torsdag, oktober 20, 2005

Att tjuvåka med stil

Det är en viss sötma att tjuvåka till jobbet. Från majorna till Linné. Att hoppa av vagnen och veta att man sparat en tjuga. Det är inte mycket men det är ändå så jävla gött.

Inte för att jag inte har råd att köpa kort, men precis som med tv-licensen så tycker jag att själva systemet är helt galet avvägt. Odemokratiskt. Det kostar lika mycket för mig som åker två-tre hållplatser (på en väldigt kort sträcka) som det kostar för en snubbe att åka från Lövgärdet till Saltholmen (c:a 2 mil ). Det är sånt som får det att suga i revolttarmen.

Jag sprayar inte ner vagnar och skär upp säten i protest. Jag är inte så utåtagerande och dessutom är det bara idioter som håller på med sånt. Jag låter bli att betala 90% av gångerna istället. Västtrafik kan höja hur mycket de vill. De har ändå passerat alla rimlighetens gränser. De kör med samma gamla vagnar som de gjort de senaste 20 åren. Jag blir spyfärdig varje gång jag åker för att min fantasi inte räcker till åt den mängd äckliga kroppsvätskor och annat skit de sätena sett i sina dagar. Men ändå höjer de avgiften. Jag kan börja betala oftare när de sätter in nya vagnar.

Utöver att den låga standarden och att prissättningen är helt barrock så är ångesten ytterligare en stor anledning till att inte betala. Få saker kan reta upp mig så mycket som att åka buss eller vagn till jobbet. En perfekt dag kan gå helt om intet under en minuts spårvagnsfärd.

Tre faktorer som mixtrar med min hjärna i lokaltrafiken och som upprepade gånger fått mig att hoppa av i vredesmod:

- Dåliga kontaktsökare (vinfyllon, sinnessjuka och hygienavvikare)

- Illaluktande, smutsiga och sjuka människor (fökylda as som sitter och hostar ut slempartiklar till sina medresenärer )

- Barn i flock. Det är nästan värre än ovan nämnda faktorer tillsammans. Det finns inget effektivare sätt att framkalla ett migränanfall än att låtaen hel lågstadieklass göra en gemensam tripp till universeum.

Jag har upprepade gånger råkat ut för kontrollanter men hittills har jag alltid lyckats slingra mig. Visst har jag fått förnedra mig med en och annan gråthistoria eller sinnesförvirrad udanflykt, samt springnotor - men det har det varit värt. Dock har det belastat paranoiakontot till den milda grtad så jag har tagit det kritiska beslutet att nästa gång jag åker fast ska jag bara klippa dem mitt i sitt förmanartal och säga: Jaja, whatever, ge hit boten för fan...

Nu är det slut med oro. Jag ska börja ta det kool och tjuvåka med stil. I slutändan kommer jag ändå tjäna på det.

Thank you but fuck you Västtrafik!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Du gör helt rätt. Svider både i plånboken och rent moraliskt att betal för sig. Tänkvärt är väl dock att ca 60% av kostnaden för kollektivtrafiken går via skatten. Tack för en rolig blogg. Klart läsvärd!

Anonym sa...

Jag har klarat mig rätt bra undan kontrollanter, det gäller bara att sätta eller ställa sig strategiskt så man ser vilka som kliver på. Ett tips är att stå eller sitta långt fram på höger sida så ser du när vagnen närmar sig hållplatsen och kan kolla klientelet som står och väntar. Visst alla har inte dom fula jackorna men rätt oftas kan man med uteslutningsmetoden avgöra att knappast troligt någon där är kontrollant. Oftast kollar dom dessutom bakre vagnen om man åker gamla vagnar så åk den främre. Så finns ju planka.nu men det vet jag inte så mycket om. En bekant som var med plankade rejält och rev alltid sönder boten framför kontrollanterna för dom måste skicka en hem också. Att riva sönder den i deras åsyn gjorde dom visst jävligt uppreade och att sen skratta åt dom...
Själv betalar jag ytterst ogärna me åker också ogärna dom sunkiga spårvagnarna här i stan.

Anonym sa...

Det är ju alltid samma vresiga gubbar (nåja nästan alltid). Jag känner igen dom på mils avstånd. Dom måste ha jobbat sen 70-talet. Dom är alltid 3, och har oftast gröna jackor. När det är "undercover" är det samma 3 gubbar med en liten apparat i näven. Dom lurar i kuren, och innan spårvagnen avgår, hoppar dom på vid olika ingångar, efter att ha kastat den karatäristiska "ögonsignalen" till varandra.

Dom tar ofta samma linje hela dagen, tex 7:an, eller samma riktning åtminstone.

Anonym sa...

Jag vet från ganska säkra källor att Ohlsson aldrig plankar, man ska betala för sig! Hehe själv plankar jag jämt

Anonym sa...

Leifi, du är inte zigenare! Romsan?

