fredag, maj 05, 2006

Äntligen

Så saluterar jag den goda nyheten att Orvar blir fimpad till hösten när filmkrönikan drar igång igen. Under ny flagg. Så jävla skönt.

Jag vet att många diggar Orvar och hans sköna jag-skiter-i-att-det-sitter-en-ekorre-på-var-sin-sida-om-mitt-ansikte-attityd, men jag är sjukt trött på honom. Det tog inte många filmkrönikor innan jag fattade att det här kommer bli katastrof.

Vem orkar höra på hur en kille onanerar sig själv till verbal utlösning varenda gång han ska snacka lite film. Killen jobbar så hårt på att trixa fram finurliga formuleringar att han tappar bort tittaren innan han nått hälften. Han myser bigott inför sin bajspretentiösa språkton och skiter totalt i att han är den ende mannen på jorden som njuter av sina frasrika svador.

Han får liksom nåt intensivt och otäckt i blicken när han recenserar film. Jag ryser. Tur att det är över. Nu kanske man kan börja kolla på filmkrönikan igen. Äntligen.

Enligt honom själv jobbar han just nu hårt på en filmbok för gymnasieelever. Fy fan vilken mardröm att tvingas läsa Orvars maniska orerande i skolbänken. De kommer fuckas upp för livet.

25 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har länge hävdat att en vuxen karl med bajs i kallingarna är mer attraktiv än en herre med Orvar korvar sidebörns, ligger det något i detta eller är jag ute å cyklar?

Är inte det i allmänhet recensenters problem att de genom sitt kall försöker geniförklara sig själv och sitt eget omdömme? Det räcker i stort sätt med att läsa en films titel för att veta vilket betyg den kommer att få.

För övrigt när kommer ett Micke-Cykel debattinlägg ang Janne Josephssons klasskamp ute på Hiiiiisingen? Väntar med spänning..

Stefan sa...

fan...han drog innan jag han ta ned honom på jorden...;)

till och med den gamla gubben som hade hand om filmkrönikan var att föredra framför detta.

inte så konstigt att folk slutar gå på bio, man fattar ju inte m det är en bra eller dålig rulle efter det att dessa jävla hypervenitilerade jävla megaegon haft en kvart i teven....

Nemo sa...

Orvar hade jag på nåt sätt blvit tillvänjd med. Vaccinerad och klarade av hans recensioner...mest kanske för att jag oftast delade hans åsikter om dom filmer han bräkte ur sig åsikter om... men... Maria Kaneberg...oj, oj, oj... Jag vill inte påstå att jag skulle göra bättre framförande, men hallå - kan ingen ge henne feedback på det superpretto/redovisningpå gymnasienivå-tugget som hoppar hur hennes mun???

SixesAndSevens sa...

Och han pratar så underligt... så fult. Liksom vrider på hela käften. Ta bort. Jag brukar inte ha nåt emot karlar i långt hår annars, men han är ett typexempel på en som borde skaffa snagg.. Nu.

Anonym sa...

Jag vill se Sara och Fredrik igen. De var tametusan bäst och tyckte precis som jag.

Som sagt, bäst! Kom tillbaka.

Anonym sa...

Glömde: de där kidsen i varierande ålder som proffstycker jämte Orvar är tom svårare att förstå sig på.

De har ju en alldeles egen satsmelodi som inte talas någon annan stans i (Medie)landet. Hur tänker de? Att det låter intellektuellt och insiktsfullt? Funkar inte. Det enda som händer är att jag försöker lista ut nästa betoning -hur märklig blir den?

Urk.

(Saaara, Freeedrik kom tillbaka!)

Anonym sa...

Appropå att jobba "hårt på att trixa fram finurliga formuleringar". Om man inte hade den böjelsen/förmågan kanske det skulle räcka att skriva nåt' i stil med:

Jag tycker inte om Orvar!

...eller som man säger "Man skall inte kasta pil i gummibåt" ;)

Anonym sa...

Jag vill se t ex Göran Everdahl! Jag vill se nån som KAN film och inte bara massa skitprat a la Orvar & Co

Mia

Anonym sa...

Vilken tråkig blogg det hade blivit då.

060505

Jag gillar inte Orvar

060507

Jörgen Jönsson har rött hår

060510

Gu va dålig Martin Timell är.

