söndag, februari 19, 2006

Filmrecension: Brokeback Mountain

Så har jag sett filmen det snackats om så mycket. Filmen som fått högern i USA att skita blod och arga söderkillar att slå ihjäl en gayboy med ett fälgkors. Man messar tydligen inte med den amerikanska manlighetsmyten cowboys, inte ostraffat.

Jag hade förväntat mig ett hjärtskärande drama och ställde in mig på att det skulle bli lipa av i slutet. Men känslorna uteblev. Eller, lite tom och deppig blev man allt. Det var lite Mannheimersk socialrealism över hela filmen, fast i amerikansk vildmarksmiljö. Lågmält och med en dålig smak i munnen. Inget lyckopiller men likväl en välspelad och lagom stark flick. Inget jag skulle wejsta 90 spänn + popcorn på.

Jag har idag svårt att sammanfatta filmen på annat sätt än 95% ångest uppblandad med mysig homoerotik, samt 5% lycka och ETT skratt (återkommer till det i resumén nedan). Jag brukar alltid bli kritiserad för att berätta för mycket om filmer och som jag tidigare nämnt så har jag av mina kollegor belagts med yppandeförbud när det kommer till film. Så den som inte vill veta så mycket mer om filmen än jag sagt hittills kan sluta läsa NU!

Snabbresumé av filmen:

Två snygga killar i gränslandet mellan pojkar och män får sommarjobb som fåraherdar uppe i bergsområdet "Brokeback Mountain". Ett ganska ensamt och händelselöst jobb. De dricker sprit och provar på bögsex. Jag måste tillstå att jag blev mäkta förvånad av att deras kärlek inleds med att "Ennis del Mar" (Heath Ledger) våldsbögar "Jack Twist" (Jake Gyllenhaal) - no romance style liksom.

De fortsätter att plugga varandra och mysa sommaren ut och återvänder efter ett blodigt kärleksslagsmål till sina liv. Båda gifter sig och skaffar kiddos på varsitt håll och hörs inte av på fyra år. Men ingen av dem glömmer. Deras heterorelationer suger men de härdar ut (häri ligger det mannerheimska). Ångesten ligger tät.

Ennis och Jack återförenas under en weekend och återfinner sin förbjudna heta kärlek. De börjar åka upp till bergen under kodnamn "fiske-/jaktresa" ett gäng gånger per år och bögar utav bara fan. Ennis är dominant och tar rollen som giver. Jake är den mjuke och känslosamme killen, the taker, han förnekar inte sina behov och när en dröm om att öppna ranch tillsammans med sin älskare.

Äktenskapet går åt helvete för Ennis och slutar i skilsmässa. Ändå vågar han inte ta steget mot sin lycka. Istället undertrycker han sina känslor och gömmer sig bakom jobb, jobb och jobb. Man känner alltmer antipati för Ennis. Jake blir förtvivlad och säger att han inte klarar sig på några "höghöjdsknull" per år.

Höghöjdsknull är ett extremt roligt ord och faktiskt filmens enda gapflabb.

En dag får Ennis ett vykort. Jack har dött. När han ringer Jacks änka berättar hon ganska kyligt att dödsfallet var en olycka. Han hade fått punka på sin pickup och när han skulle byta däck hade reservdäcket exploderat i ansiktet på honom.

Samtidigt visas slowmotionbilder över det verkliga händelseförloppet. Några texasbusar som verkar ha fått nys om att Jack är stans fruktkaka no.1 jagar honom och slår ihjäl honom med ett fälgkors (verkar som att hillbillykillarna från verkligheten varit på en gaycowboyflick för att hämta inspiration).

Ennis åker till Jacks föräldrar som har askan. Hans dröm var att får spridas ut på Brokeback Mountain. Men pappan vägrar. Sedan tar den ganska snopet slut.

Efteråt har jag som sagt svårt att säga hur bra jag tyckte den var. Den berör. En bra film men jag blir förvirrad och har svårt att definiera syftet med den. Ville skaparna öka förståelse och acceptans för homosexualitet i det ultrakonservativa och homofientliga USA, eller ville de visa att det alltid går åt helvete för bögar?

Betyg: 3

26 kommentarer:

Nemo sa...

Såg filmen förra lördagen och den biter sig fast. Du nämner inget om det hjärtskärande snygga fotot...bara det är värt att lägga 2 timmar på.

