lördag, december 31, 2005

2005 - året som gått

Alla andra gör det så då gör jag det med. En årskrönika i form av en lista alltså.

Året 2005 enligt mig:

Årets roligaste tv-program:
Curb your Enthusiasm. Larry David är världens största komedigeni. När ska världen fatta det?

Årets bästa artist:
Antony and the johnsons. En lönnfet transbög som sjunger så särtsamt bra.

Årets bästa/sämsta bok av de jag läste:
Bäst: Låt den rätte komma in - John Ajvide Lindqvist. Förortsskräck när det är som bäst.

Sämst: På drift - Jack Kerouac. Fy fan vad talanglöst. Beatgenerationens bibel my ass.

Årets gapflabb:
När Stefan Holm rev ut sig från pallplats på VM. Som jag njöt. Att han kom sjua dessutom gjorde bara saken ännu bättre.

Årets kupp:
Bankrånet i Brasilien där rånarna grävde en tunnel rätt in i bankens kassavalv från en blomsterbutik tvärs över gatan. Bytet blev 500 miljoner och rånet upptäcktes inte förrän dagen efter när banken öppnade. Grattis!

Årets sjukaste hjärna:
BTK, seriemördaren från USAsom gäckat polisen i 30 år och gerps av en ren slump. Han hade för vana att binda och tortera sina offer innan han dödade dem (därav nicknamet BTK). Hans försvar var att "en röst sa till honom att göra det". En kille jag inte skulle vilja dela cell med.

Årets mest överskattade person:
Ebba von Sydow - jag bara fattar inte varför hon hyllas så. Hon är ju helt värdelös!

Årets bästa hämndfilm:
Man of fire. Denzel Washington lägger inte fingrarna emellan. Bättre hämnd har inte skådats på film sedan det glada 80-talet.

Årets blunder:
Migrationsverkets ställer till med röjarskiva när de väl lyckats packa iväg några jobbiga "utisar". Fy fan det kommer bli svårt att slå den.

Årets anställd:
Migrationsverket igen. Killen som surfade bort 45% av sin arbetstid på porr. Tydligen hade han inte misskött sina arbetsuppgifter. Snacka effektiv. Konstigt att han hann med så mycket porrsurfande mellan alla champagnefester och tårtkalas.


...Hmmm nu kommer jag inte på mer. Kanske fyller jag på under dagen. Om inte annat så GOTT NYTT på er alla. Denna gången stänger inte Bloggfrossa utan är tillbaka redan imorgon.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Årets blogg: Bloggfrossa & Mannen som blev trött...!

Tack för i år, Mike...!
Ser fram emot nästa =)

Mjukispolacken sa...

Årets radioprogram: The Ricky Gervais show, månne?

Anonym sa...

Gott nytt ar!! Nu skall jag bli full!

Anonym sa...

Håller med cronelid, årets blogg: Bloggfrossa & Mannen som blev trött...

Skönt att se att någon annan inte heller gillade "På Drift", trodde ett tag att det var mig det var fel på.

mikebike sa...

tack tack. ja jag ser också fram emot nästa år... börjar bli tjockt trött på 2005 nu. orkar inte en dag till.

blanca: det tycker jag du förtjänar.

joachim: nä det är inte fel på dig. det är en sådan bok som har ett rykte om, sig så ingen vågar kritisera den. som jag ser det var den bra den första tredjedelen. första resan från kust till kust. sedan hände ju inget mer samma resa två ggr till. jag tyckte bara de åkte runt och "diggade" saker hela tiden. tröttsamt som fan.

nino. välkommen. det här med turbopappa. jag har inte lagt så mycket vikt vid det. sin profil ör ju nåt man måste fylla i för att regga bloggen så det blev väldigt spontant. du är inte ensam om att fråga och jag har inget jättebra svar. jag syftar nog på att jag försöker vara en bra pappa utan att glömma mig själv och mina vänner. inte bara vara pappa.

gott nytt på er.

Nemo sa...

Årets blogg; Mike and his sawings jäms the foot-knöuls!

Håller med i så gott som allt...undantag; Årets hämdfilm; Old Boy - Hämnaren styggare, mer asiatiskt än så kan det inte bli...

Anonym sa...

Ja, där ser man , jag glömde en hel hög filmer mike men tänkte mest på biorulls.
Man on fire var härligt hård , med Denzel i högforn.

Per sa...

Gött nytt år på daj,

Nu blir det cordonieu extra fino och Ponche Caballero för min del.

Sänds grevinnan och betjänten och 30-tals King-Kong fortfarande på svensk TV?

Anonym sa...

Grevinnan och betjänten sänds 19.45 på ettan, så det blir till att be nån ladda videon och skicka ner åt dig.

King-kong får du nog se på bio.

Plankan verkar man inte heller sända...

Anonym sa...

gott nytt, mikedude! middagen avklarad nu, så återstår bara kaffet å whiskyn.

... sa...

Man on Fire måste varit en av årets bästa filmer ö.h.t.
Fast jag var mest impad av lilltjejen (Dakota Fanning). Hon är inte gamal men spelar asbra tycker jag.
Gott Nytt År!

Cliff Hanger sa...

Om du är sugen på att titta på Stefan Holm, som du verkar älska att hata, är det en dokumentär om honom på TV4 01.25 i natt.

Måste anlsuta mig till hyllningsskaran, årets blogg: Bloggfrossa. :-)