Men annars finns det klart en poäng.

Anonym sa...

Anonymous: Ja det är ju klart att det skulle vara tråkigt, men jag kunde inte låta bli att släppa kommentaren ändå ;) (med all respekt för bloggen)

...och det verkar som att du förstod ironin :)

Anonym sa...

Tack gode för detta besked. Blev nästan lika till mig som när SVT la ner Veboa!
Detta fruktansvärda program där Värmlands skamfläck nummer 1, Bengt Alsterlind recenserade videofilmer och ånyo (han började i Hajk) släppade oss länsmän i smutsen. Han skulle bara veta hur mycket skit jag fått utstå på grund av hans "chip-chip". Ingen har som den akterskåran förlöjligat ett helt län och åsamkat det samma oreparabla skador. Gubbjäveln börjar äntligen bli till åren och så snart han gått av stigen kan vi börja bygga upp förtroendet för oss värmlänningar igen, ty så länge han fortsätter dyka upp då och då i rutan känner man skammen över att vara "en av dom" lägga sig som en våt yllefilt över ansiktet.

Anonym sa...

Hur detta miffo ens har kommit i åtanke till statstelevisionen är ett mysterium, som nog egentligen borde utredas.
Denna kvasiintellektuella man? som hela tiden vomerar upp ord i en ständig ström, som leder till att man direkt stänger av och lyssna, har heller inte så mycket över till dom andra i "laget". Emma Gray, svårt att överhuvud taget höra vad den kvinna säger, nej byt tandprotes på henne

Anonym sa...

Hmm... Hon sidekicken som inte kan säga R är ju ett mysterium alltså. Men jag tycker hon är rätt bra annars, verkar skärpt. Han Fredrik var ju bra men fan inte hon den långe bruden som pratade så där jävla stelt och nervöst göteborgskt så man fick ticks. Orvar va rätt bra i början tycker jag, men mest för att han kunde med att ge crap Sci-Fi-rullar höga betyg eftersom han tog hänsyn till syfte och målgrupp vilket är jävligt sällsynt i det svårmodigkulturskadade minilandet vi bor i. Killen borde förvisso släppa något i sin cliff burton-dresscode eller åtminstone byta pollisarna mot en ny jacka eller nåt. Testa i alla fall. Hår växer ju ut. Välj nån programledare med lite fart i nu SVT... typ han som har Amigo. Haha. Ja jävlar.

Anonym sa...

nemo: Själv är jag övertygad om att Maria K bygger hela sin recensentexistens på en Nils-Petter-imitation. Vi är så lurade. Men likheten är ändå ganska imponerande.

Vi på Kantarellen sa...

"en kille som onanerar sig till verbal utlösning".... gillar ditt språk på nått vis.

Hade jag bara vågat, hade jag skrivit mycket mer sånt... det är ju liksom mitt verbala språk i lönndom... i familjekretsen. :-D

Anonym sa...

Orvar är ju hårdrockare så mycket kommer han undan med men det har blivit för mycket....av verbal onani helt enkelt :)

och alla glin som de slängt in över allt som försöker vara så svåra och kritiska , det är det som sabbat det totalt.


Glöm inte bort att han sjung i Entombed när det begav sig....

mikebike sa...

fan vad gött det är att komma in på sin blogg och hitta så mycket sköna kommentarer. jag uppskattar det sjuuuuukt mycket ska ni veta.

sune: jag kommer inte dissa Janne J. till skillnad från väldigt måpnga andra så diggar jag honom väldigt mycket. inte alltdi delar jag hans åsikter men jag gillar hans journalistik. den är subjektiv och riktad och man kan klanka ner på den hur mycket som helst men fan vem orkar med mer "objektiv" journalistik egentligen. heller ett uppbåd av subjektiva journalister på alla flanker så kan man bilda sig en uppfattning via det. kort sagt, jag diggar janne J.

Stefan; hahha det gäller att vara snabb serrö;) jag hade på känn att du tyckte att orvar suger;) fan vad fint stefan. jag känner en comrade i dig och din blogg;)

Nemo: Jag vet knappt nåt om henne eftersom orvar fått mig att sluta kolla krönikan;) men av alla andra kommentarer att döma så är hon rätt anoying;)

Sixandsevens: Ja det är nåt där men jag stör mig egentligen bara på hans prettospråk.

beatrice: fan det låter galet... drar de in tonnisar på prettosnacket nu också. ja jag har ju inte sett eländet på länge. orvar har nog mycket på sitt samvete. nu ska han ju skola dagens mediakids på sätt och vis. fy fan.