Jag tror filmens budskap är; Kärlek leder inte alltid till absolut lycka – men den blir ändå vägen och målet för allting. Jack Twist och Ennis del Mar lever i en miljö som inte erkänner deras rätt att älska varandra, i en tid där mäns känslor är ett tecken på svaghet.

Detta - samt nämda foto, suveräna kararktärsskådespelarinsatser rakt igenom - och kanske framförallt ett trovärdigt manus (tror inte jag kände mig lurad eller upplevde några filmiska klichéer under hela tiden) gör "Brokeback Mountain" till bästa filmen jag sett i år ...och hittills har det blivit ett 20-tal.

Anonym sa...

Själv har jag inte sett någon film i år, hmm tror jag såg någon förra året.

Anonym sa...

Det är väl inte bara bögar det går åt helvete för, det gäller ju oss alla...Det går åt helvete.

Anonym sa...

Jag kan dock rekomendera tv-serien Rome, även om den innehåller en del filmiska klicheer, och säkert skulle vara mer historiskt korrekt om den innehöll lite bögsex.

Anonym sa...

bögsex eller vanlig sex - löövståårys är alltid svåra för mig så jag tror att denna film får passera.

Såg Müncehn i fredags dock. Mycket bra

mikebike sa...

Du har rätt nemo om att den känns trovärdig och fotot är snyggt - men den ger mig inte den där "bästa-filmen-jag-sett-känslan". Och jag tror inte det är klicheerna jag saknar.

som jag själv skrev så ärskådisinsatserna enastående och det är väl den största behållningen. kanske ska man vara sugen på depp för att riktigt uppskatta den fullt ut.

mikebike sa...

tommy: det jag menade var aatt det eventuellt var filmskaparnas tanke med filmen;)

Honey sa...

ååh, vilken bra sammanfattning av filmen! jag såg den häromdagen och den var nog inte riktigt vad jag väntat mig heller. blev också förvånad över det inledande våldsbögeriet och skrattade gott och (förmodligen skrämmande) länge åt "höghöjdsknull". fotot var för all del vackert, men jag hade en roligare/trevligare stund när jag läste ditt blogginlägg än när jag såg filmen. jag tror jag rekommenderar det till mina kompisar istället :)

Anonym sa...

Kan bara instämma i Nemos kommentar. Fotot är helt fantastiskt. Jag vill absolut åka till Kanada och vandra! Men själva filmen tycker jag är "superbra". Jag hade iofs inte tänkt se den och hade tankar om att den nog inte var så bra. Mikebike kanske hade uppbyggda förväntningar. Jag vet inte heller riktigt vad budskapet är. Sorgligt att de inte kunde leva ihop, men samtidigt är den mer pro-homo än någon annan bred amerikansk film jag sett. Boys Don't Cry påminner ju lite om den..homotema..sorgligt slut..men tror inte den nådde en lika stor publik. Smart drag i alla fall att ha vackra skådisar och vackert foto. Jag tyckte också det var intressant att det inte var en skildring av fjollor, utan av människor. Varför är de öppna homosexuella (i Sverige) så fjolliga? Gardell & co liksom... är så trött på deras manéer. SKönt att slippa se sånt i filmen!

Anonym sa...

Mikebike, såg du den på tv/dator? Eller du kanske har hemmabio? Jag tror inte jag skulle gillat den lika mycket om jag inte sett den på bio på rad 2. Då dras man ju in i filmen på ett annat sätt. Definitivt värd sina 85 spänn + godis!

Anonym sa...

Mycket bra film - så är livet - det är inte mkt mera ..sorgligt men sant ..

Kajsa sa...

katta: men nu finns det ju människor som är 'fjolliga' som du kallar dem, har de inte rätt att synas då eller? nu vänder du ju bara på normen.

mikebike sa...

Katta: javisst hade jag höga förväntniongar. som ALLA har hyllat denna rulle. den var stenhypad och då brukar man sällan bli nöjd. Det vrkar som att när man säger att det var en bra film tar folk som rågillar den det som att man tyckte att den stinker. som jag sa, den är väldigt välspelad, fotot var fint, trovärdig mm fördelar. Hade jag inte hört ett ord om den innan hade jag nog säkert tyckt att den var mer fantastisk. nu satt jag där och kände mig lite snuvad på någonting, jag vet inte vad men jag trodde som sagt att den skulle vara ännu mer känslosam - jag tror fan att jag VILLE lipa och så uteblir det. fattar ni grejen.

