lördag, maj 24, 2008

Bloggenkät

Jag har sagt innan att jag sällan brukar hoppa på kedjereaktioner. Ulrika har tidigare "utmanat" mig och så även denna gång. Fast det är ett bra tag sedan nu. Eftersom jag inte har något bättre att blogga om just idag så vaffan... Jag ger det ett försök.

1. Hur länge har du bloggat?

Sedan juni –05 så det börjar dra sig mot treårsjubileum. Sjukt.


2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?

Jag hade inte så stor koll på bloggar. Linda Skugge bloggade och var ganska rolig då. Men det var då. Väldigt då. Så började jag läsa lite bloggar. Tyckte det verkade kul och ville prova själv och se om jag kunde få någon att läsa min skit. Så jag startade Bloggfrossa och tanken var att det skulle vara någon form av ventil. Det har fungerat bra.


3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Förälska dig i är ett alldeles för stort ord för bloggar. Det fanns en som hette Isterband som jag tyckte var helt ljuvlig att läsa. Minns att jag var så avundsjuk på det fantastiska berättandet och språket. Deltidsharmonisk blev jag helt besatt av för han skrev så sjukt att jag satte kaffet i halsen. Jag äcklades och skrämdes och skrattade så att jag nästan fick en luftrörsförlamning. Ringde brorsan och så läste vi högt för varandra och flabbade så vi nästan kräktes.


4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

Vet inte riktigt faktiskt. Då var allt så nytt och kul. Jag behövde aldrig begränsa mig och kunde skriva om minsta meningslösa grej. Jag hade mycket mer tid då till att reflektera långdraget över skitsaker. Fan, jag gillar det. Jag måste skärpa mig.

Jag minns att jag ville att alla skulle läsa. Nu hämmas jag nog lite (även om jag inte vill erkänna det) av att folk omkring mig läser den. I början behövde jag inte tänka så mycket på vad jag sa. Eller fan, det gör jag väl inte nu heller egentligen.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?

Max 10 på regelbunden basis, men många fler om man slår ut det över lite tid.


6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?

Bara vardagsnonsens eller iallafall icke ämnesbundet. Blir snabbt uttråkad av ett och samma ämne. Det funkar ett kort tag men inte i längden...

...eller är whatsgaytoday en ämnesblogg? Den följde jag länge.


7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?

Åh, det är många... det skulle vara http://www.lemonparty.org/ då... mohahahahaha


8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?

Hmm lika svårt det. Det finns flera som jag verkar dela samma humor som. Men jag lider ju av svårartad beslutsångest. Så att gå så långt som att lista några som är lik mig som person... jag passar på den. Jag skulle drömma feberdrömmar.


9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

De som kommenterar det tycker nog att det är kul. Resten säger nog inget. Och många läser inte ens.


10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Jag visar bara en liten del av mig själv på bloggen. Den är lik mig. Men jag vill inte bli för privat så man får nog en väldigt smal bild.


11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vare i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?

Den tänjs nog inte. Snarare tvärtom. Har många gånger funderat på att starta om på nytt, HELT anonym då skulle det finnas mycket sjuktkul att berätta. Men dels uppskattar jag alla läsare väldigt mycket och dels skulle det nog komma fram ganska snart på ett eller annat sätt ändå.


12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?

Inte för privata grejer. Det är nog det. Resten handlar bara om att inte gå över gränsen. Det har hänt att jag gått över vissa gränser av bara farten och ångrat det.


13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?

Hmm, det är det där med att bli läst och uppskattad. Det betyder väldigt mycket. Men jag är inte så intresserad av att det ska leda till så mycket annat. Jag hatar att stå i centrum. När jag skrivit något jag själv tycker är skitkul och får höra andra tycka att just det var roligt. Det är det bästa. Då blir jag väldigt glad.


14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Det varierar nog väldigt mycket.


15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?


Bara en gång. Det var toppen!

