lördag, juli 22, 2006

Bloggfrossa presenterar: Tronguy

När man äntligen tror att världen nått någon form av peak när det gäller idioti och galenskap. Då kommer det alltid en ny kandidat och slamdunkar verkligheten i ansiktet på en.

Jag minns när jag var liten och såg stålmannen för första gången. Det verkade sjukt fräckt att kunna flyga, lyfta tunga grejer, ha übersyn och inte minst sådan där slick dräkt i starka kulörer.

Inte lika impad blir jag av att den 45-årige Jay Maynard, dataprogrammerare från Fairmont, Minnesota blev formligen besatt av tanken att skapa sig en alldeles egen superhjältedräkt. Han berättar i en intervju hos Jimmy Kimmel (någon amerikansk showhost av dussinkvalité) 2004 att han blev helt betagen när han såg filmen "Tron" i början av 80-talet. Då väcktes drömmen och nu är den sann. Det hela ter sig lite extra bisarrt eftersom resultatet inte är särskilt imponerande heller. Ser mest ut som ett jävligt misslyckat hemmabygge, sniklösning, vilket är precis just vad det är.

Det absolut mest rubbade är att killen i fråga faktiskt tagit sig för att köpa en naturfärgad kroppsstrumpa i spandexmaterial som han sedan dekorerat med scifi-mönster i blå textilfärg. Han har därtill spraymålat ett par Vans-dojjor kritvita för att få den där cleana Startrek-looken (eller i detta specifika fallet, Tron-looken). Han kittar upp med en hockeyutrustning (inkl. hjälm) och ett stycke frisbee i vilka han monterar in batteridrivna ljusslingor som avger blått framtidsljus. odlar upp en fet mustasch och till sist pressar han ner sin lönnfeta kropp i kreationen. Utan skam bör tilläggas.

På hans hemsida www.tronguy.net kan vi följa spektaklet steg för steg. Det är nog bland det mest störda jag sett på nätet. Det är snudd på perverst att bjuda sina ögon på det smörgåsbord av smaklöshet man får ta del av i hans "fotogalleri". Ändå är det inte pervofaktorn som som gör att man tappar andan. Det är att killen är helt seriös.

Först tänkte jag att här har vi USA:s nästa stora seriemördare. Han gör liksom ingenting för att dölja det heller. Han ser ut som en hybrid mellan nidbilden av en systemprogrammerare och Dennis Rader a.k.a. "BTK" (Bind Torture Kill) som greps för något år sedan. Hade jag varit han hade jag åtminstone sett över mitt val av glasögon. Seriemördarpilot är fan inte superhjälte någonstans. Det är bara galet. I synnerhet när man kör den kombon.

Jag var givetvis tvungen att kolla in videoklippen från Jimmy Kimmel och här någonstans började jag känna sympati istället. Killen blev 2004 den värdelösa talkshowens privata freakshow. Ett stående gapflabb och utlopp för förnedring. När alla skrattar åt honom. Då gråter med honom.

Sedan tittar jag på hemsidan en gång till och då börjar jag skratta igen, så tårar rinner. Det går inte att låta bli. Herregud, det är en vuxen man vi talar om. Han får faktiskt ta lite ansvar själv. Hela hemsidan bjuder på så mycket rubbat material att jag satt helt betagen och gapade, skrattade och grät omvartannat - en hel kväll.



Han blev en undergroundsuccé på nolltid men nu verkar erbjudandena dugga lite glesare. En kroppsstrumpa är bara kul så länge den inte luktar brukar det ju heta. Han marknadsför sig istället som datakonsult i första rummet, men då och då kränger han allt på sig sin kreation och blir Tron. Det är så bra.

Jag måste erkänna att jag faktiskt hade kunnat tänka mig att betala rätt bra timarvode om Jay Maynard lovade att fixa mitt datorstrul - iförd dräkten. Fan, det hade nästan varit värt att själv plantera ett ont virus för att få uppleva spektaklet i sitt eget vardagsrum.

Samtidigt som jag blir smått nervös av det faktum att världen är full av idioter så känns det rätt kul. De förgyller ju ändå ens vardag med sitt normavvikande beteende. Allt som är skönt är ju bra, säger de som vet.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jäklar... Finner inga ord... :D

Blogger sa...

föreställ dig julmiddagen hos hans släkt! :D jag vet inte varför men jag får "The Simpsons"-sarkasm vibbar när jag läser detta. jag menar sånna saker kan man ta med en klackspark när det är tecknat, men detta .. vafan

Vi på Kantarellen sa...

