lördag, juli 22, 2006

Tidsresan

Var alldeles nyss på Coop.

I kassan stod en tant och en farbror framför mig. Mannen hade en mustasch som tog mig med på en tidsresa. Han tittade konstigt på mig men jag sket i det. Det var som med de knarkiga 3d-bilderna som brukade vara med kvällstidningarnas söndagsbilaga. Man visste att det dolde sig nåt där och man skulle få se, bara man tittade tillräckligt noga och länge. Fäste blicken.

Jag fäste min blick på mannens överläpp och kastades plötsligt tillbaks till barndomen. Jag hade rätt.

Hos mormor hade vi ett par nummer av serietidningen "Knoll och Tott", än i dag världens äldsta serie om jag inte missminner mig. Den handlade om två jävelungar. Varje förälders mardröm. Jag älskade den.

Med i serien fanns det en gubbe med extremt rak mustasch. Jag minnas att jag tyckte det såg stört ut i serien redan då. Gubben i kön hade en en sådan. Har aldrig sett nåt liknande i verkligheten. Jag var alldeles fascinerad. Precis som en piasavakvast. Tänk att ansiktshår kan vara så rakt. Det trodde jag inte. Nu vet jag.

Jag hade helt glömt bort familjen Katzenjammer men de fanns där.

Plötsligt var jag tio år igen.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså, det kan ju inte bara vara jag som rent automatiskt börjar fundera på hur kroppsbehåringen ser ut på andra ställen.. Är det straight all over tro?
Ingen som har några teorier om det? Mike?

mikebike sa...

Ida: hahaha... ditt snuskiga lilla stycke... nä men ärligt, faktum är att jag inte funderade på det. fan också. tack för den. tänk om han har en piasava där nere med?? huga!

Fredo sa...

Bard har en hyfsat rak rabatt men den stryker han säkert ner med vax och blåslampa.

Andra sköna serier från förr jag läste hos farmor var Knallhatten och Mandrake. Har även ett ex av Fantomen från 1948. Behöver jag säga att omslaget är grymt snyggt och cleant?

Anonym sa...

Fan jag är avis på kvasten.

Vi på Kantarellen sa...

Sneukshmmer igen.

Ida: Det var de tankar som slog mig igen. Det är nog baggypants som gäller där.

Vi på Kantarellen sa...

Altså: Snuskhummer... ska det vara.

Vi på Kantarellen sa...

Hm... för mycket vin!

mikebike sa...

bullshit: hahaha vax och blåslampa.. storslaget.

Björn: jag vet inte om jag skulle dra det riktigt så långt. Inte avis men väldigt fascinerad.

Anna: haha ja kanske det men nu när ida väckte frågan får du allt erkänna att du funtar lite på det;)

mamselamsen: Snusk, vin och bloggfrossa... snacka om helgjuten lördagskväll va;)

Anonym sa...

Haha, snuskiga lilla stycke... Jag tar det som en komplimang :-P

Ja nu har ni allt att fundera på gott folk. Tänk på det i fortsättningen när ni möter människor på stan med konstig ansiktsbehåring. Mohaha..

Anonym sa...

Nej, Ida, jag vill inte tänka på det!
;)

mikebike sa...

ida: haha ja klart det var en komplimang;)

adde: ok, du vill inte.... men du kommer att göra det;)

Vi på Kantarellen sa...

mikebike: Då tar jag det OCKSÅ som en komplimang. :-D

mikebike sa...

mamselamsen: det vet du! ;)

Anonym sa...

Åhh.. Mandrake - det var grejor det. Minns jag gillade den serien skarpt.

Anonym sa...

Själv har jag nyligen sett min första genuina tennisfrilla. Med ett pannband kört _över_ hela klabbet.

Det var värmande att se.