onsdag, augusti 27, 2008

Matrix = Skit

Igår gick Matrix på tv. Jag tittade och fastnade. Fast inte för att den var så fantastiskt bra som alla hemmabiomänniskor hade för vana att hävda, samtidigt som de i något desperat försök att addera lite extra tyngd, brukade hänvisa till någon kvasifilosofisk världssyn. Jag fastnade för att den var så förbannat kass. Alltså riktigt pinsamt dålig.

Fightingscenerna, effekterna, dialogen, kläderna. Jag satt och gapade. Jag fick en plötslig lust att läxa upp Lawrence Fishburn med händer, fötter och tänder. En massse. Morpheus vilken jävla fjant. Och Keanu Reeves såg ju för fan inte klok ut i sina råfula solbrillor. De gjorde honom ungefär lika mäktig som hans hjärndöda karaktär i Bill & Teds galna äventyr.

Hur i helvete orkade jag lida mig igenom skiten på bio undrade jag. Jag har för mig att jag också tyckte den var ganska bra, vilket spädde på mitt självförakt en smula. Det var i och för sig snart tio år sedan så jag får väl skylla på ungdomen. Sedan slog et mig dessutom att jag aldrig kommit mig för att se om den, vilket fick mig att tycka om mig själv lite mer än vanligt. Plus minus noll.

Nä, vad ska jag säga?

Igår lämnade Matrix ungefär lika stort intryck på mig som Porky's hämnd.

30 kommentarer:

Anonym sa...

Jag upptäckte precis att jag var elva bast när Matrix släpptes. Det var största mindfucket den filmen gett mig..

Anonym sa...

Matrix är den sämst jävla filmen jag sett. Gick efter en timme, pallade inte med.

Anonym sa...

Måste hålla med. Gav den en kvart igår, minns att jag tyckte att den ändå var rätt ok när det begav sig. Trots mitt Keanu-hat. VIlket förmodligen betyder at detta är hans bästa insats någonsin. Men my gawd vad han suger.

Fredrik sa...

Jag höjde Matrix till skyarna när den kom. Igår såg jag den igen och fann den fortfarande precis lika briljant.

En film som lätt hamnar på min Top 20.

Anonym sa...

Jag tycker Matrix är helt ok, har för mig att jag tyckte den var enormt bra när den kom men det tycker jag kanske inte idag. Sevärd men inte så mycket mer.

Anonym sa...

Själva idén kan jag tycka är rätt cool, science fiction-nörd som jag är ibland. Vad jag dock inte klarar är det kvasifilosofiska babblet. Den vill så jävla gärna vara smart och djup, men landar oftast i en massa svammel..

Anonym sa...

Fel.
Flykten från New York däremot har åldrats utan värdighet. Den höll förstaplatsen på min biolista i många år efter att den kom 1981. Sen när det här med video blev modernt såg jag om den och OJ vad den sög! Snake Plissken var riktigt pinsam, även om den fnissiga blonderade bögen fortfarande var rolig.

Anonym sa...

Jag tyckte från början inte om filmen, vilket mycket berodde på en kraftig aversion mot Keanu Reeves. Successivt har jag dock ändrat åsikt. Den där "kvasifilosofiska" världssynen fungerar förvånansvärt bra att analysera i grundskolans religionsundervisning. För en lärare är filmen användbar. Uppföljarna är däremot fullkomligt horribla.

mikebike sa...

markus: då har du livet framför dig. grattis... eller beklagar. välj själv:)

tinsaga: ja jag vete fan vad man ska säga. han borde inte få vara skådis.

doktoranden: näe.. vad i hel...


Matrix suger helt enkelt!

Anonym sa...

Keanu Reeves
Keanu Reeves
Keanu Reeves
Keanu Reeves
Keanu Reeves

Finn fem fel.

-Luca

Anonym sa...

Tack! Både bloggförfattaren och de som kommenterar. Har återkommande middagsgräl med människor som påstår att Matrix är ett mästerverk. Äntligen förstår jag att jag inte är ensam på barrikaderna i kampen mot dessa lurade stackare.

Perny sa...

Mike Mike Mike..."han borde inte få vara skådis." ska man säga om folk som Kevin Costner, Keaunu är en vanlig skådis bara som funkar rätt så bra jämfört med bottenskrapen.

Jag tycker att filmen har åldrats med värdighet, jag tycker om den, rättare sagt, JAG ÄLSKAR DEN!!!

Men så är jag ju svartrocksinfluerad också så jag går ju igång på långa svarta rockar, mystiska män och snygga brillor *dräggel* förlåt... vad jag vill säga är GE FAN I ATT GE ER PÅ MATRIX uppföljarna är däremot helt ok att STRIMLA!

Anonym sa...

Keanu Reeves är en dålig skådis, det går inte att förneka, och visst är filmen bitvis töntig så in i helvete, men jag måste ändå påpeka att när filmen kom var den helt nyskapande.
Man kan säga vad man vill om Matrix, men ingen kan förneka att när den kom så vände den upp och ner på en sovande filmindustri.
Specialeffekter, klippning, manus och även storyn var i en helt ny stil, som aldrig provats förr.

mikebike sa...

perny: brrrr...

roger: "Nu blåser vi snuten" hade också mäktiga stunts när den kom, men det spelar liksom ingen roll. :)

Spader Ess sa...