Och som den snuskhummer jag är, var det enda jag såg.... kameltån!!! :-)

Maela sa...

To Many Freaks, Not Enough Circuses.

mikebike sa...

Anna: Nä det är svårt faktiskt.

Fransk manikyr: hahaha ja med eller utan dräkt så är nog julmiddag med jay maynard en väldigt speciell upplevelse;) jag tror jag ska maila honomn fanimig.

mamselamsen: hahaha du är otrolig... men jag ska erkänna att jag valde att inte ta med den bilden;) ändå är det den du snackar om;)

mikebike sa...

maela: väl talat!

Anonym sa...

Alltså, jag kräks lite i min mun när jag ser honom. Undrar om han har barn...?

Och om han nu är dataprogrammerare, jag menar, for fuck sake, det var den fulaste hemsida jag har sett. Fast vad vet jag, dataprogrammerare kanske inte är så heta på layout.

mikebike sa...

skogan: nej hgan har inte barn. han har inte ens tjej/kvinna/fru om jag fattat det rätt.

nä du får hålla isär estetik, design, form och layout. blanda aldrig de samman med en kille som pratar i ettor och nollor. han gör det ingen ser. det svåra;)

Anonym sa...

"Fabric paint is a pain in the ass to deal with..."

Det verkar som om han har lite humor i alla fall. Men inte är det lika sjukt som "Man i baddräkt"? Det står i alla fall fortfarande högst upp på min lista. Den här killen känner jag lite sympati för, speciellt när jag kollar på hans "wallpaper"-bild. Jag kände bara en stum förundran över baddräkt-mannen.

mikebike sa...

jonas: ja men detta slår högre eftersom det inte osar sexavvikare på samma sätt här. jag menar string-emil är ju den äckligaste av alla freaks. men det är ju just för att han chockar med okonventionella metoder som att posera med putröv vid en corvette, iklädd string. denna killen gör ju inget sånt.- ändå toppar han listan över vansinne på nåt vis. men det finns alltid de som är värre.

hahaha baddräktsmannen. hade nästan glömt honom. hahaha fan vad stört det var.

Anonym sa...

hmm, jag funderar om det hade varit mer eller mindre perverst om han månat om att se mer slim ut.

hur som helst: jag baxnar...

/truebiker

Thérèse sa...

Jag gillade sista raderna i inlägget , du satte verkligen ord på hur jag känner

mikebike sa...

truebiker: tror inte det spelar nån större roll faktiskt. ja baxnar är just vad man gör. haha överens för en gång skull;)

Therese: haha ja men visst är det så. vad tråkigt det hade varit ifall vi inte hade haft människor som jay maynard ändå... hatkärlek är ordet kanske.

Fredo sa...

Kapten Zoom. Galaxer i mina braxer. Say no more. 70-talspervo.

Anonym sa...

Hey! Jag är överens ofta ( hälsan tiger still)

;o)

/truebiker

Vi på Kantarellen sa...

Japp, sån är jag!

:-D

mikebike sa...

bullshit: hahaha...

truebiker: vad vackert sagt ;)

mamselamsen: hahaha ja det är du... men jag gillar dig ändå;)

Anonym sa...

Men....tänk om det är så att killen har grym självdistans och är en sån där typ som man hade gillat skarpt om man hade lärt känna honom? Han kanske har suttit å garvat som fan åt baddräktsmannen också?
Om han nu gjort hela grejen för att bjussa på sig själv är han ju otroligt imponerande! Alltså, jag sätter inte mig själv på några höga hästar men jag hade a l d r i g lagt ut mig på nätet iklädd en sån outfit!
Respekt!

Knaster sa...

Hoho, gubben påminde mig om "Peter Pan" http://www.pixyland.org/peterpan/ :D

mikebike sa...

adde: nä det hade fan inte jag gjort heller. jag tror han är skitsympatisk. eller fan sympatisk är fel ord. systemprogrammerare är sällan det. jag vet bara ett fåtal. men snäll och trevlig är han nog iaf. kolla videoklippen.

cindy: haha ja jag har sett den sidan någon gång men nu funkar den inte för mig. nåt blir fel. men fan han ser så störd ut... hahahah

KarinC sa...

Haha! Ja men jösses. Är han på riktigt??! Huuu...

Anonym sa...

Han måste fått så sjukt jävla mycket stryk när han var liten. Det är enda förklaringen.