Thomas: i see your point.. men det är inte riktigt samma sak va. det är inget fel att försöka formulera sig annorlunda, tycker du verkligen att jag skriver pretentiöst?? det tycker inte jag iallafall men att orvar luktar prettokorv kan nog alla hålla med om.

jaaan: hahaha du jag hade hellre sett alsterlind tusen gånger om än orvar. men jag fattar vad du menar. du kan gissa om det finns många lokalkändisar i gbg som smutsat ner stan och oss andras rykte.

El guapo: vass som vanligt;) fan jag uppskattar verkligen dina kommentarer, men undrar varje gång. varför har killen inte en egen blogg;) hahaha och hon som inte kan uttala R... har inte hon haft ett annat program också... jag häll på att bli tokig av att titta på henne. lyssna var inte möjligt.

mamselamsen: tackar tackar. let it out... det handlar väl knappast om att våga i ditt fall. du kan allt bita ifrån;) jag gillar dig och de dina med.. hälsa S också... jag är fortfarande mallig att han läste min blogg en gång även om han kanske aldrig kommer göra det igen;)

el pedro: ahh men det där är svunna tider... orvar har växt ur sina polisonger helt enkelt;)

Vi på Kantarellen sa...

Jag vet att Stephan smyger in här ibland... jag har allt kommit på honom.

Jag har t.o.m. kommit på honom med att smyga in på min också. :-)

mikebike sa...

hahaha så han bloggsurfar i smyg... en sån fuling;)

Anonym sa...

Mike: Vet inte om jag var så mycket ute efter att Janne skulle dissas utan mer några funderingar kring Gbg-anknytningen i programmen. Dissa Janne är trots allt ganska trist och vanligt förekommande. Jag uttryckte väl mig dåligt som vanligt. Tyckte bara att de väl uppfostrade ungdomarna från Örgryte och de golf spelande hemmafruarna i Flint (Roger och jag) hade många gemensamma nämnare.

Anonym sa...

Eftersom jag inte har TV så är det lite av storhetsvansinne att överhuvud taget ha en åsikt, men det har jag självklart och någon gång då och då har jag ändå lyckats se figuren i fråga. Mitt problem är att jag gillar ALLA som recenserar film...ALLTID... vet inte vad det beror på men jag älskar dem alla från Nils Petter Sundgren och framåt. Okritiskt javisst och ganska skrämmande!

Anonym sa...

mike: Jag vet inte riktigt hur jag skall uttrycka mig för att få det kärnfullt, men Nej, jag tycker inte att du överdriver med dina formuleringar i samma utsträckning som "offret" ifråga gör, men jag tycker ibland att du vinner mer på ditt sätt att skriva än de faktiska åsikterna och upplevelserna som du skriver om. Jag håller naturligtvis inte med dig i alla inlägg, men än så länge ger du mig anledning att fortsätta att läsa (och smyga in en kommentar här och var) just tack vare just ditt sätt att skriva. Om jag skulle tycka att du är ett pretto vore mitt enkla val att sluta läsa...

Nu krånglar jag inte in mig mer i resonemaget, och om du inte förstår mig, så får det vara så :)

Keep up the good work!

Anonym sa...

I´m back, kunde inte hålla mig var tvungen att kolla en sista gång på Orvar et consortes. Var tvungen att ge dom en sista chans.
Jo nog är det bestående dom intryck jag haft hela tiden, är något så underbart att det släcks ner, som en gammal reaktor i Ryssland innan den blir för farlig och smälter ner och orsakar alltförmycket utslapp. Nej förpassa Orvars filmkrönika till sin slutförvaring. Dricker nu när jag skriver detta gravölet. Men vad kommer efteråt, väntar med spänning...

Andreas sa...

Jag gillar Orvar.

Anonym sa...

Än en gång kan jag inte låta bli att kommentera i arkiven. Äntligen någon som håller med mig. Människor som Orvar driver mig till vansinne, film är till för att underhålla. Allt behöver inte stoppas in i nån jämföre med Bergman.

Tack för att du ser igenom skitsnacket.