Tyvärr är det ju så att vissa filmer inte pallar att åldras. Utan bör vårdas ömt i minnenas mörka skrymslen och vrår.

Själv Älskade jag Matrix när det begav sig, men jag måste erkänna att jag inte sett om den någon gång på senare tid, och kommer nog att spara det ett tag till för säkerhets skull.:-)

En gång i tiden gillade jag även Conan, men den har jag tyvärr sett om.:-)

Anonym sa...

Ni är som hundar som börjar skälla i grupp.

Filmjäveln är ändå genomtänkt. Och idag är det fan nästan ingen som tänker igenom saker alls (oj nu vill jag döda någon så sällan någon tänker igenom saker) sen att castingen är världshistoriens största kompromiss är en annan sak.

Separera idé och utförande är ni snälla era jyckar.

Anonym sa...

Om Keanu Reeves är en skådespelare av rang är Dalai Lama en aggresiv okarismatisk krigshetsare utan tålamod.

Det kan vara producenterna eller regisörrens fel men den enda "skådespelartalang" jag sett Keanu prestera är att visa mindre känslouttryck än en nyslocknad sömnlös heroinist. Det kräver säkert en hel del mental träning dock att bli zombie på beställning.

-Luca

Unknown sa...

Men det är ju det jag har sagt hela tiden. Jag blev hånad när jag ville lämna biosalongen. Men men ibland tar det många många år för stora tänkares åsikter att bli erkända:O...hehe. Matrix har aldrig någonsin varit bra..

Anonym sa...

Ett tillägg om den urusla skådespelaren Keanu Reeves: http://www.youtube.com/watch?v=yaKxRN2LdEI

Anonym sa...

Jag är heterosexuell!

Anonym sa...

*skakar på huvudet*

Matrix är det bästa som gjorts i denna genré. Keanu for president. Och hitta en sexigare dam i läder än Trinity.

Sen kan du komma och snacka.

*tsk tsk*

fan nu måste jag hem och trösta och krama min samling av matrixprylar. imorgon ska jag gå till jobbet i min svarta matrixrock som en protest mot detta opåkallade påhopp och som en tyst hyllning

;)

Anonym sa...

Hehe, en annan rulle som jag gick och såg på bio tre ggr på raken i LA, år 1994:

The Crow!

Såg den på femman i vintras. Fy fan vad kass den är... :(

Dock håller fortfarande Paul Verhovens filmer, innan han blev normal och tråkig:

Robocop (Såg den i 720p nyligen, fantastisk humor)
Starship Troopers (Vad ska man säga? Inte som boken men ack så rolig)
Total Recall (Arnoldonliners extrabonaza, ex. när han kapat av Michel Ironsides armar (B-films kungen!) och kastar dem efter honom och säger "See you at the party, Richter!", Sen att Sharon Stone får en kula i pannan till kommentaren "Consider it a divorce" på äkta Österrikisk brytning är bara grädde på moset (vilket är ett äckligt uttryck tycker jag).

-m-

Anonym sa...

seriöst, den är inte kvasifilosofisk, den dealer med en av de viktiga filosofiska frågorna; på vilket sätt vårat medvetande existerar och om världen existerar som vi ser den eller om vi skapar den i vårat medvetande.

effekter, kläder osvosv... alltså filmen har ju några år på nacken. jag tyckte den var asball när den kom för då var jag typ 13, men nu kan jag tycka att det är lite corny ibland. men som jag minns det var matrix ganska banbrytande med sin "matrix"-tid, att det liksom går sådär i slowmotion. blev inte det en grej som alla använde efter det? eller jag kanske bara hittar på.

strunt samma. du får gärna tycka att filmen suger men att kalla den kvasifilosofisk är lite hårt.

Anonym sa...

Matrix-rock? Du menar väl schoolshooter-rock?

Anonym sa...

Hanna: Visst, men när de försöker fördjupa den diskussionen blir de pinsamt tydligt att de har noll koll på modern filosofi. De bara svamlar.

Anonym sa...

den som ohämmat klankar ner på keanu reeves som skådis är uppenbarligen inte cineaster och har därmed aldrig sett "my own private idaho".

Anonym sa...

"de" skall det visst stå.

Petra sa...

Jag måste sälla mig till "Matrix-försvararna" här. Dessutom har jag alltid gillat Keanu Reeves. ;-)

Anonym sa...

Filmen är helt OK men själva grundidén (använda människor som elektricitetsalstrare) är ju fullständigt idiotisk. Värre hål i huvudet finns knappt.

Jag hoppades alltid att uppföljarna skulle avslöja att hela den grejen var ett stort missförstånd och att vad människorna användes till i själva verket var som komponenter i en massivt parallellprocessande biologisk dator.

DET hade varit en cool idé. Och betydligt vettigare. Dessutom hade det lagt till den roliga effekten att "hårdvaran" man kör Matrix på naturligtvis är ihopkopplade människohjärnor.

Men ack nej.

Anonym sa...

andreas: måste man ha koll på modern filosofi för att ställa existensiella frågor? ganska elitistisk tanke där.