onsdag, oktober 12, 2005

Bekväma moralister

Fan vilket pådrag det blev när det för några dagar sedan avslöjades att en gruppchef på Migrationsverket surfat porr i obscena mängder. Media tutade i den stora tutan och folk reagearde med vämjelse och förakt, precis som om hela svenska folket kände sig svikna på nåt vis. Jag vill varken försvara eller kasta sten. Jag skiter ärligt talat i om han surfat porr, särskilt eftersom det verkar som att han skött sina arbetsuppgifter i övrigt.

Hur som helst fick det mig att tänka på att det högst sannolikt hade sett väldigt annorlunda ut ifall några andra yrkesgrupper begått samma oetiska illdåd.

Ponera att ett helt kontor med parkeringsvakter avslöjats med att surfa porr (vaddå 45%, jag synar och höjer till 70%) stora delar av sin arbetstid. Vågar jag gissa att det aldrig blivit en notis ens? Och ifall det blev rapporterat i media skulle det nog vara med lovsång som soundtrack. Allmänheten skulle stå i rad längs gatorna, som i gamla journalfilmer, papper skulle dala från himlen och festyra hade rådit. Parkeringsvakterna hade fått åka nedkabbat i parad. Utnämnda till folkhjältar. Samma sak skulle gälla om biljettkontrollanter, telefonförsäljare och dörrnasare av alla de slag gjort samma grej. Plötsligt tror jag att väldigt många som haft åsikter om verkschefens lilla "hobby" skulle tumma på moralen en aning. Det skulle inte alls vara lika bekvämt att klaga då.

Vilka tror att jag har rätt? Hand upp!

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med tills viss del.

Porr kommer aldrig att få den cred som den förtjänar så länge som alla kör med politiskt korrekt moral.

Som med allt finns det fula fiskar i alla branscher så ingen behöver komma med en massa moral här nu , nästan alla nyttjar porr på ett eller annat sätt.

Om mannen ifråga hade suttit o slöat 45% av sin tid eller bloggat 45% av sin tid , hade det då blivt denna hets?
Nej, nu var det hemska brottet porrsurfning.....det fulaste av fula sysslor.

Killen är ju fan kung.
jag själv skulle aldrig våga porrsurfa på jobbet dock :)