söndag, januari 21, 2007

Cobra

Satt uppe till sent inatt och glodde på lite klassisk 80-talsporr.

Cobra med Syllan Stallone. Alltså hela rullen är ett frosseri i vad som var vidrigt med 80-talet.

Man blir lite chockad för man inser att detta är skapat av vuxna män som tog det på största allvar. Ingen ironi. Vilken elev som helst som läser midiaprogrammet idag hade gjort bättre ifrån sig.

Jag minns att jag ÄLSKADE Cobra. Han var hård som fan med sina spegelpilot, mc-skinnjacka och ein feta beretta med vitt handtag och just cobramotiv nedstoppad i brallan.

Målgruppen måste varit barn. För inte var väl vuxna männiksor så förbannad dopade förr att de inte fattade bättre. Cobra och alla andra rullar i samma segment var motsvarigheten till vår tids Idol. Stallone hade samma status som Swartling har idag. Hade han förstått vidden av det så hade han nog rest i tiden och blåst skägget av Jurybossen med en egenpreppad dumdum-kula. Nåväl...

De kalssiskt stilistiska elakingarna skrämde skiten ur en trots sina psykstörda utstyrslar. Sminkade mongon med accessoarer som ansiktsmålning och bilhandskar, för att inte tala om stilletter och fatasyinspirerade knivar. Där sprang de runt och skar upp folk slumpmässigt för sin egen njutning skull. Jag minns att jag tänkte att fy vad läbbigt, vart är samhället påväg egentligen. Och då var jag kanske tolv år. Det kändes verkligt och var bra kusligt. Välgjort.

Nu kändes det inte lika välgjort längre. Jag gapade och skämdes för Syllans skull. Sceneriet var som klippt direkt ur en porrfilm från den gyllene eran. Troligen hade de bokat in sig direkt efter en inspelning av 24-karat eller nåt i den stilen. Ungefär som när man fick slåss om bokningsbara innebandytider i gympahallen.

hjälten kändes bara så förbannat töntig med sina formlösa ljusa blåjeans uppdragna för kung och fosterland, uppkavlade ärmar på sin Christer-Pettersson-skinnjacka och fuktiga överläpp. För att inte tala om odygdspåsarna. Ok. ledaren såg jävligt otäck ut. Såna har man sett innan. Fast iklädda kostym på nån vidrig avenyklubb. Men resten var ena riktiga losertyper. Klassiska statistfleppon.

Korpulenta och usla karaktärer förvandlas liksom inte till övertygande råskinn bara för att man adderar vansinne i form av dåligt spelad personlighetsstörning och slänger till dem ett knippe dubbelyxor och och andra klassiska tillhyggen. Det vet vi nu, men det gjode de uppenbarligen inte då.

Usch, man blir lite deppig när man för varje återupplevd film, man som liten dyrkade, inser att vissa saker gör sig bättre i ens dåliga minne. Ibland är det klart bättre att minnas eller glömma än att låta ens gamla hjältar dö framför sina ögon.

20 kommentarer:

Anonym sa...

HAHA!! Jag läste att Cobra skulle skulle gå och så läste jag på text-tv om filmen... Kändes som det var en klockren mikebike...tänkte FASEN ATT JAG INTE HAR HANS NR OCH KAN MESSA för att tipsa om att han måste skriva om CObra...och vad händer..jo, du har skrivit om Cobra...
:) :) :) :)

Anonym sa...

Du har rätt, vissa saker skall inte väckas ur sina gravar. Hade en likadan upplevelse med " The dead zone" härom veckan.
Stooooooooor besvikelse.
Ungefär som på klassåterträffen när man ser att den otroligt söta killen man var dödligt förälskad i när man gick i skolan har förvandlats till en lönnfet, dryg j-kel med svinnande hårfäste.
Det enda man kan hoppas på är att man med åldern har blivit visare :))

Anonym sa...

Jag missade filmen, men inte när femmans ironipresentatör påminde om det med ordet "filmklassiker".

Jag minns att min kompis köpte Cobra när vi var på skolresa till London i nian. Den var väl typ förbjuden i Sverige eller nåt. Sedan tittade vi njutningsfullt samtidigt som vi antecknade varje död. Nu minns jag förstås inte hur många vi räknade till, men nog var det en bra bit över hundra i alla fall.

Poängen är att alla har sina egna Cobra-minnen, och det är ett tecken på en riktigt stor film. Eller en riktigt "speciell" film åtminstone.

Anonym sa...

Lauren: Jag köpte nyligen Dead Zone ur DVD-reabacken och jag blev INTE besviken. Visst har den åldrats, men det är fortfarande en bra film. Är det inte? *rädd*

Anonym sa...

ron: Jo konceptet är suveränt, älskar ju filmer om folk som är synska men när det begav sig så tyckte jag filmen var helt fantastisk och den gav mig rysningar, den känslan infann sig inte riktigt längre.
Sen behöver man inte vara rädd att ha en annan åsikt, smaken är som bekant och tur är väl det :))

Anonym sa...

