fredag, februari 03, 2006

VM i "Skäggmongo"

Jag fick precis en länk till siten för världsmästerskapet i ansiktsbehåring. Alltså vilken jävla sjuk gren att tävla i. Jag har hört om fenomenet innan men har liksom alltid trott att det är en sådan där urban legend - lite för bra för att vara på riktigt. Men det är den...

Som spiken i kistan så hålls världsmästerskapen Tyskland. Det är ju som bekant smaklöshetens mecka i mångt och mycket och nuförtiden krävs det förhållandevis "mycket" för att förvåna känns det som. Ändå lyckas de gång på gång.

Det visar sig finnas tre klasser och de låter extra kul på tyska: Schnauzbart (mustasch), Kinn- und Backenbart(hakskägg/pollisonger) samt Vollbart (helskägg). Därtill kommer en hel rad underkategorier till varje klass, den ena sjukare än den andra. Alltifrån Naturell via Freestyle till Musketör och Kejserlig.

Inte nog med att det är en isolerad samling skäggmongon som samlas år efter år för att dunka rygg och mäta skägg. De är anala som fan med sina ansiktsbakelser och vaxar och kammar som om vore det deras livsverk (oftast är det nog tyvärr hela sanningen). Det är också en tävling med stil och klass när det kommer till klädmode. Chaps, lederhosen och karolineruniformer är inte direkt vanliga inslag i min vardag men på den årliga Auswertung der Bart duggar de tätt.

Efter att med stort nöje och en kopp kaffe avnjutit en freakshow av världsklass så måste jag säga att jag fastnade mest för vinnarfotot i "Kinn- und Backenbartklassen - Sideburns". Killen längst till höger i bild blev dock bara trea vilket jag anser bero på inkompetens hos domarna alternativt en bisarr svågerpolitik.

Döm själva...


För den som vill fördjupa sina kunskaper: Klicka här!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Killen längst till höger i bild blev dock bara trea vilket jag anser bero på inkompetens hos domarna alternativt en bisarr svågerpolitik.

Ho ho, jag ser framför mig hur någon med intresse för blogg har börjat att spara till pollisar...

Anonym sa...

Jäklar vad studentikost det hela känns på nåt vis. Jag slår vad om att 70% av alla skäggmongon har nån form av urartad högskoleanknytning.

Sjömanssnubben måste dock ha fått ett hedersomnämnande för Högsta Midja, alternativt Längsta Dragkedja i Gylfsammanhang. Vi snackar 30 cm + här. Han har hissat upp brallorna så bältet är i höjd med armbågarna. Jämför gärna detta i spegeln hemma så inser man hur sjukt högt de sitter. Kanske försöker han göra en Camel toe a'la Elvismannen?

Mjukispolacken sa...

Domarna är givetvis minst 100 år gamla varför de följer den för dem självklara hierarkista modellen, därav placeringarna.

Etta kommer Kaptenen, en hänsynslös man som är lika skillad med läderpiskan som Indiana Jones.

Två kommer den gamle westernhjälten som har bytt ut sina gamla ridhanskar mot något som verkar vara ett par moderna "waschenHandschuhen"

Tre, givetvis, kommer den hårt arbetande matrosen, den allmäne buksvågern som för att sätta dit de gamla pedofilerna fixat till den grymmast sidepollisen.

Men vad gör man när domarna är mutade...

Mjukispolacken sa...

Ursäkta mig, det ska naturligtvis vara westernhjälten som är etta. My bad.

Anonym sa...

Det där med äran & hjältarnas land känns rätt avlägset =]

Per sa...

Är de dom sista överlevande från regalskeppet vasa? (postumt hyllningscitat från Svullo)