tisdag, augusti 02, 2005

Tvättvätten el. Lädertanten II

Igår var det tvättdag igen. Det var svinlängesedan vi tvättade nu så jag gick klädd som en lodare de sista dagarna. Jag började 8 på morgonen och hade fyra maskiner helt själv. Mäktig känsla! Som kaptenen på ett moderskepp. Det är jag och hela områdets tvättmaskinspark, uppe i ottan och vi tänker stöka igång den största tvättorgien i mannaminne. Det går bra. Jag fortsätter in på tiden efter min. Allt ska fan tvättas. Jag blir manisk. Mörk tvätt, ljus tvätt, täcken, sängkläder, handdukar, strykfritt, 60-tvättar hit och dit, färgseparering - you name it - jag gjorde fan allt!

Vi har ett torkrum per maskingrupp och specialtorkrum som är lite sådär extra heligt. Man måste nämligen boka upp sig via ett upphängt papper och dagarna är uppdelad i tre olika, helt idiotiska, pass. 8-12, 12-16 och 16-20. Själva anledningen till att man väljer det rummet är för att man inte skall vara uppbunden hemma hela dagen utan kunna dra. Därför vore det bättre att bara ha en tid; hela dagen. Eventuellt två tider. Men tre?

Iallafall så är det jävligt petigt med att man bara får boka upp en tid per dag annars kommer Tvättvätten aka. Lädertanten i området och tjatar och hotar så man blir alldeles matt.

Men jag har knäckt systemet. Efter varje pass stryker jag över mitt lägenhetsnummer alternativt fyller i min grannes som jag vet inte använder tvättstugan och på så sätt kan jag boka hela dagen ändå. Jag är bra nöjd med den upptäckten vill jag lova. Idag körde jag den enklaeftersom jag hade så mycket tvätt och ändå var hemma. Jag strök över mitt nummer och tog nästa och nästa tid igen. Tänkte att det passerar väl obemärkt. Ingen annan hade ju bokat tvättstugan idag ändå. Icke!

När jag kommer dit för att plocka ur torktumlarna så står hon där. Den fasansfulla Lädertanten. Hon pekar på kalendern och frågar om det är jag som bokar upp hela dagen. Hon ler lite sådär skumt. Först tror jag att det är av överlägsenhet men sedan inser jag att hon bara bekräftar min blunder för att jämna ut poängställningen. Det stod ju ett noll till mig eftersom jag kom på henne med att tvätta innan klockan åtta en dag. Som om jag skulle bry mig ett jävla piss om det. Nu blev det alltså ett lika och jag vet att Lädertantens enda glöd i livet är att klaga och gnälla om tvättmarodörer. Hon har egenhändigt satt upp en lapp där det står att det är förbjudet att tvätta helgdagar som infaller på vardagar. "Missbruk beivras" står det. Undrar vad hon menar med beivras. Kommer hon agera domstol utdöma straffet och vad skulle det kunna tänkas vara. En granne har berättat att hn ringer ner expeditionen och tjallar till styrelsen om alla illdåd som begås i området. Hon har nog en sådan där batmantelefon - dirketlinje.

Jag inser att det nu kommer att bli en hård kamp mellan oss båda. Näste person som gör en miss är ute i kylan igen och även om jag skiter totalt i det egentligen så tänker jag battla, bara för att det är så förbannat kul att driva ordningspoliser till vansinne.

När jag ska gå en promenad vid tretiden passar jag på att hänga den sista tvätten och mycket riktigt, där sitter lädertanten, utanför trappuppgången och vägen in till tvättstugan. Hon har kittat upp med filt att sitta på och termos och proviant. Vi byter inga ord, bara blickar - nickar.

Hon sitter i shorts och jag tror knappt mina ögon. Kärringen är så ortoligt skrynklig att jag saknar ord. Skulle man tänja ut all hud på hennes kropp skulle det bli en presenning stor nog att täcka över Ullevi med. Så skrynklig är hon. Hur dum i huvudet hon är vågar jag inte ens ge mig in på att spekulera i. Jag vet att hon gick in i tvättstugan tio sekunder efter att jag lämnat den för att kontrollera mina misstag, men jag gjorde inga misstag. Jag tömde tillochmed dammfiltret på torktumlaren och torkade av tvättmedlet på maskinerna.

Puts och studs kärring! Mig knäcker du inte.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte att det kanske kan vara hon som har skrivit copyn på de lustiga skyltarna i ditt garage också = släck ljuset, tjuvar härjar i vårt garage, etc. etc.

P.S. även lustigt att lädertanten har en bat-telefon. Tihi!!

Anonym sa...

alltså. hon är ju grymt creepy. eller mest sorglig egentligen. om jag vore du skulle jag posta en ansenlig mängd torktumlarludd till tanten. anonymt. eller kanske inte. för då ringer hon väl säpo.