fredag, mars 14, 2008

Kapris

Jag har fått en fet hangup på rostad bagel med tonfiskröra. Kafé Zenit har den bästa tonfiskröran för de riktigt strösslar med kapris och jag gillar kapris. Som fan.

Jag anser att kapris är sjukt underskattat. Den lilla sköna kaprisknoppen har blivit stigmatiserad som äcklig och fått oförtjänt dåligt rykte. Det är fel. Det gör mig förbannad. Kapris är förjävla bra. Jag gillar smaken. Särskilt i tonfiskröra.

Därför vill jag slå ett slag för och hylla kaprisen. Växtvärldens absoluta underdog.

Nu ska jag ut och fyllna till på öl.

18 kommentarer:

Anonym sa...

ölfylla is teh shit. Alltid.

skall ni på Västerhus ellä?

A. Pettersson sa...

Hej! Vet inte hur artig man skall vara i bloggvärlden, men då jag uppfostrats ordentligt tänkte jag tala om att jag länkar till din sida och hoppas att det är okej. Jag är ingen som förväntar mig att du ska länka tillbaka utan gör detta enbart för att du levererar intressant läsning. Tack

Anonym sa...

Ja, det funkar bra i allt med tonfisk, men har du käkat en näve kapris utan tillbehör? Den upplevelsen måste vara ungefär densamma som att i vuxen ålder sova naken i samma säng som sin morsa; hemtamt men ändå så fel.

Erik F sa...

Kapris, koriander och syltlök får gärna bli utrotningshotade från restaurangkök. Tack.

Blancaflor sa...

I love Kapris!

De är också goda i fransk potatissallad och fetaostbiffar med dijonsenap och persilja.

Ölfylla...ljuva ungdom!

Anonym sa...

Kapris är underskattat! Fetgott med tonfisk kan jag tänka!

Tack för trivsam bloggläsning!

mikebike sa...

el pedro: haha nädu. kontiki bidde det.

a.pettersson: tack för länkningen. kul.

adde: nä aldrig provat. låter inte så kul.

erik f: trångsynt! fast koriander kan jag hålla med om.

blanca: japp åhh fransk potatissallad. och fetabiffar. oj vad hungrig jag är känner jag.

totte: javisst, jag säger ju det

Anonym sa...

Jag har läst din blogg och undrat när du skulle hylla något jag hatar. Nu har det hänt. Man kan ju givetvis inte argumentera om smak, men man kan associera sig med andra som delar ens smak för att på det sättet vinna poäng. Jag har Larry David på min sida. I ett avsnitt av Curb får LD en macka med bl.a. kapris uppkallad efter sig. Han hatar den innerligt. Rekommenderad tittning.

The Larry David Sandwich
Sold in Leo's Delicatessen. Consists of whitefish, sable (another type of fish), onions, capers and cream cheese. Name changed later to the Richard Lewis Sandwich.

Anonym sa...

Jag håller med, tonfiskröra på rostad bagel är sjukt gott. Att ta med en tonfiskbagel från café Java, en kaffe eller en folkis o sätta sig på en filt i Vasaparken o kolla på fjortisar är ett av mina återkommande vårnöjen :)

Anonym sa...

Jag håller med erik f, kapris och koriander är ett otyg...

Anonym sa...

kapris! som barn när jag åt någon illasmakande medicin brukade jag få ta en sked med ngt gott, typ kolasås, efteråt. Jag valde då en sked kapris.

rigg sa...

Har du testat den kapris som finns i burkar utan vätska, de är grovsaltade istället för att ligga i blöt. Skölj av saltet och njut, en fylligare och saltare smak.

Medelklassman sa...

Jaa du, en rejäl ölfylla är nog vad som krävs för att få ner kapris.

Kapris = äckligt

Anonym sa...

Pasta med tomatsås och kapris är helt sjukt gott! Ett tips, om du inte provat.

RANA sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Dummie sa...

Kafé zenit... känner igen det som fan.... where lajs it?
Själv har jag en hook up på mosad avokado med örtkrydda på grovbröd. Mmmm, jag får gastronomiska orgasmer varenda gång, och det bästa är att man kan göra dem hemma i sitt eget kök.

Anonym sa...

Så, nu addar jag dej på min bogg om det går bra?

RANA sa...

Kapris smakar såååååååååå vuxet.
/Rana