja men bajs är kul. du brukar oftast kommentera när jag talar ofördelaktigt (i ditt tycke) om finland :) och det tycker jag är kul.

donny: jo gör det. det är fint som snus:)

30+: ja jag vågar bara tänka mig hur det låter på såna möten. haha shit, jag skulle vilja vara en turist på ett sånt möte. jag håller med. mardröm att försöka hitta ett format för att intressera kids om skittrista och stiffa grejer. särskilt om man som myndighet inte har så mycket självdistans. det är väl där skon klämmer. sedan kan det nog vara bra att just frikoppla 50+ are från denna typ av uppdrag över huvudtaget.

joe nice: kronofogderappen? länk tack!

anonym: hmmm ja inte en informationsfilm där tittaren känner sig idiotförklarad och nästan antastad av den präktiga programledaren iaf:) men det är lätt att sitta och säga att något är dåligt. jag vet faktiskt inte exakt hur jag skulle gjort. kanske satsat på en handfull ambassadörer som har något gemensamt med de som de riktar sig mot. eller nån de gillar. tex att utbilda björn gustafsson eller någon annan med karisma nog att kunna fånga uppmärksamheten och låta honom/henne göra sin grej. humor brukar ju gå hem oavsett ålder. då kanske ett stiffare påhäng skulle kunna funka också. om man väl kommer innanför guarden så är toleransnivån mycket större och intresset mycket lättare att fånga. men jag vet inte.

Anonym sa...

Klicka på mitt namn bara.

mikebike sa...

joe nice: fy faaaaan! jag sitter här och spyr vilt.

Fiffi sa...

Jag tror det är helt kört att nå fram med ALL information till ALLA ungdomar. 90-talisterna är ena sega j-ar. Jag har en på jobbet, han är negativ och inskränkt som en gammal surgubbe och har klättrat upp på en pidestal och sitter där och tittar ner med monokel och manchesterkavaj. Och han är 17! Herregud, var är världen på väg (och fy fan va gammal jag låter nu)?

Anonym sa...

my god! hahaha. välkommen till min vardag. typ. låt säga att det kräver lika mycket distans som det kräver humor att arbeta inom denna sfär. :)

Anonym sa...

Om du verkligen vill se kepsen bakåfram så kan du kolla på när Dan Bäckman skulle kränga PPM och premiepensionen till kidsen. Året var 2002.

http://www.youtube.com/watch?v=W6DOYzlGm2g

//Kalla Kåre

Anonym sa...

haha, du har hittat mina hjärtefrågor: bajs och finland. fint som snus. för övrigt måste ju nån försvara finland i sverige (och vi vet ju att det är därför du skriver om finland ;). men om vi glömmer det lite och ger dig lite ved på elden (och exempel på finsk stämning) så kan jag berätta om en favoritbar i helsingfors. bartendrarna där ler aldrig, de stirrar stint och lite trött på dig istället. säger saker som "humpf" när de egentligen borde fråga vad man vill ha. om man är modig nog att beställa något att äta så är det bordsservering, då knuffar de undan en ur vägen, om man råkar hänga lite för mycket på bordet, och slänger fram bestick, kryddlåda och mat framför en. det är väldigt fin och glad och skrattframkallande upplevelse, dessa charmanta små farbröder. OCH jag har hört om att det ska finnas ett ännu mer charmerande ställe, där de skriker åt en när man ska beställa, och att de typ har en enda maträtt, men att den är typ godast i världen.

Anonym sa...

shit, o så gjorde jag det igen ofcourse. calici = optikerdotter.

Josefine sa...

En helt annan sak: vad betyder det att du blir kallad för turbopenis hos tyskungen?

Anonym sa...

koll på cashen?

skitkul när man vill leva - koll på cashen.......

jädrar vilken äckelpräktig proggledare och silket spån till skådis han med lägenheten.

Anonym sa...

Kan ungdomen få för mycket fostran?
Varfrö skall man leka att man är 17 när man är ett gammalt vrak, jag tror mer på dem som inte förställer sig.

-Luca

Anonym sa...

Danny på p3 populär idag. Hoppas att du lyssnade.

Cora sa...

Letar och letar, efter ett nytt blogginlägg. Firar du segern fortfarande?????

Anonym sa...

Haha, var har din blogg varit hela mitt liv!?

Angående det här med myndigheternas förfolkligande så är det en sådan grej jag också kan håna och sucka över...men ändå gilla som något rätt skönt svenskt i smyg när ingen ser eller hör...