Jag håller med om att det var extremt skönt att den inte handlade ocm schlagerbögar. då hade jag aldrig knäppt på.

balladali: jag måste försvara katta känner jag. hon vänder inte alls på normen. i heterokretsar är gay oftast synonymt med fjollighet - vi har bara sett bögar som gardell, barda, babsansnubben, modellkillar i olika dokusåpor med smink och paljettextravaganza etc... klart att de har rätt att synas, men de är ju fan de enda som syns.

hur ofta har man sett vanliga svenssonbögar skildras innan. inte jag iallafall och det var det som var bra med filen. De tog ner honoköret till normalnivå. att vara bög har ju nått en trendstatus som inte går av för hackor (iallafall i storstäderna) En bög är knappast en accessoar som många verkar tro. jag tror att många smygbögar inte vågar krypa ur garderoben just för att de inte känner sig så fjolliga och kan relatera till dem.

för att skynda på total acceptans så skulle det nog inte skada att lyfta fram några råbarkade hamnarbetarbögar.

Kajsa sa...

Alltså. Jag ser var ni vill komma och visst har ni en poäng MEN jag tycker inte enbart det är fjollor som syns. Det beror kanske lite på var man väljer att titta?

Men så är ju jag från Värmland också och här har vi väl kanske lite mer flanellskjorte- och dansbandsbögar ;)

Anonym sa...

Till säljaren: Jag skulle kunna rekommendera filmen dark city som är fantastiskt bra, skall man se en film per år så får det bli den.
Fast du kanske redan sett den, den har några år på nacken nu!!! :-)

Anonym sa...

Jag tror att homosexuella män som beter sig som fjollor bejakar ( både medvetet och omedvetet) ett beteende som vi "normala" heteros förväntar oss av dem.

Det finns ju heteros som har mer eller mindre "fjolliga" ( det finns t o m en hel stad som är uppkallad efter fenomenet - "Fjollträsk" *s* ) dom kallas ju som bekant för "metrosexuella" ...

Sen tror jag att det finns många gay som brer på lite för att reta homofober och såna som katta ;)

/truebiker

Anonym sa...

Läs "Mördarkondomen" av Ralf König (tror han stavar det så) Där är de homosexuella männen så stenhårda (huvudpersonen är tuff snut) som jag inbillar mig att man måste vara om man ska orka med en del av de sexuella akter som troligtvis utspelas män emellan. Jag ser ju inte film jag läser bögserier. (hmm dark city???)

Anonym sa...

Jag hoppas att jag får en annan bild av den än du, ikväll..... i stil med nemos förhoppningsvis.

Kajsa sa...

appropå film. någon som sett 'walk the line' och kan ge ett omdöme? jävligt sugen på den nu.

mikebike sa...

Walk the line. hmmm den var ganska bra. jag blev överraskad över phoenix rolltolkning. han gjorde det bra. filmen är bra. diggar man cash så är den ju given att se men jag vet inte jag saknade nog nåt i denna med. Det känns som att de skulle behövt en stund till på sig för att täcka en massa luckor i historien. Är man ett fan och redan kan hans livs story så klarar man sig och kan täcka luckorna själv men om man inte vet något om honom så blir det nog bara ett helt ok drama om en kämpande musiker. jag har svårt att säga om jag vill sätta 4 eller 3 i betyg på den så det får bli nåt mittemellan. klart sevärd film men inte den johnnycash-extravaganza man hade hoppats på. överraskad blev jag också över att reese witherspoon var så bra.

Anonym sa...

Om du vill se en bra bögfilm ska du se "Happy together" av Ang Lee..
Lena

Anonym sa...

Sett den två gånger. Kan inte sluta tänka på den. Tårarna bara kommer om jag tänker på den.

Systrarna Syfilis sa...

men hörreduru... du borde veta att skilsmässa inte stavas med j. Damnit!

mikebike sa...

får kolla upp lipafilmen då kajsa;)

sorry om det förstörde dagen "syfilis": jag har fixat stavfelet men inte nog med det jag kom på mig själv med att heath inte hette ellis utan ennis. mycket ändringar;)

Anonym sa...

Mitt vanliga påpekande om att recension stavas recension (i rubriken)........uh....orkar nästan inte tjata mer om det..men om det nu ska snackas stavfel alltså...så......

mikebike sa...

tack katta... fan vad sopig jag är då... fattar inte vad som hänt..