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Säkert. Ifall man sårar andra (det har jag gjort några gånger) är det inte så ball. Ifall det inte var intentionen. Men den därt bloggstressen det talas om i kvällspressen känns hyfsat överreklamerad.


17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?

Inte direkt. Jag blev mordhotad efter mina Hisingenhistorier. Det var trist.


18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Ja. Bara i min egen.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Förut kände jag stor press. Var hela tiden rädd att tappa besökare och pressade fram en hel del skit. Det var en dålig känsla. Men jag har upptäckt att de som läser för att de gillar det jag skriver verkar stanna oavsett om det dröjer lite ibland. Och det är ju de som betyder mest.


20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?

Konstig fråga. Om två år till? Isåfall. Jag vet inte. Jag tror att sålänge jag skriver Bloggfrossa så kommer man nog inte upptäcka någon svindlande förändring. Större förändringar kräver en ny blogg tror jag eller något helt annat. Skulle bli väldigt konstigt om jag ändrade inriktning till en älska-allt-och-alla-blogg av den här rackarns bloggen.


21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

Det är väl redan ganska bevisat att bloggandet har förändrat mycket. Det finns nog många maktfaktorer och opponionsbildare vars betydelse kan skapa förändringar i olika riktningar och det räcker ju att titta på alla inrednings och modebloggar som blir uppköpta. Men jag tror att bloggar som min som är mest nonsens inte kommer ha någon större betydelse. Bloggare som grupp tror jag inte så mycket på. Fan alla bloggar ju. Det finns ingen samhörighet bara i bloggandet.


22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

Det har lett till mycket roligheter och lite tråkigheter. Har kommit i kontakt med roliga människor. Har öppnat för vissa möjligheter. Stängt för andra. Fått många roliga erbjudanden. Fått många tråkiga erbjudanden. En del roliga konfrontationer. En del jobbiga konfrontationer. Själva skrivandet har hela tiden varit det viktiga. Ventilen. Älskar att vränga ur mig en känsla i textform. Den har funkat bra och får mig att må bra men också dåligt ibland. Bloggandet har betytt mycket helt enkelt och gör det fortfarande.


23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Ett nytt sätt att hitta information. På nischade bloggar, ämnesbloggar är det ofta entusiaster och freaks som skriver. Jag älskar deras skruvade världsbilder och deras passion. Jag gillar subjektiviteten. Jag tycker att det är kul att se att det verkar finnas ett så stort behov av att uttrycka sig. Alla har saker att berätta. Men fan vad jag har slösat bort för mycket tid på att läsa saker som inte ger mig något alls. Det har jag blivit bra på att sortera bort snabbt som fan.


24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.

Det kan jag omöjligt göra.

9 kommentarer:

Lore sa...

Jo, du påminner mer om tubgirl än lemonparty, stilmässigt.

Cliff Hanger sa...

Av någon anledning kändes det uppfriskande att du svarade seriöst på denna enkät. Annars älskar jag ju när du raljerar och förvränger. :-)

mikebike sa...

lore:haha jaså det tycker du :)

cliff: ja det finns ju fler sidor av ett mynt även om jag brukar landa på en viss sida.

Ulrika sa...

Tack Mikebike. Intressant läsning, precis som jag visste :-).

Marika sa...

Din blogg är bara så härlig. Tackar för det!

Hank sa...

Det finns inte mycket som är värre än såna där jävla svara på 101 frågor om dig själv enkäter.

Det är ungefär lika tråkigt som den här ramsan vi körde i mellanstadiet:

Det är inte toppen på snoppen
som gör susen i musen
det är såsen i påsen.

adde sa...

Skönt att läsa att bloggandet fortfarande ger dig något, så du inte tröttnar.
Har funderat på å börja länge, men det finns redan så mycket skräp. Jag fortsätter att vara en kommenterande wannabe.

emma sa...

Fan ta dig! Den där hemska "lemonparty"-bilden har etsat sig fast på min näthinna och jag mår dåligt!!!

Anonym sa...

Haha, ditt roliga as! Schysst med lemonpartylänken, verkligen. :P