fredag, november 21, 2008

Fortsatt slimline

Om man bortser från vinet och en hemmagjorda lyx-pizzan J överraskade mig med igår så går min slimline helt enligt plan. Idag var det tung-gung på schemat. Inga konstiga upplevelser i duschrummet förutom en überkäck kille som gick in med träningskläder i bastun och informerade om att han skulle köra en s.k. "norsk uppvärmning".

Sedan var det sushi på schemat. Efter träningen var jag helt urlakad i armarna. Det kändes som om jag hade flyttat piano (hur fan böjer man piano egentligen? Pianon? Pianos?) hela dagen. När sushimannen pekade på självserveringen av misosoppa kunde jag inte med att tacka nej. Trots att jag knappt kunde lyfta på armarna. Jag är en sådan jävla nötpåse ibland.

Där stod jag halvt lam i armarna och försöker mig på konststycket att i axelhöjd hälla skållhet soppa i en liten liten pappmugg. Darrhänt började jag såklart fippla men försökte i klassisk idiotanda rädda situationen genom att hälla fortare. Resultatet var givetvis ett faktum. Jag skrek till svinhögt när jag brände mig på fingrarna så att en tjej som satt med ryggen till satte i halsen (hon hostade iallafall till) men slutade inte där. Jag fortsatte fylla på, men inte i pappmuggen, utan i min handske som jag höll i samma hand.

Sushimannen tittade misstroget på mig och önskade trevlig helg. Han var inte imponerad. Inte jag heller.

15 kommentarer:

Caravaggio sa...

Ett piano, flera pianon va? Handskvarianten låter som en ganska ofiffig form av take away fast jag har aldrig provat så det kanske är en metod som sitter som handen i handsken när man ger den en chans höhöhö. Varför åt du misosoppa förresten? Smakar inte det avskum?

mikebike sa...

caravaggio: jo lite pulverkänlsa och halvsvettig soppsmak. fan avskum är en alldeles utmärkt smakbeskrivning.

Anonym sa...

Jag snubblade in på nåt bantarprogram på trean igår kväll. Där stod nån coach och överöste nån tjej som skulle modella för Flygvärdinnenytt med beröm, för hon hade tappat 14kg på 8v.
Underhållningsvärde noll, lita på mig.
Men sen drog dom in en plastback med lika många kilo deg (bulldeg, inte stockholmspengar) och då blev till och med jag lite imponerad. Det var väldigt mycket deg.
Och när tjejen lyfte upp backen blev det ju kristallklart för henne varför hon kände sig så mycket lättare och smidigare efter sin bantningskur.

Ut å köp jäst nu, Mike!

Helena sa...

SHIT vad jag är glad att jag stannade hemma från alla after works idag...för nu hittade jag ju istället HIT! Underbar blogg, tack för den fredagsräddningen!
/H

Anonym sa...

misosoppa smakar som när man blir för full på rödvin och får spy...

Anonym sa...

Piani.

Anonym sa...

Perfekt start på en lördagmogon med ett gott skratt. Skönt att det finns de som vill dela med sig.
Ordet fippla är nästan roligare i skriven form än i talad.
JoWe

Anonym sa...

Misosoppa är ju det godaste! I början smakade det gammalt kräks dock men man vänjer sig som Kjell Höglund sa.

Sleeping Cell sa...

Du verkar ha fullt upp men du håller ändå distans till sammanbrottet då du har förmågan att ta dina nederlag med humor.Besök gärna min blogg där jag som du tacklar dagens vedermödor med en stor portion humor.

Anonym sa...

Youshi på Ö Husargatan har en miso-"kittel" med ett svårbemästrat lock... Krävs att man äter där hyfsat ofta för att man ska komma ihåg hur man INTE skulle göra när man öppnar den.

Har funderat lite på varför man utsätter sig för brännskaderisk för att få hem sin blaskiga soppa (om den inte runnit ut i påsen på vägen). Kom fram till att det är som när man var yngre och det ingick 33 cl läsk när man köpte pizza. Lite lyxig känsla. Jag betalar för sushi och får en skål brännhet buljong på köpet! Som jag dessutom får fylla på oändligt antal gånger!

frebro sa...

Jag röstar för "pianor" eller kanske t.om. "pianoer" :)

mikebike sa...

adde: var det den där skiten med tant skipper?

H: vad kul. och jag blev nästan avis på dig. jag borde med ha skippat AW.

anonym: hmmm... då funkar pizza bäst tycker jag. dagen efter alltså.

sandström: piani?

jowe: kul att kunna glädja någon.

misoman: ja och kjelle visste.

sleeping cell: det är enda sättet :) japp ska kolla in.

anna: hahaha ja skönt att jaginte brukar handla sushi där.

frebro: själv vill jag helst säga pianos.

Anonym sa...

nice blogg!

Fiffi sa...

Hola!
Jag röstade precis på dig på Rix!

Anonym sa...

Pianon förstås.