Mja, det är bara när jag inte orkar hålla kollen, utan vill sitta och läsa ostört. Jag är inte "vän av ordning" eller nåt sånt...

Anonym sa...

Åker inte kollektivtrafik om det kan undvikas. Jag GÅR alltid om det inte tar mindre än 1,5 timme. Hatar bacillerna på vagnen... Förr åkte jag en del, men man mår fan illa av alla dina nämnda skäl. Och efter några dgar kommer förkylningen som ett brev på posten..

Anonym sa...

Pomsan! Jag är zigenare, jag är tuff, jag är president i Mustalainen MC. Du är inte tuff Ohlsson! Om du inte är vän av ordning varför skriver du under dina insändare om skräpiga rabatter i bostadsområdet och ohyfsad ungdom med det?

Anonym sa...

Romsan Ohlsson. Mustalainen MC!!!

Anonym sa...

Katta, gå en och en halvtimme i vinerkyla och höstrusk låter inget vidare. Dessutom blir det uppstigning i ottan om man ska någonstans på morgonen och det är aldrig kul.

Anonym sa...

Jag har slutat att tjuvåka, jag bor i öst. Det är en total omöjlighet att ta sig igenom vägspärren västtrafik verkar ha upprättat vid redbergsplatsen. Alltså, jag blev kollad två gånger idag. Det händer ju ingen annanstans. Det är alltid ett uppbåd om tre grönklädda personer som hoppar på och rannsakar vagnen. De borde börja inse att ingen vågar tjuvåka här borta längre. Dålig strategi att inte invagga oss i falsk förhoppning att en dag kunna ta oss bort till väst utan att åka dit. Låta det coola av lite och sen börja igen. Men icke. Här skall kollas var dag.

Anonym sa...

Ni VET väl??? Att kontrollanterna inte har lagen på sin sida? För det första är det inte ett brott att planka.. För det andra för att skriva en bot så måste kontrollanterna se legitimation, det finns ingen lag i sverige som säger att man måste bära legitimation på sig. De har ingen rätt att hålla någon kvar eftersom att man inte har begått något brott men om de ändå skulle göra det..(här i stockholm är alla kontrollanter ett gäng puckon, säkert rikstäckande drag, så det är möjlgit att de försöker) Så kan ni anmäla dem för olaga frihetsberövande vilket är ett väldigt allvarligt brott i vårt vackra land! Att använda våld för att ta sig loss är inte att rekommendera (kan bli svårare att få rätt i domstol), även om man har rätt till det enligt Brottsbalken 24kap 1§ Nödvärn. Voila! Så det är helt enkelt bara att knalla där ifrån, och kommer polisen så kan man ju anmäla dem för olaga frihetsberövande... *hohohohoho*
;D

Anonym sa...

asså kommer polisen om kontrollanterna håller fast en, så kan man ju anmäla kontrollanterna.. öh. försöker förtydliga, men jag svamlar väl bara mer än vanligt

Mjukispolacken sa...

Vill man åka gratis utan risk att åka dit kan jag rekommendera vagn 4,8 och 9 till Angered, även bussarna i Angered funkar alldeles utmärkt. Västtrafik skulle tjäna en förmögenhet på att köra med kontrollanter här ute. Men de är väl rädda för att få spö. Med rätt.

Anonym sa...

Måste bara tilläga vad jag tycker är jobbigt med att åka spårvagn.

Kommer från en stad där det inte finns spårvagn (Vänersborg).

När man nu nån gång vartannat år eller så åker kollektivt typ i Stockholm eller Göteborg, å inte kan alla hållplatser perfekt, så är det skit svårt att veta vart man skall gå av (eller vart man är om man försöker följa den röriga vägbeskrivningen på vagnens vägg).

När sedan den "pigga" chauffören säger för hundrade gången denna dag "nästa hållplats vnrejwyugovhwebrq" i väldigt låg och dåv röst som är helt omöjlig att urskilja. Så vet jag alldrig vart jag skall av eller om jag missat någon hållplats? Det tycker jag är jobbigt och inte att förringa!!!

Anonym sa...

Hmm i japan har de små monitorer på bussar och tunnelbana, då kan man lätt följa var man är och vet när man ska av... superenkelt! MEN, ha ha, om ni kom till Japan och klagade på priserna i Götet så skulle de icke våldsbenägna Japanerna bli så provocerade att de bet ihjäl er. Kostar det så smakar det.

Anonym sa...

Svar till Maya.
Nej, jag vet. Ungefär en gång per månad är jag Tvungen att åka kollektiv. En lösning på bacillproblemet har då blivit att jag inhandlat en sprit-gel på apoteket, 85% alkohol i (säljs bara bakom disk), och vid hemkomst efter att ha åkt vagnen är det sprita händerna som gäller. Man kan iofs ha handskar på sig men det brukar bli lite otympligt att trycka på den därinfekterade 2-knappen pås tämplingsapparaten...