torsdag, maj 24, 2007

Strömlinjeformat är det bästa

Jag är ett sånt jävla proffs.

Tog lunch 12.20 och tog mig ner till falafel-nazin på kungstorget som så många gånger förr. Jag visste inte då att detta skulle bli en dag att minnas i falafelhistorien, men det blev det. Allt gick perfekt. Nästan för perfekt.

Det var ingen kö och jag hade mina 25 kr i kontanta medel i full ordning. Jag kände att höger hand nöp åt om både en skrynklig tjuga samt en femma, som en cowboy, redo att dra. Jag kom fram till vagen där nassen och hans good cop-polare stod redo:

GC = good cop, FN = falafel-nazi och M = jag

GC: Vadskaduha?
M: En falafel.
GC: Dricka till det?
M: Nej.
GC: Tjugofemkronor!
FN: Majrova?
M: Nej.
FN: Sås?
M: Vitlök.
GC: Varsegodhaenbradag.
M: Tack.

Falafel-nazin snackar inte i onödan om man säger så. Det hela var över på mindre än en minut. Jag skojar inte. Från beställning till falafel i hand på under en minut. Det måste fan vara rekord. Jag replikerade snabbare än döden på varenda milestone i beställningsprocessen, stakade mig inte en enda gång, dunkade upp cashen på disken i samma sekund han sa vad kalaset gick på. I den sekunden var jag ett proffs. En fantastisk känsla.

När jag stod med falafeln i näven såg jag till och med att falafel-nazin tittade på mig med ett vissst mått av respekt... eller fan, respekt är att ta i. Men jag vågar påstå att han var mycket nöjd med mitt framträdande. Det var jag också.

Aldrig har jag gått så rakryggad över torget tillbaka till kontoret. Det är en bra dag idag. Jag ska njuta av den för vem vet om det kommer en sådan dag igen.

9 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Ja, passa på och njut... för imorgon kanske han säljer ärtsoppa.

Anonym sa...

Söderhallarnas kebab i Stora Staden fungerar lika dant.
Jag vill gärna småprata lite när jag beställer, det vill inte dom.
- NÄÄÄSTA!

mikebike sa...

mamselamsen: det skulle jag inte tro hörru! ;)

sandra: jag gillar att han inte vill snacka. det är bra. han skulle vara perfekt som taxichaffis.

Anonym sa...

Ha ha, där sa du ett sant ord Mike; taxichaffisar ska endast rekryteras från DSGF (De Stummas Glada Förening). Herregud, med den taxan kan man väl få sitta i lugn och ro! Det tråkiga är att dom verkar bil sura om man säger att man inte vill prata. Oproffsigt!

mikebike sa...

haha de får gärna vara sura. det skiter jag i;) bara de kan hålla käft. men jag tror inte ens stumma taxichaffisar kan hålla käft

Anonym sa...

Jag vill oxå ha en falaffelnazi! Här har jag bara vänliga pizzabagare som säger: "Nemen hej på dig evil, det vanliga? =D"

Anonym sa...

Vilken av vagnarna på Kungstorget står FN i?

Unknown sa...

Skön känsla, javisst!

Men i förbifarten, vad är majrova för något?

Anonym sa...

Hur fan kan du tacka nej till majrova?!