För många smakrevisioner sedan, höll jag Ford Fairlane för ett av komikens mästerverk. Hoppades därför på nostalgisk skrattfest då jag för något år sedan hittade en svajig VHS-kopia av rullen. Den obeskrivligt skamfyllda upplevelse som följde lärde mig att aldrig, under några omständigheter, återbekanta sig med film inom genrerna komedi och action. De är färskvaror likt en böf eller milkshake.

Ledsen att du var tvungen att göra mitt misstag. Önskar jag kunnat dela min livsvisdom tidigare.

Anonym sa...

katta, det där var ju verkligen flippat. Shit alltså

Anonym sa...

Bilen Mikael! Bilen!!!

Anonym sa...

Japp, Cobra var en av de fetare filmerna, tyckte man.
Du lever inte djävulen med Sly, var liksom kontentan.

Men nu. Allt som var fräckt är borta. Stormördaren var förvisso både ful och elak fortfarande. Men när han väser "Kill her" under damstrumpan, då släckte jag ner. Man kan liksom inte ha en badguy som säger så och plockar fram kniven tre år innan han skall kniva någon.

Och man kan inte längre ha en hjälte som tuggar tändstickor bakom spegelpilot.

Jag säger som du Mike: Det var synd att man inte fick behålla det fina minnet.

mikebike sa...

katta: hej. det var bannemig inte igår. haha kul. såg du inte filmen själv. heyr eller köp:)

lauren: visst har jag rätt. har du varit på en sådan klassträff?

ron obvious: hohoho... alla har egna cobraminnen.

rens: ja vaffan. varför kommer jag alltid försent. bra liknelse där. vem vill dricka en milkshake från 80-talet liksom;)

guapo: hehe ja fy fan vilken ruggigt fet bil. mördarkool som de säger på hisingen.

arenlind: ja precis. i fredags läste jag att sly skulle lägga sin skådiskarriär på hyllan och blev lite nostalgiskt. tänkte att vaffan näe. men nu vet jag bättre. han borde inte fått komma inärheten av kamerautrustning efter cobra.

Urologen sa...

Jag måste tyvärr tala om att du har missuppfattat Cobra och Stallone helt. När du var liten kille trodde du att det var värsta actionrullen, det är alldeles riktigt, men nu, som vuxen, borde du kunna se den medvetna komiken som Stallone har placerat i filmen med jämna mellanrum.

Titta bara på de äta-mat-scener som finns. Cobra klipper en kall bit pizza och äter medan han putsar sin pistol. I en annan scen äts det pommes frites med mycket ketchup på en vägkrog.

Har du helt missat dessa ironiska scener?

mikebike sa...

max. jag är ledsen men det finns nog inte så mycket ironi i den filmen. skrämmande nog.

Anonym sa...

Kom att tänka på en grej. Om du decimerat ditt inlägg till att bara innehålla första meningen, skulle det förmodligen vara världens bästa blogginlägg. Någonsin.

Anonym sa...

Mike: Ínte direkt klassåterträff men dock paraderade ett antal gamla skolkamrater förbi mig då jag jobbade som bartender, en av dem som jag var otroligt olyckligt förälskad i. Ganska skönt att se att jag inte hade gått miste om nåt.
Skrattar bäst....... :D

Anonym sa...

Men det finns undantag: HAJEN från 1975.. alltså 1975! Och den fungerar även idag! Ett måste i samlingen.
/j

Anonym sa...

Precis så!! För ett tag sedan köpte jag på mig "Robin Hood - Price of Thieves" med Kevin Costner (Jaaa jag veeet, men va fan jag var inte gammal när rullen var ny) Jag såg filmen på bio typ 2 gånger och älskade den när den var ny och nu...ja besvikelse är det minsta man kan säga. Den är så dålig att jag skämdes att jag ens hade köpt den. Kevins dåliga britt accent, de uselt levererade replikerna och och...ALLT. Tänk om film kvalitén hade stannat där någonstans på 80-tidigt 90 tal. Tanken är skrämmande.

Anonym sa...

Skippar att kommentera Cobra eftersom han var min idol ett bra tag när jag var vääääldigt liten ;-)
Morsar mest istället, bara för att d va längesen :)

Ciao

Anonym sa...

Är det inte lustigt. Hjältar och coola killar kan bli så sorgligt omoderna. Men de stora gangsterna (inte deras små hantlangare) känns helt tidslösa.

Anonym sa...

Finns det egentligen någon actionfilm från 80-talet/tidigt 90-tal som man kan ta på allvar?
Brudarna är till för att sexas, skurkarna kommer från Tyskland och musiken är synt.
Underhållning på hög nivå med andra ord.

Cobra? Jeez... Måste kolla om jag har den i videohyllan... Har jag tur ligger den på samma band som någon skön Dolph-rulle. Moahahahaah! :D

Ms.Take sa...

Hahahahahahaha.

"Ok. ledaren såg jävligt otäck ut. Såna har man sett innan. Fast iklädda kostym på nån vidrig avenyklubb."

Word! :)